Groupama wint Sevenstar Round Britain and Ireland Race, Tonnerre heeft nog steeds de leiding, Winsome is de op 1 na laatste boot, maar ligt wel 2de in haar klasse, Wat gaf ICAP Leopard aan de jeugd van John Merricks II ?, en “The Mystery of the Missing Sleeping Bag.
14 uur 3 minuten en 8 seconden
De Volvo Open 70, Groupama, zeilde vandaag (zondag 29/8/2010) voor de “Royal Yacht Squadron” om 11.26.55 (BST) als eerste over de finishlijn en dusdanig claimen ze hierbij de line honours in de 2010 Sevenstar Round Britain and Ireland Race. Groupama heeft de 1802 zeemijl afgelegd in 5 dagen 21 uur, 26 minuten en 55 seconden. Hierbij verpulveren ze het oude record met 14 uur 3 minuten en 8 seconden.
Een klein weetje: terwijl Groupama finishte had de C&C 115 “Change of Course” nog 1000 zeemijl te gaan.
Franck Cammas:
“I definitely preferred the finish to the start,” lachte Franck Cammas, omgeven door de vele media in de haven na de finish. “It was difficult for us to give away five miles to Teléfonica, but very nice for all of the boats to see us charging through them in the Solent. This race has been so helpful to Groupama. The course is like a mini Volvo Ocean Race. It has all of the different conditions that we will encounter and it has been really good to race against Teléfonica. The crew has really got to know each other well and we have made some fantastic progress in our development over the last few days. Best wishes to everyone who will finish the race, it is a great achievement.”
Een werk van barmhartigheid
Vlak voor de start van deze epische race waren de jonge zeilers van de TP52 John Merricks II nog heftig op zoek naar sponsors. Tot de laatste minuut wisten ze nog niet of ze als dan wel konden starten. Niemand van de crew is betaald, en een TP52 onderhouden is geen goedkope bezigheid. Eten vinden voor een crew van 18 gedurende een week is best veel eten. Maar vlak voor de start kregen ze onverwachte hulp aangeboden…
“This is a tough race and when we heard that the young talented sailors on John Merricks II needed a hand, we were delighted to help,” sprak Chris Sherlock (boat captain van ICAP Leopard). “Racing a TP52 1800 miles takes some doing, but they won’t be going hungry. John Merricks are really tight on budget, so with the compliments of ICAP Leopard, they have enough freeze-dried meals to get them around the gruelling course. Best of luck to them.”
The mystery of the missing sleeping bag
Vorige nacht om 02u ging de Class 40 Concise overstag om haar koers naar het Zuiden verder te zetten. Volgens de Class 40 regels werd de stack (oa zeilen die aan de hoge kant liggen) eerst naar binnen gebracht. Een half uur later snuffelt een half verstrooid bemanningslid tamelijk slecht gezind door de boot. Hij rommelt door de stack, door de eetzakken, onder slapende crew, de linker kant van de boot, de rechter kant van de boot, en van voor naar achter. Waar is mijn slaapzak? Riep Justin uit? Het onschuldig kleine zakje was nergens te bekennen. Verstopt? Overboord gespoeld? Of was er kwaad opzet in het spel?
Was het Jess de navigatrice die wel een extra kussen kon gebruiken om op te zitten? Was het Ned de schipper die dan Justin langer kon laten sturen als hij toch niet kon gaan slapen? Of was het Justin zelf om wat medelijden op te wekken zodat hij wat meer warme choco kon krijgen?
Justin verklaarde zijn slaapzak als zijnde verloren, draaide zich nog eens om in zijn Musto HPX en mompelde iets klagend non happy wat niet publiceerbaar is in zijn slaap.
De volgende morgen rond een uur of 11 was Tom Dawson iets speciaals om te eten aan het zoeken, Nik Nak’skes! Het speciale bijgerecht tijdens de happy hour van gisteren. Tom zette de stack-zakken opzij naast de voeding zakken en opende de stuurboord kast. En daar, mooi netjes geflankeerd drijvend tussen de zakken chips lag: The Missing Sleeping Bag.
Justin was in de wolken met de ontdekking en laat weten dat hij nu véél gelukkiger is in het leven. De verdachten zijn vrijgelaten zonder verder verhoor. De slaapzak is gedroogd en verlucht over de grootzeil traveller en is dan terug aan de rechtmatige eigenaar gegeven. Zaak gesloten.