Twee jaar geleden, tijdens de Hiswa te water van 2016 lichtte Erik van Vuuren ons voor het eerst in over het project “Made in Holland”. Hij wilde een snelle boot bouwen volgens de “Waarschip” tradities, en om mee te dingen in de Class 40. Uiteindelijk is het een totaal ander project geworden. We interviewden Erik van Vuuren om meer te weten te komen over de bijzondere Waarschip W36 Worlds 2018 Edition.
ClubRacer: eerst plannen voor een Class 40 en uiteindelijk een boot voor het WK Zeezeilen, van waar deze koerswijziging?
Erik” In 2016 werd mede door mijn eigen inzet duidelijk dat Scheveningen kans maakte om het WK Zeezeilen binnen te halen en nadat dit tijdens het World Sailing Congress in november 2016 aan Nederland werd toegewezen, hebben we een koerswijziging doorgevoerd. Immers met het WK hier in mijn eigen achtertuin wilde ik daarbij aanwezig zijn. En 2 hi-tech jachten tegelijkertijd was geen optie.”
ClubRacer: Wie waren je ontwerp en bouwpartners in dit project?
Erik: “Samen met o.a. Nautisch Centrum Delfzijl / Waarschip hebben we de handen ineengeslagen. Na het designtraject zijn we zo spoedig als mogelijk met de bouw begonnen worden om alles op tijd van stapel te kunnen laten lopen.”
Ontwerp overleg met Arthur Peltzer en Erik van Vuuren
ClubRacer: Welke rol heb jezelf gespeeld tijdens de ontwerp- en bouwfase?
Erik: “Ik zou mij naast het projectmanagement bezighouden met het gehele financieringstraject. O ja en natuurlijk gaan de teamselecties en trainingen ook gewoon door. Een enorme uitdaging natuurlijk maar het is gelukt!”
Bouw van de romp in hout
ClubRacer: De boot is geoptimaliseerd volgens de laatste regels voor IRC en ORC zeilen, hoe heb je deze optimalisatie gedaan?
Erik: “Met Peltzer Performance Yacht Design zijn heel veel analyses gemaakt van bestaande schepen, niet alleen binnen de ORC en IRC, we zijn opzoek gegaan welke slimmigheden mogelijk ook voor ons van toepassing konden zijn. ORC en IRC zijn weliswaar door de jaren meer naar elkaar gegroeid maar bijvoorbeeld qua kieldesign en lengte-breedte verhoudingen zitten er toch wat onderlinge bijzonderheden waar we gezocht hebben naar optimalisatie.”
ClubRacer: Welke strategie heb je gevolgd voor de ORC en IRC optimalisatie?
Erik: “Bij het ontwerp van het Waarschip W36 “Hubo” was het uitgangspunt de snelste boot naar de eerste aan de windse boei te zijn in klasse C, dit in de wind en zeegang omstandigheden die statistisch in jullie voor de kust van Scheveningen verwacht worden.”
“In een vloot van 50 schepen is het van vitaal belang vooraan in vrije wind te kunnen varen. Aangezien de klasse grens (ORC) CDL is, is in eerste instantie vooral geoptimaliseerd op ORC CDL. Vanaf dit basisontwerp is verder geoptimaliseerd naar ORC triple number en IRC TCF, bij elke parameter, bijvoorbeeld het zeiloppervlak, zijn die twee tegen elkaar afgewogen om penalty’s te vermijden en het best mogelijke compromis te vinden.”, vertelt Erik.
VPP W36 Worlds 2018 Edition
ClubRacer: ORC is een open systeem en die optimalisatie kan je makkelijk koppelen met je optimalisatie strategie, hoe heb je IRC laten passen in de boot?
Erik: “Gezien IRC een “geheime” regel is, hebben we ook de expertise van Jochem Visser ingeroepen om met zijn enorme database en lokale kennis van het IRC te voorspellen wat de IRC handicap zou doen tegenover ons eigen ORC VPP, dit is later bevestigd door IRC proef meetbrieven.”
ClubRacer: naast de meetbrief optimalisatie zien we dat jullie ook hard gewerkt aan de ergonomie, het minimaliseren van de luchtweerstand en betere luchtstroming aan dek. Vertel daar eens wat meer over.
