Op dinsdag 12 juni stoeide de Volvo Ocean Race-vloot met een lastige transitie, die wellicht allesbepalend voor de eindzege wordt. De zeven Volvo Ocean 65’s wezen volledig in tegenovergestelde richting van de finishlijn van de tiende etappe in Göteborg. Dat gebeurde terwijl ze probeerden om de windstille rug van hogedruk 100 mijl uit de Ierse kust te passeren. MAPFRE nam de leiding over, gevolgd door het Nederlandse team AkzoNobel en Sun Hung Kai/Scallywag.
Na amper twee dagen op zee en met nog minder dan 1.000 mijl te gaan, varen de zevens teams binnen de afstand van acht mijl. Vandaag was het de beurt aan het Spaanse MAPFRE om de koppositie over te nemen. In hun kielzog volgde het Nederlandse team AkzoNobel van schipper Simeon Tienpont op 0,2 mijl achterstand. Het eveneens Nederlandse Team Brunel zakte daarentegen terug naar de laatste plaats.
Dongfeng Race Team dat eerder in de etappe aan de leiding ging, vaart nu in vierde positie achter Team Sun Hung Kai/Scallywag. De huidige stand is echter niet wat het lijkt, want in de realiteit zal Scallywag waarschijnlijk 16 mijl achter de vloot aan zeilen. Alleen bevinden ze zich momenteel technisch gezien dichter bij de eindstreep, die ongeveer 970 mijl oostwaarts ligt.
Om 14 uur Nederlandse tijd was de bootsnelheid niet meer dan een paar knopen. Aan de andere kant van de rug wacht een sterkere zuidwestelijke wind. Daarmee kan de vloot koers zetten richting het noorden, naar de top van Schotland.
De eerste teams die deze sterke wind oppikken, krijgen de kans om uit te lopen op hun rivalen. Met slechts drie punten tussen de top drie van het overall klassement, zou dit wel eens de cruciale fase voor de einduitslag van de race kunnen worden.
“Het is sinds de start erg tricky geweest”, zei MAPFRE-schipper Xabi Fernández. “We zijn een beetje nerveus over het passeren van de rug, aangezien de eerste die er doorheen komt spekkoper is. Daarom proberen we zoveel mogelijk naar het westen toe te winnen. We zijn blij hier in het noorden en het ziet er prima uit, maar we blijven zenuwachtig om eerlijk te zijn.”
“We hebben nog drie of vier dagen te gaan en alles kan nog gebeuren”, sprak MAPFRE-voordekker Willy Altadil. “Misschien wordt de Volvo Ocean Race in de komende tien uur beslist, nadat de wind invalt en het moeilijk wordt om anderen in te halen.”
Nu dat team AkzoNobel zich een weg naar voren heeft gewerkt, kijkt het naar wat later in deze etappe te verwachten valt. De weersvoorspelling liegt er namelijk niet om met 40 knopen wind en slecht zicht rond Schotland. Vervolgens een aan-de-windse oversteek van de Noordzee met tot slot nog hardere wind en hogere zeegang langs de Noorse kust.
“Op weg naar de rug van hogedruk liggen de meeste boten redelijk op een lijn, van zuidoost tot noordwest”, zei AkzoNobel-wachtleider Chris Nicholson. “Het vreemde hieraan is dat dit dezelfde rug als die we twee weken geleden passeerden tijdens de negende etappe naar Cardiff. Hopelijk pakt die passage dit keer beter uit voor ons nu we iets noordelijker zijn gepositioneerd.”
“Ik denk niet dat iemand echt weet waar die moet zijn, maar we hebben ons vrij goed aan ons plan gehouden en daar zijn we blij mee. Nu beginnen we te praten over hoe we zo efficiënt mogelijk de zeilen gaan wisselen en bijstellen zodra we de rug voorbij zijn. Volgens mij wordt dat de truc.”
De huidige verwachte aankomst voor de finish in Göteborg is donderdagnacht.
Etappe 10 – Volvo Ocean Race-klassement om 13:00 UTC op dinsdag 12 juni
- MAPFRE – 971 nautische mijlen (nm) tot finish
- team AkzoNobel – 0.5 nm tot leider
- SHK / Scallywag – 2.4 tot leider
- Dongfeng Race Team – 6.9 tot leider
- Turn the Tide on Plastic – 7.4 tot leider
- Vestas 11th Hour Racing – 8.0 tot leider
- Team Brunel – 8.1 tot leider