Voor het Royal Yacht Squadron in Cowes ging afgelopen vrijdag de bekende Cowes-Cherbourg Race van start. Het Nederlandse duo Van Vuuren-Beusker op W36 Hubo was een van de 64 deelnemers. Het Nederlands duo behaalde een tweede plaats in de IRC 3 en staan in de double handed klasse aan de leiding voor het RORC kampioenschap.
Dit jaar is deze klassieke sprint offshore tussen Cowes en Cherbourg, ook onderdeel van de Doublehanded Nationals, het Engelse kampioenschap voor duo’s. De ‘W36 Hubo’ met Erik van Vuuren en Yvonne Beusker behaalde een tweede plaats in de IRC 3 en staan in de double handed klasse aan de leiding voor het kampioenschap die aankomend weekend op de Solent verder gaat.
Van Vuuren vertelt enthousiast:
“Binnen het kampioenschap telt deze offshore race dubbel, en het is dan ook zaak om je risico’s qua de te kiezen strategie goed af te wegen. Prima bij een goede klassering, maar desastreus als de gekozen strategie verkeerd uitpakt. We wisten dat bij het verlaten van de Solent een deel van het veld een meer oostelijke koers met mogelijk hardere wind naar Cherbourg zou aanhouden terwijl een ander deel de meer westelijke kant van de rumbline zou volgen om daarmee van de latere stroomkentering te profiteren. Voor beide opties viel wat te zeggen maar vanwege de onstabiele lucht vormde de windkracht naar onze mening een te onzekere factor. Met deze kennis kozen wij een redelijk conservatieve strategie. Niet te ver van de rumbline en proberen boven de meeste concurrenten te blijven.”
De start was er een uit het boekje en er volgde een evenzo prachtig kruisrak richting de Needles. Vanaf het begin positioneerde duo Van Vuuren-Beusker zich solide vooraan het veld en waren vrijwel volledig ‘in control’.
De sterke westenwind van de voorgaande dagen zorgde dat het Kanaal één grote klotsbak was met onvoorspelbare golven. Dit in combinatie een onregelmatige wind die varieerde tussen de 14 en 23 knopen, was het zaak om al ‘reachende’ alert te blijven en niet uit het roer te lopen.
“Precies volgens de voorspelling begon in de loop van de nacht de wind te ruimen en geholpen door de stroming ontstond voor ons de betere hoek richting Cherbourg. De meeste concurrenten die meer oostelijke van ons lagen moesten meer tegenstrooms naar Cherbourg en daar bouwden we onze voorsprong verder uit. De uiteindelijke winnaar, de Franse Raging Bee die we westelijk van ons zagen, profiteerde daar van de gunstigere stroming”, analyseert Beusker.
Een mooie uitgangspositie voor de Nederlanders die komend weekend met de W36 ‘Hubo’ als leidend duo gaan strijden om het Engelse kampioenschap.