De Belgische schipper Jonas Gerckens heeft zojuist een contract getekend voor de bouw van een nieuwe Class40 (type Max 40) die in het voorjaar van 2021 de werf zal verlaten. Jonas wil deelnemen aan de Transat Jacques Vabre in 2021 en de Route du Rhum in 2022 met een ambitieuze sportieve doelstelling.
Jonas vertelt ons:
“Het is de eerste keer in mijn carrière dat ik een nieuwe boot van de laatste generatie krijg waarbij ik het hele bouwproces zal hebben gevolgd. Ik ben blij, trots en dankbaar dat ik deze kans krijg. Dankzij de samenwerking tussen de architect, de werf, het ontwerpbureau en alle betrokkenen bij de technische keuzes, zullen we ervoor zorgen dat de nieuwe boot aan de top van zijn klasse staat. Dit vooruitzicht is uiterst opwindend.”
“Vanuit een sportief oogpunt is het een grote sprong voorwaarts. Ik ga eindelijk de middelen hebben om me op het hoogste niveau te uiten. Het is duidelijk dat het me onder extra druk zet, maar het is essentieel om over mijn grenzen heen te gaan. Met een boot als deze streven we er duidelijk naar om in de top vijf van de wereld te staan, maar ook om in elke race op het podium te kunnen staan.”
Dit nieuwe Class40-model is niet toevallig door de schipper gekozen. Zijn keuze was de Max 40 van de architect David Raison. De Max 40 voldeed aan de specificaties van Jonas met een krachtige scow romp, efficiënte ergonomie, verbeterde veiligheid maar ook veelzijdigheid in alle omstandigheden. De boot zal worden gebouwd door de JPS Productiewerf. Een scheepswerf die Jonas goed kent, want daar werd ook de 104 in 2011 gebouwd.
Tot nu toe was het publiek gewend om Jonas te zien varen met de Volvo104, zijn vertrouwde Class40, die hij samen met het team had verbouwd om deel te nemen aan zijn eerste Route du Rhum in 2018 (14e plaats en een verbetering van het Belgisch record op de Route du Rhum*). Maar vandaag kan de Volvo104 niet langer meedingen naar de topposities op de wereldzeeën, omdat de nieuwe generatie boten (zoals de Max40) haar intrede heeft gedaan. Met de hulp van zijn trouwe partners heeft Jonas daarom gekozen voor een nieuwe boot om vanaf 2021 zijn tanden te zetten in het Class40-circuit.
Naast de Jacques Vabre en de Route du Rhum wil Jonas ook deelnemen aan tal van wedstrijden zoals de Normandy Channel Race, Les Sables-Les Açores-Les Sables, de Grand Prix Guyader en ook de prestigieuze Globe 40 in 2025 (een duorace rond de wereld in 8 etappes). Het Class40-circuit werd ook gekozen omdat Jonas op die manier zijn prestaties kan verbeteren met het oog op de Olympische Spelen van Parijs in 2024.
Tegelijkertijd zal Jonas blijven trainen met de Olympische L30 en deelnemen aan Europese en mondiale L30-wedstrijden. Het Europees kampioenschap offshore zeilen dubbel gemengd vindt plaats op 1 september 2020 en Jonas is vastbesloten om samen met Sophie Faguet zijn plaats als Europees vicekampioen (Venetië 2019) te verdedigen.
Jonas:
“Het oceaanracen en de olympische wedstrijden zijn zeer complementair en door die mix kan ik mijn ervaring en algemeen niveau verbeteren. En dat is dan weer voordelig in beide circuits. Het doel is steeds om België te vertegenwoordigen op de wereldzeeën, om de bestaande Belgische records te verbreken en ook om steeds dichter bij de top 3 te komen.”