Groupama won de In-Port race in Brazilië. De start van Itajai naar Miami is een offshore van 3590 zeemijl terug over de evenaar (voor de 4de keer deze race!), terug door de Doldrums. Wie ligt er op kop, en wie maakt er het meeste winst? Kokeneten spelen aan boord ‘nu en in de Zuidelijke oceaan’. Wie gaat er eerst de Passaat winden in en haalt daar winst uit? Punten gewijs: Wat is de stand van zaken? En hoe staat Sanya er voor?
360 penalty voor Puma
Na winst in de China-Nieuw Zeeland race wint Groupama nu ook een In-Port race. De 6 punten winst brengt hen tot op 16 punten van leider Telefónica. 48 sec na de jongens van Franc Cammas gaat Camper als 2de over de lijn met een dikke minuut aan tijd overschot op Puma. Ken Read (Puma) ging in de fout en moest een 360 penalty draaien in eerste minuten van de wedstrijd. Abu Dhabi wordt 4de en scoort 3 punten, en de 2 punten laatste plek zijn dan voor overall leider Telefónica. Team Sanya kwam niet aan de start en zal de wedstrijd hervatten in Miami.
Franc Cammas: We are very happy because we did a big improvement during this kind of in-shore race compared to what we did in Alicante for example. Now we are in the match, and when we are in the match sometimes we can win like we did today. We were in a good fight at the head fleet. There was some mistake and is always the boat that does less mistakes that wins. For sure, every boat makes a mistake once in a while on this very short course.”
Start naar Miami en wat te kopen in de US of A?
Vorig weekend (tijdens de Van Uden Reco Stellendam Regatta nog wel!) gingen de Open Volvo 70 teams vanuit Itajai (Brazilië) weer van start. We zijn terug in de Atlantische oceaan, en ditmaal gaan ze richting Miami. Op dit eigenste moment ligt iedereen nog onder de evenaar, maar zijn ze wel de passaat winden in gevaren. De spinnakers zijn er op en het is nu champagne zeilen (15-18kn bootspeed onder spi in short en T-shirt) tot de doldrums weer komen plagen met hun windstiltes en squalls.
Toen koken in de Zuidelijke oceanen ontzettend moeilijk was, maar wel een zalig moment om je even op te warmen, zien we nu dat koken dichter bij de evenaar vergeleken wordt als een 45 min sessie in een Sauna. Het is ook nooit goed eh?
Hamish Hooper (media man Camper): “The coolest part on the boat is on deck in the afternoon with the massive A3 spinnaker shading everyone from the hot sun. Although for one slight moment there was a spit of rain which a few of the guys got very excited about.”
Despite being engaged in a closely contested battle for the lead, the CAMPER crew has still found time to look forward to a Miami shopping spree at the end of Leg 6.
Wat zeggen de punten ons?
Telefónica staat nog steeds aan de leiding en ze hebben 149 punten op de bank staan. Ze werden wel laatste tijdens de laatste In-Port race, maar liggen momenteel in de top 3 tijdens de offshore.
Op een 2de plek staat Groupama met 133 punten. De Fransen wonnen de laatste In-Port Race, maar liggen momenteel laatste in de offshore. Let op, er moet nog een dikke 3000nm gevaren worden waarin er nog veel kan gebeuren.
Het Nieuw Zeelandse Camper staat met 124 punten slechts 9 punten onder Groupama en 25 punten (of een 2de plek in de offshore als ze Telefónica achter zich weten te houden!) achter leider Telefónica.
Op een 4de plek zien we Puma staan met 117punten. Zij hebben er alle baat bij om een offshore te winnen. In de 1ste plek thuis als eerste binnen varen, en 2) de punten natuurlijk wat hen naar een 2de of 3de plek kan toveren.
Abu Dhabi staat op 5 met 58 punten. Tactisch is Abu Dhabi nu een belangrijk instrument geworden voor de andere teams! Als Abu Dhabi ergens vooraan eindigt krijgen de andere teams minder punten. En…, iets zegt me dat Ian Walker nu ook wel eens een paaltje wil varen… Hun enige winst tot hiertoe was winst in de In-Port Race in Alicante.
Team Sanya
De boot is op 27 april in Savannah aangekomen met behulp van Maersk Lines. Blijkbaar heeft Sanya buiten een gebroken roer nog een extra probleem waar de shore crew de handen vol aan zal hebben. Er blijkt een scheur van waar de schroef in de romp gaat tot aan het gebroken roer te lopen. Grote: 1,5 meter!
Mike Sanderson: You may have read that we came across a little bit of a daunting surprise on lifting the boat, a pretty scary looking 1.5m crack in the bottom of the boat, down aft, running from where the propeller goes up into the hull heading towards the broken rudder.
Who knows what came first and if one lead to the other, the only thing I do know is that we were very lucky that we turned around, the damage was through the outside skin, so it wouldn’t have taken long before we would have been faced with the crack opening up and starting to tear itself to bits.. It looks like we are a lucky team after all!!
www.volvooceanrace.com