Abu Dhabi Ocean Racing met schipper Ian Walker aan het roer wuifde vandaag zijn thuispubliek als eerste vaarwel. Om 11 uur Nederlandse tijd klonk het startschot voor de derde etappe in de Volvo Ocean Race van Abu Dhabi naar Sanya, China (4642 zeemijl). Na bijna een uur racen in de mist, rondde het thuisteam in leidende positie de laatste boei van het parcours voor de haven.
Na het startschot tekende zich een split af. Team Brunel van schipper Bouwe Bekking (Deventer) en Mapfre kozen de rechterkant van de baan en de rest ging naar links. Door een gunstige winddraaiing en iets meer druk wist Abu Dhabi op links met ruim twee minuten voorsprong als eerste de boei te ronden. Dongfeng volgde in tweede positie en Team SCA, met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan het roet, als derde. Dit was ook de rangorde waarin het trio na de olympische driehoeksbaan vertrok richting de Perzische Golf. Team Brunel zeilde aanvankelijk op de vierde plaats, maar moest toezien hoe Mapfre over ze heen voer vlak voor de derde boeironding.
De etappe in het kort
De zes boten sterke vloot zal deze derde etappe van de Volvo Ocean Race 2014-15 veelal in het zicht van de kust varen. Dat betekent dat ze veel te maken krijgen met invloeden van het land. In de Golf krijgt de vloot met een transitiegebied van lichte en variabele wind naar de passaatwind te maken. Vervolgens varen de boten met de wind in de rug langs de westkust van India naar Cape Comorin, het zuidelijkste punt van India. Daar zal de passaatwind afnemen en met de stroming tegen wordt dit een lastig traject op weg naar de Straat van Malakka. Dit op sommige plaatsen slechts 1,5 nautische mijl brede vaarwater geldt als één van de drukste scheepvaartroutes ter wereld.
Team Alvimedica-navigator Will Oxley (AUS) noemt de Straat van Malakka het meest uitdagende gedeelte van de race. “Geef mij maar hoge golven en harde wind, want een smal kanaal met enorm veel scheepvaart zorgt voor de problemen. Als 300 voet staal met een snelheid van 20 knopen op je afkomt, is dat altijd zorgwekkend. Helemaal als je weinig controle hebt over je eigen snelheid bij weinig wind. En dan heb je nog de krachtige windstoten in de nacht en de talloze vissersboten zonder navigatielichten en met lange vissersnetten. Het wordt daar dus stressvol.”
Via de Straat van Malakka bereikt de vloot de nauwe Singapore Channel. Bouwe Bekking: “Het is cruciaal voor ons om als eerste langs Singapore te zeilen. Vanaf Singapore wordt het makkelijker, want andere boten hebben dan geen kans om ons in te halen. Het waait daar nauwelijks en de verschillen in bootsnelheid zijn erg klein.” Voorbij Singapore wacht de Zuid Chinese Zee, waar de teams moeten beslissen of ze oostelijk langs de kust van Maleisië zullen koersen of westelijk langs Vietnam. De vloot wordt rond 24 januari op de finishlijn in Sanya verwacht.
Bemanningswissels
Dat de Volvo Ocean Race extreem is, blijkt wel uit de blessures die zich inmiddels onder de oceaanzeilers voordoen.
Zo onderging Sophie Ciszek (AUS) tijdens de stopover in Abu Dhabi een operatie aan haar rug. De voordekker van Team SCA liep tijdens de tweede etappe een hernia op. Zij blijft noodgedwongen aan de wal, samen met landgenoot Liz Wardley als onderdeel van het rotatiesysteem. Sara Hastreiter (USA) en Sally Barkow (USA) nemen hun plaatsen in.
Routinier Neal McDonald (GBR, 51) vervangt de aan zijn hand geblesseerde Phil Hamer aan boord van Abu Dhabi Ocean Racing. McDonald begint aan zijn zevende editie en deelt daarmee het record met Roger Nilson (SWE) en Bouwe Bekking voor het grootste aantal deelnames.
Dongfeng Race Team introduceert de Chinese nieuwkomer Cheng Ying plus de 23-jarige Jack Bouttell (AUS). Jin Hao Chen (Horace) en de Zweed Martin Strömberg slaan deze etappe over.
Team Vestas Wind keert terug
Gisteren maakte schipper Chris Nicholson bekend dat Team Vestas Wind als doel heeft om zich voor de start van de achtste etappe op 7 juni weer bij de vloot te voegen. Het Zweedse team met de Nederlandse navigator Wouter Verbraak liep in de nacht van 29 november op een rif bij Mauritius. Vlak voor de kerst werd de zwaar gehavende Volvo Ocean 65 weggehaald.
Nicholson: “We hebben de boot in een betere staat van het rif kunnen halen dan verwacht. Een groot deel van het dek kan worden hergebruikt, zeker 70 tot 80 procent. Dat geldt eveneens voor veel andere componenten binnenin de structuur. We zullen onze boot herbouwen, net als onze hoop en dromen.” Verder liet Nicholson weten dat alle zeilers onder contract blijven.
Tekst: Diana Bogaards
Foto’s: Warren Little / Volvo Ocean Race