Het Nederlandse team in de double-handed Global Ocean Race (GOR) – Van Vuuren/Beusker – passeren op 19:06:30 GMT met Class40 Sec. Hayai de finish lijn in Charleston, South Carolina. De 30 dagen Class 40 racen van Uruguay naar de Verenigde Staten hebben voor Van Vuuren en Beusker vol verrassingen gezeten.
De Nederlandse Class 40 verliet Punta del Este met Nico Budel en Erik van Vuuren aan boord, maar urgente zakelijke omstandigheden in Nederland noodzaakten het team na 16 dagen Fortaleza, Brazilië aan te doen om Budel huiswaarts te kunnen laten keren. Vastberaden om toch deze 4e etappe af te maken heeft Van Vuuren’s vriendin en zakelijk partner na kwalificatie akkoord van de GOR Race Comité alles in het werk gezet, is naar Brazilië gevlogen en aan boord gestapt.
Na de crew wissel in Fortaleza, is de Class 40 Sec. Hayai opnieuw gestart met een achterstand van zo’n 250 mijl en een 24-uur straftijd , maar dit deed niets onder voor het fanatisme van het duo die de sprint inzetten. “ Het was een ongelooflijke etappe en met zeer wisselende omstandigheden” zegt Van Vuuren met champagne in de hand vanaf de kade in Charleston.
Ondanks de uitgebreide inshore en offshore wedstrijdervaring van de twee, was de 4e etappe van de het debuut in de Class 40 wedstrijdklasse. “ De boot heeft zo ongelooflijk veel acceleratie mogelijkheden, en bij het vinden van de juiste knoppen vertaald ze dat in pure snelheid en gaat ze zo ongelooflijk hard “ vertelt een verheugde Yvonne Beusker in gesprek met de mede schippers op de kade. “ We hebben al onze ervaringen van andere jachten gebruikt om te kijken of we de boot nog verder konden pushen” legt ze uit.
De langste race voor de Global Ocean Race wat het duo samen heeft gevaren, is de laatste Rolex Fastnet Race, maar de 6000 mijlen in 30 dagen van Punta del Este naar Charleston zijn voorbij gevlogen. “De vier weken lijken er nog geen twee” zegt Van Vuuren. Het Nederlandse team kwam al heel snel in een succesvolle routine aan boord. “We hadden een goed geoliede aanpak aan boord” vind Beusker. Een aantal keer per dag overleg bij de navigatietafel over weer en strategie waarna besluiten of we samen of separate wachten gaan draaien. “Dit werkte perfect en mede daardoor hebben we ons 280 mijl terug kunnen vechten in de sterke klasse” vult Erik Van Vuuren aan. “Het was de perfecte mogelijkheid om samen Class 40 te zeilen en het werkte zo goed dat jullie ons hopelijk snel terug in het Class 40 veld zullen zien!”
http://globaloceanrace.com/
Tekst: Laura Beusker