X-Yachts, een van de meest gerenommeerde zeilmerken ter wereld, heeft tijdens de ORC Worlds in Kiel haar plannen onthuld voor wat het meest ambitieuze raceproject in decennia lijkt te worden.
44 jaar zeilrace-innovatie
Na 44 jaar aan de top van zeilrace-innovatie heeft X-Yachts niet alleen de expertise, maar ook de drive om wederom een wereldkampioen te produceren. Racen zit in het DNA van X-Yachts, dat sinds haar oprichting tal van prestigieuze races heeft gewonnen. Al vanaf het eerste model, de X-79, vestigde het merk zijn naam op het internationale zeilpodium. Nu staat het bedrijf op het punt het volgende winnende model aan haar indrukwekkende lijst toe te voegen.
Specificaties en design van de X-Yachts XR
Hoewel de eerste tekeningen op dit moment nog weinig prijsgeven, is al bekend dat de nieuwe XR zal vallen onder de ORCi Class B en geen One Design zal zijn. De verwachte lengte van de romp zal tussen de 42 en 44 voet liggen.
Bij het ontwerpen van de XR is het doel helder: een racer die direct uit de verpakking als winnaar uit de bus komt. Hierbij wordt alle kennis en ervaring van eerdere modellen ingezet. “X-kwaliteiten”, zoals het merk ze noemt, zullen centraal staan in het ontwerpproces.
Maar één ding is zeker:
“Onze topprioriteit is het bouwen van een winnende boot”, aldus Nielsen.
Wordt de XR het begin van een nieuwe X-Yachts tijdperk?
De afgelopen jaren was het bij X-Yachts relatief stil rondom het racer segment, dat ooit het succes en de reputatie van Scandinavische botenbouwers bepaalde. Dit had te maken met een herpositionering van het merk en financiële hervormingen. Onder leiding van Kraen B. Nielsen en met Ib Kunoe als aandeelhouder, vond de financieel worstelende scheepswerf zijn weg terug naar succes, mede dankzij de X pure lijn (X 4.0 tot 5.6).
Dit creëerde ruimte en op een bepaalde manier ook een behoefte in het portfolio om hun eigen prestaties opnieuw te bewijzen – wat het gastoptreden op het ORC Wereldkampioenschap benadrukt. Verzoeken van toegewijde dealers en eigenaren zetten het leidinggevende team aan tot actie. Velen zijn inmiddels overgestapt naar andere merken, waaronder loyale en enthousiaste, maar tegelijkertijd veeleisende X-Yachts-fans.
Met de inleiding van de nieuwe XR-serie, waarop waarschijnlijk een tweede, kleiner model volgt, bouwt X-Yachts voort op de oprichtingsgeschiedenis van de werf in Hadeslev. Het bedrijf staat bekend om zijn succesvolle racejachten zoals de vroege X-79 en X-99, gevolgd door de zeer snelle IMX-serie in de jaren 90 en 2000. Recenter zijn de X-35 en X-41, de laatste racer-cruisers van de Denen.
Focus en race strategie
Een interessant aspect is de positionering en structuur die de Denen hebben gekozen. De 42-44 voet boot is niet bedoeld als een one-design, in tegenstelling tot de nieuwe ClubSwan 43.
“We willen de Xr continu kunnen ontwikkelen” zegt CEO Nielsen.
Om dit te bereiken, bouwt Nielsen aan een netwerk van experts. Er zijn al gesprekken met andere topteams in de racewereld. Ze plannen aan te vallen met twee teams, gesteund door de scheepswerf: één in Noord-Europa en één in het Middellandse Zeegebied.
Dual-purpose ontwerp
Ondanks de focus op succes, zal de XR-serie niet alleen een racer zijn. Plug-in modules zijn gepland voor het interieur, die snel verwijderd kunnen worden. Dit verbetert de marktwaarde na enkele jaren van puur racen.
Echter, één ding blijft onveranderd: succes.
“De nieuwe Xr moet zijn klasse kunnen winnen op de ORC Worlds”, zegt Nielsen.
Samenwerking met branchetop
Voor dit project heeft X-Yachts de handen ineengeslagen met enkele van de beste partners in de zeilwereld. Tot de partners behoren namen als Bouwe Bekking, Jesper Radich, North Sails, C-Performance en Max Gürgel. Samen beloven ze de snelste racer in zijn klasse te ontwerpen en te bouwen.
Zeilliefhebbers en racers kunnen de lancering van de X-Yachts XR begin 2025 verwachten. We kijken er naar uit.