Donderdag 13 januari rond 02u00 GMT passeerde Virbac Paprec 3 als eerste de Evenaar na een probleemloze passage van de doldrums. Jean-Pierre Dick en Loïck Peyron hadden 12 dagen 14 uren en 30 minuten nodig om de afstand van Barcelona te overbruggen. Een uurtje later en zowat 30 zeemijlen westelijker passeerde Foncia als tweede. Maar beide IMOCA 60’s hebben een noodzakelijke pitstop gepland in Recife, Brazilië.
Michel Desjoyeaux en François Gabart hadden reeds afgelopen zondag gemeld dat na een aanvaring met een drijvend voorwerp, de zogenaamde ‘crash box’ was afgebroken. Dit is een deel van de boeg dat fungeert als bumper. Bij aanvaringen absorbeert deze de schok, waardoor de romp zelf gevrijwaard én waterdicht blijft. Foncia wordt zaterdagochtend in Recife verwacht, waar de technische staf zal klaar staan met een nieuwe crash box. Een technische stop van deze aard heeft geen straftijden tot gevolg. Dat is zo bepaald in het wedstrijdreglement. Eens Australië gepasseerd moet iedere stop wel minstens 48 uur duren.
De schade aan Virbac Paprec 3 is mogelijks iets ernstiger. De overloop van de grootschoot is voor een groot deel losgerukt. Jean-Pierre Dick verwoordde het over de telefoon als volgt: “Ik was bovendeks toen het gebeurde. Loïck sliep. De overloop van de grootschoot kwam los over een afstand van 2,5 meter. De bouten in het carbon hielden het niet. We hebben een noodreparatie gemaakt met 2 touwen. Het grootzeil perfect trimmen lukt nu niet meer. Het gebeurde vreemd genoeg in rustige omstandigheden, in een licht vlagerige 14-15 knopen sterke wind, niets ongewoons. Er stond geen echte druk op de overloop. We zeilden onder vol grootzeil en Solent. Ik weet eigenlijk niet wat er juist gebeurd is. We zetten koers naar Recife voor herstelling. Beter dat het nu gebeurt, dan in het zuiden.”
Foto’s: © Chris Lewis en Yvan Zedda