Acht soloschippers zullen de komende Route du Rhum – Bestemming Guadeloupe racen in de Ultim-klasse bestaande uit enorme multihulls van meer dan 30 meter lang. Dankzij de nieuwste innovaties en technologische vooruitgang kunnen de meest recente Ultims langdurig blijven vliegen. Gezien de intensiteit van de strijd tussen de schippers en hun “vliegmachines” lijkt het waarschijnlijk dat het record – dat al vier jaar in handen is van Francis Joyon (7 dagen, 14 uur, 21 minuten) – zal worden gebroken.
Hun strijd is in feite een vliegwedstrijd vlak boven het water, waarbij alleen hun foils door de oceaan snijden. Het wordt een confrontatie tussen de snelste en meest efficiënte zeilboten binnen het oceaanracen. Elk 32 meter lang en 23 meter breed zullen ze een ongelooflijke sprint trekken, solo over de Atlantische Oceaan.
De grote Ultim 32/23 show opent al voor het startschot. Deze titanen der zee zullen voor het eerst afmeren in de bassins van Saint Malo, samen met alle andere deelnemende boten. Ze zullen ook deelnemen aan een grote parade, gepland op dinsdag 25 oktober, naast de Ocean Fifty.
Een zeer open wedstrijd
Vanaf de start op zondag 6 november, zal de Ultim32/23 het tempo aangeven voor een “wedstrijd binnen de wedstrijd” die snel en heftig belooft te worden. Vier jaar nadat het duel nipt werd gewonnen door Francis Joyon (IDEC) in een close match aan de finish tegen François Gabart. Deze keer belooft de wedstrijd bijzonder open te worden tussen de kanshebbers op de eindzege. Charles Caudrelier (48) zal deelnemen aan zijn eerste transatlantische solorace aan boord van de Maxi Edmond de Rothschild. Zijn maxi-trimaran is zorgvuldig getest en zeer betrouwbaar gemaakt, terwijl hij altijd overtuigende resultaten heeft geboekt. Hij won de dubbelhandige Transat Jacques Vabre (november 2021) en won deze zomer ook races met bemanning (juli 2022) en solo tijdens de belangrijke opwarmingsrace begin oktober.
Tijdens de Finistère Atlantique voerde de Maxi Edmond de Rothschild een lange strijd tegen Armel Le Cléac’h op de nieuwe Maxi Banque Populaire XI die slechts 26 minuten na Caudrelier tweede werd op meer dan 3.100 afgelegde mijlen. Na twee jaar bouwen en een tewaterlating in april 2021 heeft Armel Le Cléac’h al het equivalent van een wereldreis achter de rug, waaronder een 3de plaats in de Transat Jacques Vabre (2021). Vier jaar na het kapseizen op de laatste Route du Rhum is Armel Le Cléac’h opnieuw één van de favorieten voor het evenement.
Tot de favorieten behoort François Gabart, die natuurlijk al in 2014 de Route du Rhum won in de IMOCA en in de vorige editie 2de werd achter Joyon. Hij racet met SVR-Lazartigue. Gabart, die in juli 2021 als 2e in de Transat Jacques Vabre te water werd gelaten, vestigde deze zomer een nieuw mediterraan record. Hij heeft zijn best gedaan om zijn boot en zichzelf te verfijnen, maar heeft sinds de laatste Route du Rhum – Bestemming Guadeloupe niet meer deelgenomen aan een single-handed race.
Verschillende profielen en verschillende benaderingen
De titelverdediger Francis Joyon is ook terug. Aan boord van de IDEC, een opmerkelijke boot die de laatste drie edities allemaal heeft gewonnen (in 2014 onder de vlag van Banque Populaire en in 2010 met Groupama), gaat veteraan Joyon de ongelooflijke uitdaging aan om een tweede opeenvolgende overwinning te behalen. Alleen Laurent Bourgnon is hem voorgegaan in een multihull (1992, 1998). “Ik weet dat ik slechts een kleine kans maak om te winnen, ook al is dit het 17de jaar voor mijn boot”, lacht Francis Joyon.
Ondertussen maakt Thomas Coville zich voor de 7de keer op om deel te nemen aan de legendarische transatlantische oceaan. Het ontbreekt de schipper van Sodebo niet aan ambitie. Op de recente 24H Ultim won hij de snelheidsruns en eindigde hij 3de (1u 38 min achter Charles Caudrelier). En Yves Le Blevec (Actual Ultim 3) presenteert zich met een zekere sereniteit aan de startlijn. Naast een klassieke voorbereiding heeft hij net tien dagen gefietst (140 km per dag) om zijn fysieke conditie en zijn geest te perfectioneren.
En aan boord van de ex-Actual, omgedoopt tot Mieux, stapt Arthur Le Vaillant over naar de Ultim 32/23 na wedstrijden in Class40 en Ocean Fifty. Hij wil de race voltooien en genieten van de finish. Arthur, 34 jaar oud, wil van de gelegenheid gebruik maken om boodschappen over te brengen die hem na aan het hart liggen wat betreft respect voor het milieu. Die aanpak wordt gedeeld door Romain Pilliard (Use it Again! By Extia) die de circulaire economie promoot.