Het maxi-zeiljacht Black Jack van Nederlander Remon Vos heeft de Palermo-Montecarlo Race van dit jaar gedomineerd door niet alleen als eerste de finish te bereiken, maar ook een nieuw record te vestigen. Het 100-voet lange zeiljacht, voor het eerst met Remon Vos aan boord, behaalde de felbegeerde line honours en verbeterde het vorige race-record met meer dan drie uur. Dit alles vond plaats in een van de meest uitdagende edities van deze iconische race, waar de concurrentie fel was en de omstandigheden extreem wisselend.
Spannende strijd tussen Black Jack en Lucky
De race begon op 20 augustus vanuit Mondello, nabij Palermo, met meer dan 50 boten aan de start. Onder hen bevonden zich vijf maxi-jachten, waaronder de Black Jack en de 88-voets Lucky van eigenaar Bryon Ehrhart. Terwijl Lucky eerder in de race de overhand had in de stevige wind, wist Black Jack haar te passeren toen de wind begon af te nemen en meer naar achteren draaide. Uiteindelijk finishte Black Jack in een tijd van 44 uur, 34 minuten en 14 seconden, ruim 43 minuten voor Lucky.
Tristan le Brun, de schipper van Black Jack, sprak na de race zijn enthousiasme uit:
“Dit was de eerste race met de nieuwe eigenaar en we hebben een geweldige show neergezet. Hij is dolgelukkig.”
Le Brun benadrukte ook de intense strijd met Lucky:
“We wisten dat ze sneller zouden zijn bij meer wind, maar toen de omstandigheden complexer werden, konden wij twee keer voldoende afstand nemen.”
Balthasar met Louis Balcaen presteert sterk in IRC
Ook de Belgische vertegenwoordiging in deze race, de Balthasar onder leiding van de Belgische schipper Louis Balcaen, leverde een bewonderenswaardige prestatie. De voormalige Maxi 72 eindigde als derde in zowel de line honours als in gecorrigeerde tijd onder IRC. Balcaen en zijn team wisten het hoofd te bieden aan de uitdagende omstandigheden en hielden stand tegen enkele van de beste maxi-zeiljachten ter wereld. Ondanks dat Balthasar niet kon wedijveren met de snelheid van Black Jack en Lucky, liet de Belgische boot zien dat ze een geduchte concurrent zijn in de wereld van het maxi-zeilen.
“Het was een intensieve race met veel momenten van spanning,” aldus Balcaen. “We wisten dat het moeilijk zou worden om vooraan mee te draaien, maar we hebben ons goed staande gehouden en zijn tevreden met ons resultaat.”
Tactische beslissingen en uitdagende omstandigheden
De race werd gekenmerkt door vele strategische keuzes, waarbij de vloot in de eerste nacht koos om oostelijk van de rhumblijn naar het Porto Cervo keerpunt te varen om de luwte van Sardinië te vermijden. Hoewel Lucky aanvankelijk de leiding had, wist Black Jack haar uiteindelijk in te halen tijdens het kruisen langs Zuidwest-Corsica. De beslissende zet kwam in de overgang naar lichtere winden, waar Black Jack dankzij haar slanke ontwerp en ervaring in lichtweer races, de overhand kreeg.
Aan boord van Lucky werd de race ondanks het verlies als positief ervaren.
“Het is altijd geweldig wanneer je zulke grote boten in lange gevechten hebt,” zei Joca Signorini, tacticus van Lucky.
Hij prees de prestaties van zijn team en de competitieve sfeer die de race met zich meebracht:
“We hebben ons uiterste best gedaan om Black Jack in de weg te zitten, maar de laatste overgangszone was moeilijk voor ons om te beheersen in de lichte wind.”
De Palermo-Montecarlo Race: een uitdagende offshore regatta
De Palermo-Montecarlo Race, georganiseerd door Circolo della Vela Sicilia in samenwerking met de Yacht Club de Monaco en Yacht Club Costa Smeralda, is een van de meest prestigieuze offshore races in de Middellandse Zee. Deze 500 zeemijl lange race voert de deelnemers van het historische Palermo, langs Sardinië en Corsica, naar de glamoureuze finish in Montecarlo. De race maakt deel uit van de International Maxi Association’s Mediterranean Maxi Offshore Challenge, waarin de beste maxi-jachten van de wereld het tegen elkaar opnemen.