Op vrijdag 4 mei liep de Volvo Ocean Race-vloot enkele mijlen in op Team Brunel, dat aan kop gaat van de achtste etappe. De Nederlandse boot werd geremd door een gebied met lichtere wind, terwijl de concurrentie van meer druk profiteerde. De zeven teams beginnen aan de laatste 1.500 nautische mijlen (nm) op weg naar de finish in Newport, USA. Dongfeng Race Team vaart nog altijd in tweede positie, inmiddels gevolgd door Vestas 11th Hour Race.
De 5.600 mijl lange etappe begon twaalf dagen geleden in het Braziliaanse Itajaí. Op 1 mei pakte Team Brunel de leiding en wist die tot dusver met suces te verdedigen. Gisteren bedroeg hun voorsprong nog ruim 21 mijl. Vandaag liep die terug tot 7 mijl. Intussen loopt Team Brunel weer een beetje uit.
Volgens Bekking probeert zijn bemanning alles uit de ideale condities in de passaatwind te halen, zo lang die voortduren. “We pushen maximaal”, zei de Volvo Ocean Race-veteraan.
“We weten dat we momenteel minder wind hebben en dat de boten achter ons blijven inlopen. Dat is vervelend, maar een feit waarmee we moeten leven.”
“Capey, onze navigator, is op zijn eigen manier relaxed. Toch kan ik zien en voelen dat ook voor hem de wedstrijdspanning daar is. Hij maakt ik weet niet hoeveel simulaties van alle mogelijke routes vanaf hier naar Newport. Die bespreken we samen met Peter (Burling).”
“Twee belangrijke factoren zijn het hogedruksysteem ten oosten van Bermuda en de Golfstroom die van Florida in noordoostelijke richting naar Europa gaat. Die stroming kan wel vijf tot zes knopen sterk worden. Helaas stroomt die niet in een rechte lijn, maar komen er grote wervelstromen voor. Als je het verkeerd doet, kan je dus vijf knopen stroming tegen hebben en andere boten mee. Maar wij voelen ons zelfverzekerd.”
Ongeveer 25 mijl ten zuidoosten van Brunel raakte Dee Caffari’s Turn the Tide on Plastic buiten een podiumpositie nadat het in een strook met minder wind terechtkwam. Terwijl de zeven teams langs Puerto Rico zeilden, wist Vestas 11th Hour Racing langs de buitenzijde van hen de derde plaats over te nemen.
“Drie teleurstellende positierapporten achter elkaar zijn frustrerend en kunnen je klein krijgen, maar wij zullen juist harder vechten”, aldus Caffari. “In de vroege ochtenduren vandaag brachten regenwolken buien en enorme winddraaiingen. De ene minuut hadden we 28 knopen wind richting de Caribbean. Het volgende moment werden we gelift naar het centrum van het hogedrukgebied in 14 knopen wind.”
“We kunnen enkel zeilen met de condities die we hebben. We werken hard, maar het lijkt alsof de wolken van alle anderen veel gunstiger zijn. Ze blijven maar op ons inlopen en wij vallen terug.” Ook het aanwezige wier helpt niet mee. “Als het water niet ongestoord langs de roerbladen kan stromen, verlies je grip en kan de boot draaien. Dat is niet echt snel.”
“We hebben nog twee van zulke dagen te gaan en dan zal de bries afnemen voordat we gijpen om over stuurboord (zeilen over rechterzijde van de boot) verder te zeilen. Vanaf dat punt staan ons tot aan de finish veel actie en zeilwissels te wachten.”
Ten oosten van de kopgroep en zo’n 45 nm achter de leider, strijden MAPFRE en team AkzoNobel om de vijfde plaats. Ondertussen maakte het in zevende positie varende Sun Hung Kai/Scallywag mijlen goed op de leiders. Ze wisten in een etmaal de meeste mijlen (513) van de vloot af te leggen.
Etappe 8 – Positierapport – 4 mei – 14:18 UTC
- Team Brunel
- Dongfeng Race Team, 7,2 nm achter leider
- Vestas 11th Hour Racing, 12,46 nm achter leider
- Turn the Tide on Plastic, 21,15 nm achter leider
- MAPFRE, 45 nm achter leider
- Team AkzoNobel, 45,20 nm achter leider
- Sun Hung Kai/Scallywag, 178,20 nm achter leider