Op 26 mei wordt de Oostende Ramsgate zeilwedstrijd gezeild. Sinds 1 januari moeten alle zeiljachten die deelnemen aan Offshore Special Regulations CAT 3 wedstrijden een structurele inspectie van de kielconstructie ondergaan. Er werd door de wedstrijdorganisatie om een vrijstelling gevraagd. Deze werd geweigerd.
De nieuwe Offshore Special Regulations van Word Sailing zijn sinds 1 januari 2022 van kracht. In ons eerder verschenen nieuwsbericht Structure inspectie kielconstructie verplicht voor CAT 3 wedstrijden schreven we dat de deelnemers de Light Vessel Race (BEL), Oostende Ramsgate (BEL) en de North Sea Regatta (NED) meerbepaald de Vuurschepen Race en North Sea Race, een verplichte kiel inspectie moeten ondergaan.
FOD Mobiliteit weigert vrijstelling
De Royal North Sea Yacht Club (RNSYC) in Oostende heeft de Federale Overheidsdienst Mobiliteit (FOD) verzocht om een vrijstelling voor de Oostende Ramsgate zeilwedstrijd in het overgangsjaar 2022. Deze vrijstelling werd niet toegekend. De kielbreuk van de Capella (Frans Maas ontwerp) tijdens de Light Vessel Race 2017 met dodelijke afloop en het in de fout gaan van de eigenaar en wedstrijdorganisatie, dat bleek uit het FOSO onderzoek, zal een rol hebben gespeeld in deze beslissing.
Wind en Watersport Vlaanderen blijft opvallend stil
De RNSYC, de wedstrijdorganisatie van de Oostende Ramsgate wedstrijd, heeft Wind en Watersport Vlaanderen (Vlaams zeilverbond) gevraagd om te communiceren over wie als deskundige mag optreden. Dat is tot op heden niet gebeurd en we zijn nog maar vier maanden van de wedstrijd verwijderd. Als we uitgaan van hetzelfde deelnemersaantal als in 2019 , dan moeten er nog 48 boten gekeurd worden. Vraag is of dit haalbaar is.
Foto: RNSYC