De zeilvereniging Kiel (Duitsland) stevent opnieuw af op een wereldrecord. De Formule 18 wereldkampioenschappen (van 11 tot 18 juli 2015) heeft sinds eind april al meer dan 194 inzendingen uit 24 landen. Het maximaal beschikbare startbewijzen voor de catamarans is bijna bereikt. Het laatste record staat op 185 deelnemende boten tijdens een eerder wereldkampioenschap in Kiel-Schilksee. De Formule 18 klasse is blijkbaar actiever dan ooit, naar verwachting zal dit kampioenschap een nog grotere impuls geven aan deze populaire boot.
“We zullen enorm erg blij zijn zodra het 200ste team zich heeft ingeschreven. Maar voor ons is nu al duidelijk dat dit een grote gebeurtenis zal zijn”, vertelt de Duitse Formule 18 voorzitter Jens Uwe Tonne enthousiast. De oorzaak van de populariteit en groei kan wat hem betreft eenvoudig verklaard worden. “Duitsland heeft zelf een grote en actieve vloot met zeker 55 actief zeilende catamarans en die hebben zich massaal ingeschreven. Maar het is ook ‘de schreeuw om Kiel’. De bekende Kieler Woche is wereldwijd favoriet onder zeilers en is eenvoudig te bereizen, bijvoorbeeld ook voor de grote en actieve vloot uit de Scandinavische landen.”
De massale belangstelling en aanmeldingen waren direct zichtbaar na het openen van de inschrijvingen en geven duidelijk de hoge ambities van deze klasse weer. Tonne: “Ondanks dat de Formule 18 geen Olympische status heeft, is het een klasse waar op het hoogste niveau gezeild wordt. Het is de kweekvijver voor toekomstig Olympisch catamarankampioenen, maar tegelijk ook een professionele speeltuin voor de huidige Olympische catamaranzeilers.”
Enkel de Duitse aanmeldingen alleen al gaat de iedereen trakteren op een gevecht op het hoogste niveau. Een Duits onderonsje wordt verwacht tussen René Schwall (Olympisch bronzen medaille winnaar op de Tornado in 2000), Justus Wolf (Europees Tornado kampioen in 1988), Eckart Kaphengst (Olympisch Tornado deelnemer in 1984) en vanzelfsprekend Helge en Christian Sachs. De ‘Sachs Brothers’, zoals ze ook wel liefkozend worden genoemd, waren de vice-wereldkampioenen op de Tornado in 1994 en wonnen het wereldkampioenschap Formule 18 eerder in 2006. “We verwachten een hoge eindklassering voor de gebroeders Sachs. Immers, zij kennen het water rond Kiel op hun duimpje. Maar ook Jörg Gosche en Hannes Pegel maken een goede kans op een topklassering”, zegt Tonne, die zichzelf overigens niet in een favorieten rol durft te plaatsen. De regerend Nederlands wereldkampioenen Gunnar Larsen en Ferdinand van West zijn favoriet, naast de Australische en Amerikaanse teams die tijdens het vorige wereldkampioenschap in de top eindigden.
Het gaat een zeer interessant evenement worden met deelnemers uit maar liefst 24 landen. “De Formule 18 klasse is zeer sterk. Wij zijn georganiseerd in 25 landen over de hele wereld en bijna alle landen zullen dit jaar vertegenwoordigd zijn in Kiel”, vertelt Tonne enthousiast. Het succes van de Formule 18 catamarans zit hem in de hoge snelheid van toegankelijke boten die constant doorontwikkeld worden. “Een klasse met een zogenaamde box-rule werkt al jaren bijzonder goed. Enkel voor de romp en de zeilen zijn bepaalde specificaties vastgelegd waaraan de boot moet voldoen. We hebben zeven tot acht fabrikanten die hieraan hun bijdrage leveren en zorgen voor een constante evolutie van de boten. Dankzij rompen die door de golven kunnen snijden (zgn. wave-piercing hulls) gecombineerd met hoge lift voldoen we aan de laatste standaard. Ook het tuigage en de gebruikte zeilmaterialen zijn zeer modern, maar toch blijft de klasse betaalbaar voor iedereen. Mede dankzij een verplicht totaalgewicht van minimaal 180 kg wordt een strijd om de lichtste materialen voorkomen”, aldus de Duitse voorzitter. Tonne verwacht dat de Formule 18 wereldkampioenschappen in Kiel niet alleen de Duitse catamaranklasse een extra boost zal geven, maar zeker ook op internationaal gebied: ”Neem bijvoorbeeld de Scandinavische landen. Er bestaat een grote kans dat over twee jaar daar ook een wereldkampioenschap gehouden zal gaan worden wat even populair zal zijn als bij ons in Duitsland.”
Naast het zeilprogramma is er op het land ook van alles te doen. Zo zal het deelnemers, hun gezinnen en fans aan niets tekort komen. Dankzij de hulp van verschillende partners, sponsors, de nationale en internationale Formule 18 klasse associatie zullen er bijvoorbeeld twee zeilers diners worden georganiseerd. Voor de fans op de kant zijn alle wedstrijden op schermen te volgen dankzij de trackers aan boord. En een open TV kanaal zorgt voor live verslaglegging en updates vanaf het water.
Zeilers kunnen hun catamarans stallen op een centrale locatie op het strand van Kiel-Schilksee, tussen het water en de camping. Naar verwachting zal de hele camping afgeladen vol zitten gezien de populariteit van het evenement.
“Als organisatie zijn we uiteraard ook in nauw contact met onze collega’s van bijvoorbeeld de ‘Strander Catamaran Sailors’ en zijn regelmatig in overleg”, licht CEO van Point Of Sailing Nicholaus Rickers toe. “De timing van dit Formule 18 wereldkampioenschap is gunstig gepland, namelijk vlak voor de start van de schoolvakanties in Sleeswijk-Holstein. We zullen slechts 2/3 van het strand gebruiken voor dit evenement, hierdoor blijft de omgeving toegankelijk voor dag gasten, duikers en toeristen. Dit wereldkampioenschap zal ook een hoop entertainment naar het strand van Kiel brengen, niemand zal zich hoeven te vervelen. Dit alles is mogelijk dankzij een goede samenwerking tussen de lokale gemeenschap, de hoofdstad Kiel, de jachthaven van Kiel, de Duitse Formule 18 klasse en de Strander Catamaran Club.”
Het racegebied is flexibel ontworpen tussen de Strander baai en vuurtoren van Kiel. Hierdoor is het mogelijk om de wedstrijdbaan snel aan te passen wanneer de weersomstandigheden de wedstrijdleiding hiertoe dwingen. Dagelijks zullen er maximaal vier races worden gevaren.
Foto’s en tekst: Jasper van Staveren