De eerste offshores en inport races zitten erop, hoe ging het af met Team Delft Challenge? Met 2 offshore etappes en 2 dagen inshore races achter de rug zit het universiteiten team goed in het evenement. Ze finishte zelfs als eerste in de in Abu Dhabi na een nek aan nek race van 15 uur, maar de race had nog een staartje… hoe heeft het team het er vanaf gebracht? Heeft de lange voorbereiding zich uitbetaald?
Leg 1: Bahrein naar Qatar
Volgens de originele planning zouden we op zondag 9 februari in Bahrein starten met de etappe naar Doha, Qatar. Alle boten waren helemaal klaar voor de start, maar… er waren nog geen flares! Deze lichtfakkels worden in Bahrein namelijk sinds kort beschouwd als wapens en komen dus de grens niet over. Het kostte de organisatie veel moeite om de flares het land in te krijgen. Uiteindelijk zijn ze met een privé-vliegtuig het land in gevlogen en onder begeleiding naar de haven gebracht: maandagochtend konden we starten!
De eerste leg begon koud en vroeg. Na de start lagen we er goed bij: we rondden als eerste de bovenboei. De rest van de leg was vrijwel geheel downwind. Al snel werd er een kopgroep gevormd: Messe Frankfurt, EFG Bank en wij waren urenlang verwikkeld in een spannende dragrace. Na een tijdje kozen Messe Frankfurt en EFG Bank ervoor om dichtbij de kust te gaan varen, maar door de kans op vastlopen besloten wij hen niet te volgen. Uiteindelijk liepen Messe en EFG door deze keuze op ons uit, waardoor wij als 3e team finishte in Doha, Qatar. Alsnog een mooi resultaat!
Voor een gedetailleerd verslag van deze (en de 2e) offshore kunt u terecht op onze website, waar onze razende onboard reporter Jochem een mooi stukje heeft getypt.
http://delftchallenge.nl/2014/02/15/de-eerste-offshores-en-inshores-diskwalificaties-paaltjes-en-plastic-zakken/
Leg 2: Dubbele gevoelens
Wat hebben we hard gevaren tijdens deze etappe! Het begon goed: we hadden een erg goede start en rondden als 2e boot de bovenboei. Na de bovenboei ging het vlot: door de stevige wind in de rug konden de spinnakers gehesen worden en konden de boten in een rechte lijn naar de te ronden boeien varen. Genieten! Want naarmate de nacht vorderde begon het steeds harder te waaien, tot een knoopje of 28. Al surfend van de golven onder de volle maan speelden we gedurende de nacht een kat en muisspelletje met EFG Bank.
Vlak voor de laatste boei werd het interessant. EFG Bank creëerde door te gijpen een stuurboord-bakboord situatie, terwijl wij van mening waren dat we recht op ruimte hadden bij de boei. EFG Bank besloot naar aanleiding van deze situatie protest tegen ons aan te tekenen, maar wij vonden dat we geen regels overtreden hadden en voeren door.
Uiteindelijk passeerden wij donderdagochtend om 8:35 als eerste de finish in Abu Dhabi! Helaas zette EFG Bank het protest door, welke we uiteindelijk verloren hebben…. we kijken er dus een beetje met een dubbel gevoel op terug, maar zijn hierdoor er wel extra op gebrand om volgende etappes hard te varen.
Inport races Qatar
De dag na onze aankomst in Doha stonden de inshore races gepland. Het was werkelijk ‘Champagne Sailing’: briesje van rond de 15 knopen en een heerlijk warm zonnetje. De ingrediënten voor een heerlijke dag zeilen! Er zouden 2 wedstrijden gevaren worden. Tijdens iedere wedstrijd moet er een gast aan boord zijn, en bij ons waren dat niemand minder dan Jonathan Huls en de plaatsvervangende ambassadeur van Qatar: Mevrouw de Lang!
De eerste race verliep alles soepel aan boord. Helaas zaten we wel net aan de verkeerde kant tijdens de upwind, maar met de 3e plaats waren we zeer tevreden.
De race daarna begon erg goed: aan het einde van het eerste rondje liggen we op een 2e plaats, vlak achter Messe Frankfurt. Het droppen van de spinnaker gaat echter niet helemaal als gepland, er kwam een lijn onder de boot. Het oplossen van dit probleem heeft ons kostbare afstand gekost, waardoor we uiteindelijk als 4e over de finish kwamen.