SCA gaat voor de volgende editie van de Volvo Ocean Race in zee met een volledig vrouwelijke ploeg. Het team onthulde onlangs het voorontwerp van het jacht dat later dit jaar wordt gelanceerd. De onderneming, die het wereldwijd te zeggen heeft over onder andere luiers, maandverbanden en toiletpapier, wil met het op de natuur geïnspireerde grafisch design zijn ecologische waarden onderstrepen.
Het Design
Het ontwerp bevat gras, pijnboom- en paardenbloemmotieven, alle opmerkelijk resistente soorten die een belangrijke rol spelen in het verantwoord beheren van ecosystemen. SCA gaat er prat op dat zij hun bossen op een duurzame wijze exploiteren. De magenta kleur staat voor de sterke positie van het bedrijf in de wereldwijde hygiëne. Was ik een rijpere nicht met een hang naar algemene decoratie zou ik allicht heel anders over het ontwerp hebben gepiept maar op dit ogenblik is het mij iets te tuttig, te flauw. Doch laat ik vooral geen tel te lang bij dit persoonlijke pijnpunt blijven stilstaan en voor de verandering en de aardigheid heel even in de duurzaamheid van goede bedoelingen geloven.
De marketing
De multinational wil de Volvo Ocean Race gebruiken als een wereldwijd marketing platform om het merk evenals de productnamen Tena, Tork, Libresse, Libero en Tempo te versterken. Oftewel hoe marketing, kapitaal- en milieuzorg tegenwoordig fijntjes hand in hand gaan.
Als een bedrijf dat papier als grondstof heeft zich perse wil profileren als milieuvriendelijk kan ik enige vorm van argwaan nauwelijks onderdrukken. Ooit droeg ik “alternatief” hoog in het vaandel en ging ik aan de ingang van de plaatselijke GB, Greenpeace gewijs tekeer tegen het neerknuppelen van zeehondjes. Nostalgie is mij niet vreemd…
Voor de productie van elke 300 rollen toiletpapier moet een boom van gemiddeld 100 jaar gekapt worden. SCA is de grootste boomkapper van Europa. Ontnuchteren is geen leuke bezigheid, ook niet op een zondagnamiddag.
Het team
Het training jacht verliet de werf in Southampton op donderdag 17 januari. Begin februari zullen een aantal crew kandidaten vertrekken voor een eerste proefvaart samen met een aantal toonaangevende offshore coaches. De identiteit van de bemanningsleden evenals die van de schipper blijft, tot hiertoe geheim.
Het getuigt niet van een bijzondere verbeeldingskracht om dit merk te laten vertegenwoordigen door een vrouwenteam. Ik kan mij vergissen maar volgens mij hebben de marketingmannen zich tijdens het brainstormen bijzonder goed geamuseerd. Nu goed, schuine moppen en bijbehorende platte opmerkingen dringen zich in dat soort kringen sowieso al wat gemakkelijker op.
Neemt niet weg dat een elftal van de beste vrouwelijke zeilers het jacht van 65 voet, 40 000 mijlen rond de wereld zullen racen in wat de zwaarste zeilwedstrijd van deze tijd wordt genoemd. Niet van de poes zou ik zo zeggen. Ik hoop van harte dat ze (allez, hier gaan we dan) niet allemaal tegelijk ongesteld zullen zijn…
Volg ook onze Team Sca en vrouwenteam discussie op ons zeilforum.
Bronnen:
SCA: www.sca.com/en/media/news-features/archive/2013/an-expressive-visual-identity-for-a-strong-all-female-crew/
Volvo Ocean Race: www.volvooceanrace.com/en/news/6955_Team-SCA-cut-a-dash-in-magenta-and-navy-blue.html
SSNC’s klacht tegen SCA: www.fsc-watch.org/archives/2007/11/22/SSNC_files_formal_co
De betere wereld: www.debeterewereld.nl/rubriek/Natuur_en_milieu/932/Eindelijk_hygienepapier_zonder_een_boom_te_kappen
Foto: Rick Tomlinson