Het was Virbac Paprec 3 die gisteren even voor 21 uur als eerste de lengtegraad van Tarifa passeerde. Al snel volgde Foncia en even later draaiden Estrella Damm en Mirabaud de Atlantische Oceaan op. Hiermee strijken Jean-Pierre Dick en Loick Peyron ook meteen de eerst te verdienen prijs op, de North to South Mediterranean Trophy. Dit is het 540 zeemijlen lange traject tussen Barcelona en Gibraltar. Jean-Pierre Dick verbeterde zijn eigen besttijd van de vorige editie naar 3 dagen, 7 uren en 55 minuten of 6 en een half uur sneller dan in 2007.
De IMOCA 60 vloot had nochtans te kampen met heel licht weer in de westelijke Middellandse Zee. Het waren uiteindelijk diegenen die de meest zuidelijke route hadden gekozen, langsheen de Marokkaanse kust, die het snelst de bekende Britse rotspunt bereikten. De anderen die hadden geopteerd voor een route langsheen de zuidelijke Spaanse kust, moesten afrekenen met heel zwakke wind en zwaar stroom tegen. Af en toe zag je op de Race Tracker deelnemers gewoon achteruit varen!
Het VPLP-Verdier design in handen van de topfavorieten Dick en Loick toont dus van in het begin haar potentieel. Deze IMOCA 60 is spiksplinternieuw, te water gelaten in mei 2010, en kent tal van technische innovaties. Zo heeft de mast slechts 2 paar zalingen en is er slechts een enkel achterstag. Maar het voornaamste verschil met de Virbac Paprec 2 waarmee Jean-Pierre Dick aan de zijde van Damian Foxall de vorige editie overtuigend won, zit in het gewicht. De Virbac Paprec 3 is maar liefst 15% lichter dan haar voorganger.
Maar ook ‘le Professeur’ heeft zijn start niet gemist. Michel Desjoyeaux, dubbele Vendée Globe winnaar en de offshore zeiler met het meest aantal overwinningen solo en double handed, ligt, samen met Frankrijks groot zeiltalent François Gabaut aan zijn zijde, op de tweede plaats. Opmerkelijk detail, hun IMOCA 60 is ook al van de tafel van VPLP-Verdier en heeft maar kennis gemaakt met het zilte water in september 2010. En ook Foncia is superlicht!
hier.
Foto: Y. Zedda