Na het incident van afgelopen nacht, waarbij de zwaardkast van de ULTIM SVR-Lazartigue trimaran beschadigd raakte en een waterinfiltratie veroorzaakte, heeft solozeiler Tom Laperche nu koers gezet naar Kaapstad. Naar verwachting zal hij daar maandagochtend met verminderde snelheid aankomen. Dit nieuwe traject betekent een significante wijziging in zijn racestrategie en benadrukt de ernst van de opgelopen schade.
De harde realiteit
Tom Laperche’s beslissing om koers te zetten naar Kaapstad, in plaats van de race voort te zetten, is een duidelijke indicatie van de ernst van de situatie. Hij wordt nu op een andere manier op de proef gesteld: het veilig bereiken van de haven in plaats van het voortzetten van de competitie. Dit illustreert de harde realiteit van solozeilen.
Laperche deelde deze middag mee:
“Ik had de hele nacht vrij goed gewerkt. Ik had goede zeilconfiguraties en instellingen gevonden, en we voeren met een goede gemiddelde snelheid van ongeveer 35 knopen. Tegen het einde van de nacht voelde ik een enorme schok en een harde crash. Door het raken van het zwaard werd de bodem van de romp beschadigd en in een fractie van een seconde stroomde er water in het centrale gedeelte. Ik heb snel de boot geïnspecteerd en realiseerde me dat de boot beheersbaar bleef. We moesten zo veel mogelijk afremmen en de zeilen inrollen. Het doel is nu om de boot zo onbeschadigd mogelijk naar Kaapstad te brengen.”
De schade is nu gestabiliseerd en Laperche is veilig. Hij wordt bijgestaan door zijn technisch team om de Trimaran SVR-Lazartigue naar Kaapstad te brengen. Hij was ongeveer 80 mijl achter raceleider Charles Caudrelier toen de botsing met hoge snelheid met een object plaatsvond.
“De boot voer tot dan toe goed en genoot ervan,” vervolgt Laperche. “Nu is het super zwaar, voor de boot, voor mij en het hele team, met al deze mensen die gewerkt hebben zodat de Trimaran SVR-Lazartigue aan de start kon verschijnen en dat we na tien dagen racen aan de leiding van de vloot in een race rond de wereld lagen. We moeten nu de komende vier dagen op zee verblijven zonder dat het erger wordt. Ik heb de boot in de juiste richting kunnen zetten en zorg ervoor niet te snel te gaan. Ik zal de waterstanden en de bewegingen van het zwaard in de gaten houden. We hebben nog steeds 35 knopen wind, maar het zou iets meer dan een dag moeten afnemen met rustigere zeeën. Ik blijf in contact met het hele team en we zullen proberen de beste oplossingen te vinden om Kaapstad te bereiken.
Cécile Andrieu, de teammanager, reageerde met de volgende opmerkingen:
“Tom is fysiek in orde. De impact was vrij hevig omdat de boot op dat moment 35 knopen voer. Het is een harde klap voor iedereen, omdat zijn race tien dagen lang prachtig was. Maar hij is al zeer gemotiveerd om zijn boot veilig te krijgen. We zijn permanent in contact met hem om de schade aan de boot zo goed mogelijk te analyseren, te beperken en de beste route naar Kaapstad te vinden, waar zijn aankomst geschat wordt op maandagochtend. Het routeringsteam blijft met hem communiceren. Het hele technische team is verzameld in Concarneau en zal vertrekken naar Kaapstad om bij Tom te zijn. We zullen de opties voor de toekomst bestuderen.”
Charles Caudrelier vergroot zijn voorsprong
Charles Caudrelier, die momenteel de race leidt, heeft zijn voorsprong vergroot, terwijl Thomas Coville, die op de derde plaats ligt, het tempo van de leider volgt. De verandering in de raceposities laat zien hoe dynamisch en onvoorspelbaar langeafstandszeilwedstrijden kunnen zijn, vooral in een uitdagende omgeving zoals de Zuid-Atlantische Oceaan.
Volg de deelnemers via de Arkea Ultim Challange live tracker.