De vloot van de tiende editie van de Vendée Globe hebben gisterenavond de Portugese eilandengroep Madeira bereikt. Terwijl de koplopers, waaronder de nieuwe raceleider Yoann Richomme (Paprec Arkéa), vaart willen behouden en de windschaduw van het eiland willen vermijden, maken anderen plannen om de beschutting van de eilanden te gebruiken voor broodnodige reparaties. Met kapotte zeilen en schade aan hun schepen moeten enkele schippers de ruige condities van de laatste dagen trotseren om in de race te blijven.
Richomme verrast door leiderschap
Richomme leidde de vloot vanochtend met een voorsprong op Charlie Dalin (MACIF Santé Prévoyance) en Sam Goodchild (VULNERABLE).
“Ik had niet verwacht aan de leiding te gaan,” gaf Richomme toe. “In de Golf van Biskaje had ik wat pech met zeewier op het roer, maar daarna ging het snel. Het is een uitdaging, vooral gezien de vermoeidheid die in de vloot heerst.”
Nico Lunven verbreekt Record
Nicolas Lunven (Holcim-PRB) vaart in de vierde positie en heeft naar verwachting het solo-monohull 24-uurs afstandsrecord verbroken met een indrukwekkende 546,6 zeemijl.
Eerste zware tegenslagen
De Hongaarse schipper Szabolcs Weöres (New Europe) grote schade opgelopen en vaart richting Madeira om zijn beschadigde grootzeil en gesscheurde gennaker te repareren.
“Ik ben ontgoocheld, maar blijf mijn best doen,” meldde Weöres.
Maxime Sorel (V and B – Monbana – Mayenne) kampt met een geblesseerde enkel en een kapotte grootzeilhak, een cruciaal onderdeel dat zijn grootzeil op zijn plek houdt.
“Ik moet de feiten onder ogen zien: de haak is gebroken,” vertelt Sorel.
Net als zijn Hongaarse collega Szabolcs Weöres zoekt hij beschutting bij Madeira om veilig de mast in te kunnen klimmen en een reparatie uit te voeren. “Ik had niet verwacht dat de start van de Vendée Globe zo moeilijk zou zijn.”
Ondertussen blijft Thomas Ruyant (LinkedOut) worstelen met water dat zijn zeilkast binnendringt.
“Het is soms net de Niagara Falls op het dek,” vertelt hij met enige zelfspot.
“Het kost veel energie om het leeg te pompen; elke twee uur ben ik wel dertig tot zestig minuten bezig. Maar het houdt me niet tegen om door te gaan.”
Clarisse Crémer (L’Occitane en Provence) mist haar grootste voorzeil.
Ondanks de tegenslagen houdt de vloot van 40 schepen stand, hoewel de uitdagingen in deze vroege fase van de Vendée Globe ongenadig zijn.
Tactische Uitdagingen
Basile Rochut, weeradviseur voor de Vendée Globe, voorspelt dat de kopgroep rondom Madeira te maken krijgt met een anticyclonische rug die de wind zal temperen, wat nieuwe tactische uitdagingen biedt.