Erik: “Naast de ORC/IRC rating is er ook geoptimaliseerd naar boathandling en aerodynamica. De opvallend schuine dek overgang geeft niet alleen minder luchtweerstand, het geeft ook een betere aanstroming naar de jibs, waardoor deze efficiënter is dan waar de rating rekening mee houdt.”
“Het flush deck en de enorme kuip zorgen ervoor dat de boathandling super efficiënt gaat. Tevens zorgt het ervoor dat we de jib heel dicht kunnen schoten op een positie waar anders de opbouw in de weg zou zitten. Met 50 boten in de vloot op een korte baan woog dat voor ons ruim op tegen de bonus die zouden krijgen als we er een “cruiser-racer” met kuipbankjes en opbouw van zouden maken.”
“En wat een verademing is dat zeg, nu naar onze eerste test- & trainingsrondjes wil ik eigenlijk geen schip meer met kuipbanken en een opbouw, dit is zeilen zoals het hoort te zijn, zalig!” vult Erik aan.
Schuine dekovergang zorgt voor mindere luchtweerstand en betere aanstroming van wind voor de voorzeilen
ClubRacer: Het onderwaterschip ziet er op het eerste zicht niet revolutionair uit. Welke hydrodynamische strategie heb je daar gevolgd?
Erik: “Het zijn allemaal hele kleine details en de kiel bijvoorbeeld ziet er in eerste oogopslag niet echt afwijkend uit maar neem van mijn maar aan dat er lang, heel lang over is nagedacht en doorgerekend. Het ‘geheim’ met het roer en kiel zit om meer in het oppervlak, deze zijn relatief groot waardoor in een druk veld sprake is van een betere koersvastheid (minder verlijeren in lastige situaties) en levert het extra oppervlak meer winst in handicap dan verlies aan performance.”
ClubRacer: En hoe zit het met de hardware aan dek?
Erik: “Slimmigheden zitten in vrijwel alle vertragingen voor de jib-tracks, overloop en trimlijnen welke in nauw overleg met Harken dek equipement en Marlow (lijnwerk) (via de collega’s van On Deck) onderdeks zijn weggewerkt.”
Overloop en trimlijnen onderdeks weggewerkt
ClubRacer: Voor de bouwwijze en materialen voor de romp zijn jullie niet de weg van Carbon ingeslagen maar hebben jullie gekozen voor hout, een traditie bij de Waarschepen. Waarom heb je hier voor gekozen?
Erik: “We zijn volledig zijn gegaan voor innovatie en duurzaamheid. Mijn eigen expertise vanuit Van Vuuren Performance Sailing en die van Peltzer Design maken dat we in samenwerking met tal van partners die graag aan dit bijzondere project wilden meewerken, tot unieke combinaties zijn gekomen qua bouwwijze.“
ClubRacer: Welke soort hout?
Erik: “Het is een bootje van FSC-hout, gecoat in recyclebare epoxy en glasvezel. Net zo stijf als carbon. Hier te lande gebouwd en ontworpen. Een circulaire en duurzame innovatie in de watersport kunnen we dat echt wel noemen en niet alleen dat, wij hebben het gerealiseerd! Hoe gaaf als straks blijkt dat we met een heel goed team hoge ogen kunnen gooien tijdens de WK!”
FSC hout gecoat in epoxy en glasvezel
ClubRacer: Duurzaamheid, hoe valt dat te rijmen in de jachtbouw?
Erik: “Eigenlijk is het is bizar dat we de afgelopen 50 jaar honderdduizenden bootjes en jachten gebouwd hebben zonder erbij stil te staan hoe we die bulk polyester ooit moeten recyclen. In onze W36 Worlds 2018 Edition zit nog een gewoon verbrandingsmotortje, maar bij de volgende versie, de W36 LIFE (de cruiser-racer versie, nvdr.) en de W36 DUO (de shorthanded versie, nvdr.) wordt die natuurlijk ook elektrisch. Dat scheelt veel complexiteit.”
ClubRacer: Kan je ons wat meer vertellen over de innovaties in het tuigage?
