De In Advance Half Ton Classics Cup heeft zijn eindoverwinnaar gevonden: Tom Florizoone met zijn Red Cloud bemanning. Na een uitdagende week vol variabele weersomstandigheden en enkele controversiële jurybeslissingen, wist het team de trofee in de lucht te steken.
Vrijdag, op de laatste wedstrijddag, werd de short inshore race geannuleerd door het wedstrijdcomité vanwege windstoten boven de dertig knopen en een te woelige Noordzee. Daarmee kwam er een vroegtijdig einde aan deze veertiende editie van de Half Ton Classics Cup, gehost door de Koninklijke Yacht Club Nieuwpoort.
Controversiële jurybeslissingen
Eerder deze week kwam de jury terug op haar beslissing om de Belgische boot Red Cloud geen straf te geven voor een te vroege start tijdens de korte inshore race. Uiteindelijk werd er toch een penalty uitgedeeld, wat de strijd nog spannender maakte. Desondanks wist Jeremy Florizoone, zoon van teamleider Tom, zijn team naar een dominante positie te sturen tijdens de 35 zeemijl lange inshore race op donderdag. De wisselende windomstandigheden maakten deze etappe tot een strategische uitdaging, met windvlagen van 10 tot 20 knopen die het parcours in grote mate bepaalden.
Christopher Agar en zijn team op Secrets (GBR 5395) zetten alles op alles tijdens de lange rakken tussen Oostende en de Franse grens, maar werden uiteindelijk naar de derde plaats geduwd door hun zwaardere handicap. Harmony (IRL 1484, John Swan) slaagde erin om de tweede plaats te bemachtigen, tussen de winnaar en het gedeelde derde team.
Innovatie en ervaring als sleutel tot succes
Jeremy Florizoone speelde een cruciale rol in het succes van de Red Cloud. Als ingenieur en ervaren projectmanager wist hij technische beperkingen van hun 1980-boot om te zetten in tactische voordelen. De hechte samenwerking binnen het team, dat regelmatig op internationale kampioenschappen zoals de J/80’s vaart, was een belangrijke factor in hun overwinning.
“Het is het team dat ons naar de overwinning bracht,” aldus Florizoone. “De kennis van de lokale stromingen hier in Nieuwpoort was ook een belangrijke troef.”
Bij de prijsuitreiking werd Tom Florizoone geëerd voor zijn inzet voor de zeilsport, zowel lokaal als internationaal. Hij ontving niet alleen de felbegeerde Half Ton Classic Class trofee, maar ook een erkenning van Wind en Watersport Vlaanderen en een speciale prijs van de Half Ton Classic Class.
Vrouwenteam in de schijnwerpers
Dit jaar kreeg diversiteit een prominente plaats in de In Advance Half Ton Classics Cup. Het vrouwenteam A+, onder leiding van Ann Callens, werd bekroond voor hun inspanningen en prestaties. Hun samenwerking met de organisatie Sailing For Think Pink en hun inzet voor de strijd tegen borstkanker gaven een extra dimensie aan hun deelname. De race vormde tevens de opmaat voor hun deelname aan de volgende Fastnet race.
Top 3 Half Ton Classics Cup – lange baan
- Red Cloud / Tom Florizoone / BEL 8500
- Harmony / John Swan / IRL 1484
- Secrets / Christopher Agar / GBR 5395
Top 3 Half Ton Classics Cup – na 7 manches
- Red Cloud / Tom Florizoone / BEL 8500 / 2.2 | 1.0 | (4.0) | 4.0 | 4.0 | (34.1) BFD | 1.5 = 12,7
- King One / Espen Kamperhaug / NOR 18094 / (3.3) | 2.0 | 1.0 | 2.0 | 3.0 | (5.5) | 9.0 = 17
- Harmony / John Swan / IRL 1484 / (12.1) TLE | 5.0 | (6.0) | 1.0 | 5.0 | 3.3 | 3.0 = 17,3
Vintage klasse : Waverider / Jacques Lemaire / BEL 3486 /
Productie boten: Hullabaloo XV / David Evans / GBR 108 /
Female class: A+ / Ann Callens / BEL 5678
Half Ton Classics Cup in 2025
Bij de aankondiging van de volgende editie van de Half Ton Classics Cup in 2025, te Torbay, Engeland, werd benadrukt dat de organisatoren streven naar ideale zeilomstandigheden met volop zon en sociale activiteiten.