De AUDI wint de Yeoman Challenge Cup in IMS1. In de grootste en meest prestigieuze klasse IMS 1 is de strijd nu ongemeen spannend geworden voor de eindoverwinning van de ABN AMRO North Sea Regatta Trophy. Met nog een dag te gaan zijn er nog twee kemphanen over. Satori (Grand Soleil 45) en Audi (IMX 40) die morgen de ultieme strijd gaan leveren voor de zege.
Voor de aanvang van de Vuurschepen Race hadden we nog een viertal favorieten. Checkmate (BH 41) , Xiphias (IMX 40), Holmatro (Grand Soleil 44 race) en Satori. En inderdaad werd de vuurschepen race gewonnen door Xiphias, gevolgd door Satori, Audi, Holmatro en Checkmate III.
De Audi gezeild door het ClubRacer Zeilteam was de grote verrassing. Die heeft ondertussen ook tijdens de korte baanwedstrijden zijn handtekening achtergelaten. Vrijdag deden zij hele goede zaken tijdens de Vuurschepen Race en vandaag daagde de eigenaar van de Audi, Jaap Zuiderveld, zijn tegenstanders uit in het dagelijkse magazine.
Een zwarte vlag diskwalificatie van vandaag betekende de nekslag voor Checkmate en de Holmatro. Hoewel de twee laatstgenoemde boten protest hebben ingediend over BFD (Black Flag Disqualification) is niet de verwachting dat de internationale jury dat honoreert.
Schipper Hans Horrevoets van de Holmatro was uitgesproken. “Dit is een enorme domper voor ons. Deze diskwalificatie kost ons het evenement.”
De Holmatro voer zeer sterk vandaag. Horrevoets vervolgt. “We hadden een goede eerste race. De tweede wedstrijd hebben zelfs we perfect gezeild. Ik weet zeker dat we toen eerste stonden in het tussenklassement. En dan de derde wedstrijd…… een zwarte vlag. Wat een domper.”
Wij vonden het raar en hebben een protest ingediend. We zetten daar serieuze vraagtekens bij hoe het wedstrijd comité de boten kan onderscheiden die te vroeg zijn. Er lag een boot boven ons, wij konden het start schip niet zien en wij waren ook niet te vroeg. Als ze kunnen laten zien dat we te vroeg waren zal ik ze onmiddellijk gelijk geven.”
De Holmatro zeilde echt beter dan de vorige dagen. Geprikkeld door de opmerkingen van de Audi? “Nee, we zeilden beter omdat we een andere set-up hadden. We zeilen in een andere mode. Iets hoger met een hele andere trim. Maar ik heb respect voor de Audi, die zeilen strak om de baan. Maar zo een opmerking kan ik niet wakker van liggen. We hebben laten zien wat we waard zijn vandaag en hadden de koppositie over kunnen nemen. Maar dat hoort allemaal bij de sport.”
De Xiphias was ook doelwit van de zwarte vlag penalty en de uitdaging van de Jaap Zuiderveld van de Audi. Xiphias schipper Gerard Verduyn zocht geen excuses. “Dat kunnen we er nog wel bij hebben,” zei Verduyn laconiek. “We varen de hele serie al heel slecht. We gaan een 1/2 knoop te langzaam. Geen goede voorbereiding. We hebben net gedoken en we hebben veel meer aangroei dan verwacht.”
Over het comité is hij niet positief. “Wij hebben het idee dat ze alleen nog maar Optimisten op de Braasem gestart hebben. Dit zijn veertig voeters. Morgen gaan we voor de dagprijs om de schade een beetje goed te maken.”
Wat vindt Verduyn van de Audi haar prestaties. “Die kan nu genieten van beginnergeluk. Nee zonder dollen…. Ze varen heel goed en gaat bijna foutloos over de baan.”
North Sea Regatta veteraan Rogier van Overveld tevens winnaar van de Admiral’s Cup in 1999 vaart nu als tacticus op de Bobshop en Sinergia 40. Hij vindt het comité sterk. “Alles gaat snel en soepel. Je weet waar je aan toe bent en de zwarte vlag was terecht na alle valse starts van gisteren.”
Bob Nijk is stuurman van de Bobshop en tevens haar grootste sponsor. “Bobshop is de shop voor alles waar een stekker aan zit,” zegt de joviale Nijk. “En ik deel Rogier zijn mening. Verder vind ik het ook op de wal heel gezellig. Een beetje zanderig, maar heel gezellig.”
Satori van Steven Blom is de grootste kanshebber voor de eindoverwinning als ze vandaag de Audi voor kunnen blijven. Gideon Messink tevens Whitbread veteraan is de schipper van deze snelle en luxe cruiser racer die dit jaar al de grote Europese openingswedstrijd Spi Ouest op zijn naam schreef.
Messink is voorzichtig over zijn kansen. “de Audi vaart goed maar wij hebben voorlopig de North Sea Race gewonnen en staan nog op kop volgens onze berekeningen. Als we morgen meer dan 8 knopen wind hebben winnen we de hoofdprijs. Als het minder hard waait dan wordt het lastig.”
Eigenaar Steven Blom is heel tevreden met zijn boot en bemanning die naast Messink bestaat uit zijn twee zoons, vrienden van Blom en oude zeilmaten van Messink, Peter Tans en Paul Dielemans. Blom is blij verrast met de prestaties van Satori in IMS en IRC. Dit jaar varen ze nog een Cowes Week, Cork Week en Blom met zijn Satori is onderdeel van het Franse Commodore’s Cup team.
“Morgen geven we 100%. Het zal zeker spannend worden.”
www.nsr.nl
foto © Wilko Gijsbertsen