De Volvo Ocean Race vloot nadert op zondagavond een mogelijke herstart in de slotetappe van Lorient, via Scheveningen naar Göteborg. De vloot zal naar verwachting langs de Deense kust als een harmonica in elkaar schuiven. Dat betekent dat deze twaalfde editie eindigt met opnieuw een ‘close finish’. Team Brunel pakte vooralsnog een plek terug en vaart nu als derde, wat genoeg zou zijn om op de tweede plaats overall te finishen.
Gistermiddag verlieten Team Brunel als vierde de haven van Scheveningen net achter MAPFRE en Dongfeng Race Team. Dit trio koos voor de middenweg door de TSS (verkeersscheidingsstelsels), terwijl koploper Team Alvimedica juist in het westen erlangs ging op zoek naar meer wind. Die strategie wierp aanvankelijk zijn vruchten af, totdat de achterliggers iets meer druk in de zeilen kregen en wat achterstand goed konden maken.
MAPFRE verspeelde al direct na de start een plek door een ongelukkige winddraaiing langs de Nederlandse kust. Team Brunel profiteerde hiervan en schoof op naar de derde positie, wat op dit moment genoeg is om de tweede plaats overall vast te houden. Abu Dhabi Ocean Racing koos eveneens voor de middenweg. Team Vestas Wind en Team SCA gingen voor de rechterzijde van de TSS. Hoewel die meer opties leek te hebben, pakte het anders uit door een ongunstige hoek die ze moeten zeilen. De achterstand liep op tot circa 40 nautische mijlen (nm) ten opzichte van de leider, Team Alvimedica.
De komende uren moet blijken of Team Alvimedica-schipper Charlie Enright (USA) en bemanning hun voorsprong van 11 nm kunnen behouden. Met nog slechts 192 zeemijl te gaan, zou dat normaliter een comfortabel gat moeten zijn. Het weerbericht toont echter een ander scenario. De bries neemt af, gevolgd door een front met noordoostenwind. Dit zou gevolgen kunnen hebben voor de huidige rangorde van de vloot.
Als Team Alvimedica erin slaagt om winnend over de eindstreep te komen, wordt dat hun eerste etappezege in deze editie. Onboard Reporter Amory Ross (USA) schreef in zijn blog over de zenuwslopende uurtjes aan boord van de Turk/Amerikaanse Volvo Ocean 65: “Zoals zo vaak in de race, zien we ook nu weer dat geen enkele voorsprong veilig is. De wind lijkt allereerst snel af te nemen bij de top van het Deense schiereiland. Naar alle waarschijnlijkheid vindt daar de compressie van de vloot plaats, met een volledige herstart voor de finale sprint naar Zweden. Dat is uiteraard niet wat we willen, dus we werken aan om aan te haken aan een passerend front, dat ons gemakkelijk naar de finish kan brengen.”
Tot nu toe waren de condities beter dan verwacht, waardoor de zeven boten eerder in Göteborg zullen zijn. De verwachte aankomsttijd staat nu op maandagmiddag 22 juni tussen 12-18 uur, in plaats van dinsdagmorgen.
Na bijna negen maanden en 38.739 zeemijl met stops in elf havensteden verdeeld over alle continenten, is het nog altijd gissen naar de uiteindelijke top drie.