Verschillende voorspellingen maakten dat de meningen in Scheveningen verdeeld waren. De ene zei 25 knopen de andere zei 15 en ClubRacer meteoroloog Fritz Buyl zei 33 max met 20% meer in de puffs. En wat bleek? Onze Fritz had het bij het juiste eind. Baraka GP heeft zelfs een piek van 40 gemeten en een windhoos gezien. Maar het was niet de wind die het zo’n memorabele Vuurschepen maakte, neen, het was de staat waarin onze Noordzee verkeerde met korte steile golven van 3 meter en meer, gepaard met 5 graden Celsius, en dan nog eens alle wind op kop.
IRC 1
Baraka GP (Club Swan 42) komt eerst over de lijn nadat de Duitse Aquis Granus zich moest terugtrekken uit de race omdat deze een boei verkeerd gerond had. De Club Swan 42 passeerde de finishlijn om 10u 02min en 47sec.
Didier Wackens Baraka GP: Vorig jaar nog zei ik tegen mezelf tijdens deze race (tikt met zijn wijsvinger op zijn hoofd) “Wat doe ik hier? Ik had lekker thuis kunnen zitten bij ons madam. Volgend jaar ga ik dit niet meer doen!” En zie… ik sta hier terug en stel me weer dezelfde vraag… (en dan lachend). Mijn madam waarschijnlijk ook hahaha…
IRC 2
De Intention (BH 36) van Willem Schopman wint in IRC 2 voor de Yeti van Paul van der Pol. Je kon de glunderende ogen van Willem Schopman niet ontwijken. ‘Vorige week tijdens de Twilight Race in Wemeldinge waren we nog 9de, en nu winnen we!’
Kim Peeters Intention: ‘Dit was Bass Strait all over again!’
ORC 1
In ORC 1 wint La Belle (Swan 56) van Frans van Belle (what’s in a name) voor de IJsvogel van Marc Schuttelaar.
ORC 2
De Lenco (Salona 37) wint in ORC 2 onder leiding van Erik Van Vuuren welke net terug is van de Global Ocean Race. De Redan (Dehler 39) van Hein Van Schalk werd knap 2de.