Erik: “In de tuigage zitten een aantal bijzondere zaken die ik nu nog even niet prijs wil geven, de echte kenners moeten maar even kritisch kijken wat er anders is dan anders,” grinnikt Erik.
… (we lassen stilte in om het gesprek op gang te houden)
“De carbon mast en een vrij diepe giek, net als de ideale aanstroming via onze fraaie boeg heeft het eindplaat effect van de jib met het dek, ook zijn functie als onder het grootzeil een diepe giek zit gemonteerd. Deze hoogte is een vast percentage van de onderlijklengte.”
ClubRacer: Deze volbloed racer heeft weinig interieur. De navigatiehoek toont op het eerst zicht een beetje raar. Kan je hier iets over vertellen?
Erik: “Binnen is het schip sober doch alles is aanwezig. Enorm functioneel is de navigatie unit die van twee kanten is te benaderen en waarbij de strateeg/navigator zijn of haar gewicht optimaal kan positioneren.”
Navigatiehoek
ClubRacer: Hoe vang je de krachten van de kiel en tuigage op in zo’n lichte constructie?
Erik: “Dit doen we met het unieke aluminium frame waaraan de kiel hangt en waarop de mast staat. Dit is echt een stukje ‘state of the art’ engineering.”
Ontwerpfase aluminium frame
Kielframe
ClubRacer: Een nieuwe houten innovatieve en duurzame racer, je kan ze op één hand tellen mijn gedacht, het blijft speciaal toch?
Erik: “Dus zoals eerder aangegeven, in dit schip hebben we met de enorme vakkennis van Waarschip (bestaat dit jaar 50 jaar!) in de houtbouw en het recyclebare glas-epoxy het beste van het beste gecombineerd in een prachtig duurzaam schip. Het is simpel, hout is een uniek product wat eigenlijk alleen maar beter/stijver wordt naarmate het ouder wordt.”
“Tegenwoordig kunnen we hout fenomenaal goed conserveren en dat doen we dus met die groene epoxy en glas wat we ‘bakken’ in de oven en er een fantastisch stijf en sterk schip ontstaat. Niks balsa of schuim als sandwich materiaal, nee het is onder andere het gebruikte red cedar hout wat bijdraagt aan sterkte en stijfheid en een veel hogere impact kan hebben dan het eerder genoemde schuim en balsa.”
Vallenbak in aanbouw
ClubRacer: Ook de zeilen spelen een belangrijk rol in zo’n project. Wie speelt hier de belangrijkste rol?
Erik: “Met Barry Hayes en Renze Runia (UK de Vries Sailmakers) zijn we al maanden in intensief overleg en de eerste zeilen die we nu hebben beloven veel goeds. Een schitterend leerzaam traject voor alle betrokkenen. Foto’s en analyses passeren dagelijks de revue op zoek naar net die ene verbetering, die extra pk die we met de zeilen kunnen vinden, daar word ik vrolijk van.”
ClubRacer: En het zeilteam, hoe bereidt die zich voor?
Erik: “Die gaan het verschil maken. Het zeilteam van Team Van Vuuren is al maanden in voorbereiding. Heel veel zaken zoals fitnessprogramma’s zijn vroegtijdig opgesteld zodat er nu tijd is voor actie en niet al te veel georganiseer meer. Testen van schip en materiaal en heel veel trainingsuren maken op weg naar het WK zeezeilen. Het definitieve team zal op 7 april 2018 bekend gemaakt worden.”
Specificaties Waarschip W36 Worlds 2018 Edition:
- Lengte: 10,96 m (LOA)
- Breedte: 3,57m
- Diepgang: 2,08m
- Gewicht: 5240 kilo (ORC-IRC)
Het heeft mij twee uur gekost om de Waarschip W36 Worlds geheimen uit Erik van Vuuren te ontfutselen. Deze zeezeiler heeft al menig palmares bij mekaar gezeild en het enthousiasme voor het wedstrijdzeilen druipt er nog steeds vanaf. Ik bedank Erik voor zijn openheid over dit project en wens hem veel succes op het Wereldkampioenschap Zeezeilen 2018.