De leiders zijn hard aan het pushen om mijlen te maken richting Kaapstad, maar ze varen naar een zwart gat met lichte wind waardoor de kans groot is dat alle deelnemers terug samenkomen vlak voor de finish in Kaapstad.
Het was een lange, vermoeiende maar ook spannende tweede etappe van The Ocean Race en dat patroon zal niet veranderen in de laatste fase, met de vijf IMOCA-bemanningen die zich schrap zetten voor een laatste duw naar Kaapstad.
De route is verre van eenvoudig, want de boten moeten een heel eind naar het zuiden varen in de Zuidelijke Oceaan om de St.-Helenahoogte te omzeilen om vervolgens naar het noordoosten, naar de finish te klimmen, waar een gebied met lichte wind waarschijnlijk hun route naar Table Bay zal blokkeren.
Kevin Escoffier, de uitbundige schipper van Team Holcim-PRB, heeft momenteel slechts vier mijl achterstand op de nieuwe leider Team Malizia met nog minder dan 1.800 zeemijlen te gaan. Hij vertelt in een interview dat de vloot waarschijnlijk terug samenkomt vlak voor de finish.
“Het laatste deel van deze etappe zal niet gemakkelijk zijn,” zei Escoffier terwijl zijn boot voor de noordwestenwind surft op een positie ongeveer op gelijke afstand tussen Buenos Aires en Kaapstad. “We hebben de hele afgelopen nacht een koufront gehad en we gaan voor nog een koufront vanavond. Dat front – de lagedruk – brengt ons tot aan de zuidelijke grens van de koers bij de ijsgrens, dus we kunnen niet zuidelijker dan dat.”
“Dan, als we langs de ijsgrens zeilen zullen we wachten op een derde lagedruk dat ons noordoostelijk naar Kaapstad zal brengen,” voegt hij eraan toe. “Maar,” gaat hij verder, “maar, maar, maar… het is nog niet gedaan want, voordat we in Kaapstad aankomen, zal er een zeer weinig wind zijn. Dat betekent dat de dag voor de finish de hele vloot weer bij elkaar zal komen. Voor jullie een geweldige finish, maar niet voor ons! Want daar houden we niet van. Maar het zal zeker een strakke finish worden in Kaapstad, met alle boten samen onder de Tafelberg.”
Christian Dumard, weeradviseur van The Ocean Race, zegt dat de heuvelrug voor de finish de bemanning van GUYOT environnement – Team Europe een kans kan geven om weer in te halen. Het team, dat in deze etappe wordt geleid door de Duitse zeiler Robert Stanjek, ligt momenteel 245 mijl van de koppositie op de vijfde plaats ten noorden en ten westen van de andere vier boten, waaronder 11th Hour Racing Team Mãlama en Biotherm. “De wind zal eerst terugkomen uit het westen, dus dat zal goed zijn voor GUYOT – ze zouden vrij dicht bij de eerste boten moeten kunnen komen,” vat Dumard samen.
Ondanks wat Escoffier zegt, is Dumard er niet zeker van dat het nodig is om zo ver naar het zuiden af te zakken tot aan de noordelijke grens van de ijszone op 45S. “Het is moeilijk te weten wat ze zullen doen omdat er veel verschillende routes zijn die allemaal min of meer tegelijk in Kaapstad aankomen,” legt hij uit. “Sommige gaan heel dicht langs de ijsgrens. Het kan zijn dat één of twee boten het risico nemen om zo dicht bij de limiet te gaan. Ik zou het niet doen.”
Dumard zegt dat de bemanningen in de tussentijd zuidelijk en oostelijk zullen blijven varen op een noordwestelijke en westelijke luchtstroom, maar dat de wind geleidelijk zal afnemen. “De wind zal afnemen. Ze gaan niet met de huidige snelheid (15-20 knopen) naar Kaapstad – ze zullen waarschijnlijk over twee dagen langzamer gaan. Het front zal steeds minder actief worden naarmate het dichter bij Zuid-Afrika komt, met steeds minder wind die over de vloot naar het oosten zal trekken en dan zullen ze moeten wachten op de volgende om de finish te bereiken, waarschijnlijk op de 12de.”
Deze fascinerende etappe toont de nieuwste generatie IMOCA’s die in foiling-modus tot het uiterste worden gedreven met bemanningen die de klok rond werken.
De Holcim-PRB-schipper zegt dat hij en zijn medezeilers aan boord – Sam Goodchild, Tom Laperche, Susann Beucke en OBR Georgia Schofield – klaar zijn voor hun eerste kennismaking met de Zuidelijke Oceaan. “We hebben niet de zwaarste natweeruitrusting, maar we hebben de slaapzakken, we hebben handschoenen, we hebben mutsen, dus het zou goed moeten komen en we hebben genoeg te eten, ook al is de etappe langer dan verwacht,” zei hij.
“Dus alles is in orde aan boord,” gaat hij verder. “Het zal een beetje kouder zijn dan verwacht, maar ik denk dat het zeker een goede training wordt voor etappe drie en de enorme zuidelijke etappe van de race.”
De ETA voor Kaapstad is zondag 12 februari.
Ranglijst tweede etappe om 1100 UTC – 7 februari 2023
1. 11th Hour Racing Team, afstand tot finish, 1718.4 mijl.
2. Team Malizia, afstand tot leiding, 1.1 mijl
3. Team Holcim-PRB, afstand tot leiding, 5.0 mijl
4. Biotherm, afstand tot leiding, 58.1 mijl
5. GUYOT environnement – Team Europe, afstand tot de leiding, 342,7 mijl
Bron: The Ocean Race