Groupama ging van hero to zero, maar knalt even goed met dubbele cijfers achter de rest aan. Camper heeft de rol van het ‘middenpak’ op zich genomen, en hangt enerzijds 202 zeemijl voor Groupama en anderzijds 170 zeemijl achter Telefónica en Puma. Telefónica en Puma houden nog steeds een matchrace welke ze nu al 2000 mijl volhouden!!! Uithouding is belangrijk in offshore wedstrijden zeg ik altijd maar. Maar nu naderen de eerste boten de Doldrums…
Harmonica zeilen?
Zal het pak terug samen komen wanneer ze de Intertropische Convergentiezone in varen? De Doldrums oftewel de Intertropische Convergentiezone (ITCZ) staat bekend als een zone met weinig tot geen wind, maar met de aanwezigheid van hier en daar een paar Squalls (zie filmpje van Pukkelpop). De ITZC veranderd constant van vorm wat het een van de moeilijkst navigeerbare wateren van onze planeet maakt. Het team welke erin slaagt om deze zone eerst door te komen maakt het meeste kans op een deftige voorsprong met de rest van de teams.
Volvo Ocean Race CEO Knut Frostad: “The Doldrums can give you cards to play with or no cards at all. It’s scary for the teams because it’s one of the only times they have absolutely no control.”
Ken Read: “Crossing the Doldrums is done always with nervousness, you can do all your homework and enter where you think the right path through is, and still get it very wrong.”
CAMPER MCM Hamish Hooper: “I have begun to notice some relatively new and pungent odors emerging once layers of clothes and socks that had been on for the last nine days began to be shed – all a direct result of us edging nearer and nearer the Equator, and by the sounds of things it is only going to become significantly hotter, stickier and smellier.”
Intussen aan land…
Heeft Team Abu Dhabi een persoonlijke race tegen de tijd om alles klaar te krijgen om de boot te verschepen. Het volledige team is druk in de weer om alles te stouwen en vast te sjorren voor een veilige overtocht naar Kaapstad.
Ian Walker: “I am overwhelmed by the support we have received here in Lisbon, I knew we had friends here in Portugal, but I just had not realized how supportive they would be of us in our time of need.”
Sanya Lan is ondertussen veilig aan boord van de Maersk Line „Stadt Schwerin“. De mast staat op de planning om dinsdag nacht aan boord te worden gelift. Alles gaat volgens plan en de crew heeft er het volle vertrouwen in.
www.volvooceanrace.com
Uw reacties: www.clubracer.be/zeilforum/threads/1571-Wie-wint-de-Volvo-Ocean-Race-2011-2012