Met nog 30 zeemijlen voor de boeg wordt Wild Oats XI rond 21u30 lokale tijd voor de vijfde keer als eerste aan de finishlijn aan Battery Point in Hobart verwacht. In de luwte van Tasman Island, ironisch ter hoogte van Stormy Bay, ging de storm liggen en ruimde de afgenomen wind naar het zuidwesten. Onder vol grootzeil, code 2 en een ferme knik in de schoten kon de maxi over haar volledig snelheidspotentieel beschikken en een definitieve kloof slaan op haar eerste achtervolger Investec LOYAL. Maar…
Vroeg in de morgen bleek dat de wedstrijdleiding een protest had uitgevaardigd tegen Ran en … Wild Oats XI. Wedstrijdleider Tim Cox rapporteerde namelijk dat beide zeiljachten hadden verzuimd om ter hoogte van Green Cape de wedstrijdleiding JBW op te roepen. Dit is de zogenaamde Mandatory Reporting of Declaration of Ability to continue, en is duidelijk beschreven in de zeilinstructies volgens wedstrijdbepalingen 44.1 en 44.2. Het komt erop neer dat iedere schipper ter hoogte van Green Cape, het einde van de kustlijn van New South Wales, moet melden dat hij veilig de oversteek van de straat van Bass kan maken. Eens Flinders Island bereikt is de oversteek volbracht.
In 2001 werd om dezelfde reden destijds de Volvo 60 Tyco gediskwalificeerd. Met de oproep bevestigd de schipper eigenlijk dat zijn VHF volledig naar behoren werkt, dat er voldoende reddingsvlotten aan boord zijn, dat motor en batterijen operationeel zijn, dat de boot en bemanning in staat zijn om veilig verder te varen, dat de schipper over de laatste meteobulletins beschikt en boot en bemanning voorbereid zijn op het komende weer. Indien een zeiljacht noch JBW noch Hobart Race Control kan oproepen, volgt automatisch een Did Not Finished. Woensdag 13u00 lokale tijd worden de protesten behandeld.
Foto’s: © Rolex/Carlo Borlenghi