De Arkéa Ultim Challenge heeft een belangrijk vraagstuk binnen de offshore zeilsport blootgelegd: de buitengewone snelheden van ULTIM trimarans en IMOCA’s voorzien van foils. Deze hypermoderne zeilboten bereiken snelheden die zo hoog zijn dat het omringende zeeleven zoals walvissen, orca’s en dolfijnen weinig tot geen kans krijgen om te ontsnappen. De combinatie van de immense snelheden en de scherpe foils leidt tot alarmerende incidenten, waarbij zeedieren geruisloos en met tragische gevolgen doormidden gesneden kunnen worden.
Alarmerende incidenten en gebrek aan transparantie
Op 18 januari, de elfde dag van de race, botste de trimaran SVR – Lazartigue, op dat moment op de tweede plaats in de race, op een onbekend object ongeveer 1300 mijl van Kaapstad. Hoewel de schade aan het roer ernstig was en leidde tot een aanzienlijke waterinbraak, heeft Tom Laperche, de skipper van de boot, geen letsel opgelopen en wordt hij bijgestaan door zijn technische team. Echter, de aard van het object waarmee hij in botsing kwam, blijft onduidelijk.
Tweede incident verhoogt bezorgdheid
Op 24 januari, slechts enkele dagen na het eerste incident, vond een tweede botsing plaats. Deze keer betrof het de Actual Ultim 3, bestuurd door Anthony Marchand. Het incident, dat plaatsvond om 8:23 uur Franse tijd, resulteerde in ernstige schade aan de bakboordfoil van de boot. Ook in dit geval is de skipper ongedeerd en is van plan de race voort te zetten. Maar net als bij het eerste incident, blijft de vraag wat of wie de botsing heeft veroorzaakt.
Sea Shepherd Frankrijk, onder leiding van president Lamya Essemlali, benadrukt het belang van transparantie als een fundamentele stap naar het veranderen van regels om de oceaan en haar bewoners te respecteren.
De organisatie roept de deelnemers van de race, met name Tom Laperche en Anthony Marchand, op om na te denken over de mogelijkheid dat hun recente botsingen impact hebben gehad op het zeeleven, waaronder het verwonden of doden van cetaceeën. Dit benadrukt de noodzaak voor een open en eerlijke discussie over de impact van zeilwedstrijden op het mariene milieu.
Het bericht van Sea Shepherd op X
De dodelijke stilte van zeilboten met foils
Deze recente gebeurtenissen werpen een schaduw over het zeilen met foils, waarbij de ethische kwesties rond de impact van de sport op de oceaan en zijn bewoners onder de aandacht worden gebracht.
De ULTIM trimarans met foils staan bekend om hun indrukwekkende snelheden, maar deze snelheid komt met een prijs. Deze boten bewegen zich vaak met hoge snelheden geruisloos door het water, waardoor zeedieren zoals orca’s, walvissen en dolfijnen weinig waarschuwing krijgen en niet tijdig kunnen reageren of ontsnappen. Dit verhoogt het risico op dodelijke botsingen, vooral in gebieden waar het zeeleven rijk is.
Het dilemma: 99% zijn botsingen met cetaceeën
Onderzoek wijst uit dat 99% van de botsingen in zee met harde, drijvende objecten waarschijnlijk cetaceeën betreffen. Deze data, afkomstig van Philippe Borsa van het ‘Institut de Recherche pour le Développement’ (IRD), benadrukt de frequentie en ernst van dergelijke incidenten. Het ontbreken van gedetailleerde rapportage en openheid hierover is een groeiend punt van bezorgdheid.
Oproep tot verantwoordelijkheid en actie
Deze incidenten onderstrepen de urgentie van het vinden van een balans tussen de liefde voor zeilen en de zorg voor het maritieme zeeleven. Steeds luider klinkt de oproep voor effectieve maatregelen die de negatieve impact van zeilwedstrijden op het zeeleven inperken. Dit vraagt niet alleen om technologische vernieuwingen gericht op het voorkomen van botsingen, maar ook om verhoogde transparantie en een versterkte verantwoordelijkheid bij de teams en organisatoren van deze races.
Over de Arkéa Ultim Challenge – Brest
De Arkéa Ultim Challenge – Brest is een solo offshore zeilwedstrijd rond de wereld, die de grenzen van snelheid en technologie in de zeilsport verlegt. Echter, de recente incidenten en de potentiële impact op het zeeleven werpen belangrijke vragen op over de toekomst van deze sport en de verantwoordelijkheid die het met zich meebrengt ten opzichte van het oceaanmilieu.