Alicante maakt zich stilaan op voor een een drukke Zweeds gekleurde nazomer. Niet dat de deelnemers van de Volvo Ocean Race allen uit het land van de weelderige blonde deernen afkomstig zijn, maar we vermoeden dat de hoofdsponsor van deze geweldige wedstrijd de organisatie ruimschoots van wagens uit de eigen stal voorzien heeft.
Op 29 oktober gaat met de eerste in-port race immers het Volvo-circus weer van start: veel professioneler dan in de tijd van de Withbread race, maar ook met team-budgetten die een veelvoud bedragen dan wat pakweg Staf Versluys zaliger ooit nodig had om zijn Rucanor om de 3 kapen heen te sturen. Die geweldige budgetten liggen wellicht ook aan de basis van het lage aantal deelnemers: 30 jaar geleden meldden zich steevast tientallen boten aan bij de start in Portsmouth, maar bij de laatste edities kunnen we de deelnemers steeds op 2 handen tellen.
Met alle Chinezen, maar…
Met zes zijn ze deze keer: de Spaanse Telefonica, de Azzam van Abu Dhabi, de Franse Groupama, de met Kiwi’s volgepropte Camper, de Amerikanen met de Puma en tenslotte de Chinezen onder leiding van Mike Sanderson met de Sanya. ‘De Chinezen’ moet u niet letterlijk nemen: schipper Sanderson selecteerde er welgeteld ééntje. De aanwezigheid van deze laatste verzekert team Sanya nu al van winst bij de applausmeter bij hun aankomst in Sanya.
Gelukkig zijn de technische middelen sneller geëvolueerd, zodat we ‘Volvo’ kunnen denken van bij het opstaan tot het slapengaan. Vanuit onze computer en andere mobiele schermen spuit het zeewater ons om de oren en kunnen we alsof we erbij waren samen met de bemanningen vaststellen dat bv. de kielophanging niet deugt, de boot zinkt en geëvacueerd moet worden.
Withbread Legends
De VOR-organisatie heeft ook het lumineuze idee gehad om enkele oude Withbread zeillegendes naar Alicante te halen voor een ‘Volvo Ocean Race Legends Regatta’, voorafgaand aan de start van de echte wedstrijd. Niet echt om deze bakken nog eens te laten racen, maar gewoon om al de bemanningen van die tijd nog eens met elkaar in contact te brengen. Op krukken, in een rolstoel of gesteund door de kleinkinderen: ze zijn allemaal uitgenodigd.
Steinlager, Flyer, Sayula, Gauloises, Great Britain, Adventure, Rothmans…, om er een paar te noemen, hebben allen toegezegd om op de afspraak aanwezig te zijn. De Traité de Rome, met Philippe Hanin aan het roer, zal in Alicante de Belgisch-Europese kleuren vertegenwoordigen. De Rucanor/Tomidi had een geldig excuus want die moet de Antwerp Race meezeilen. En de Côte d’Or, tja…
Wedstrijd kleurt (heel klein beetje) Belgisch
Zodra de oudjes weer ingepakt zijn, gaat in Alicante op 5 november de Volvo Ocean Race pas écht van start. De teams hebben er dan al wel hun eerste in-port race opzitten. De vloot doet achtereenvolgens Kaapstad, Abu Dhabi, Sanya (China), Auckland, Itajai, Miami, Lissabon en Lorient aan, van waaruit de laatste sprint naar het Ierse Galway wordt ingezet. Zo zijn we in totaal verzekerd van weer 9 maanden lang zeilnieuws, elke dag weer!
Naast de Chinees doet er aan boord van de Sanya nog een buitenlander mee: onze eigenste Bert Schandevyl kreeg een stek in het team nadat Bouwe Bekking ‘een paar schone woordekes’ voor hem deed bij vriend Mike Sanderson.