Vanochtend om 4 uur UTC scheerde de Franse maxi-trimaran Banque Populaire langsheen de Kerguelen eilandengroep, een op wat onderzoekers na onbewoonde Franse overzeese morzel vulkanische rots. Twee keer gijpen en de hoop steen lag in het kielzog van ’s werelds snelste oceaanwaardige zeilmachine.
Dat gijpen was niet alleen nodig om te voorkomen dat een verlaten keienstrand het einde van de recordpoging zou zijn, maar ook om de luwte achter de eilandengroep te vermijden. De hoogste toppen steken immers meer dan 1800 meter boven de zeespiegel uit.
Desolaat
De wind bijft de blauw-witte zeevogel gunstig gezind: krachtig (30-35 knopen sterk) en uit de goede (westelijke) richting. De maxi-trimaran glijdt met een gemiddelde snelheid van meer dan 30 knopen naar zijn volgende doel: Australië.
De Kerguelen-eilanden hebben sinds hun ontdekking in de 18de eeuw door Fransman Yves-Joseph de Kerguelen de Trémarec, lang een andere naam gehad, namelijk Desolation Islands. Desolaat, niet alleen omdat ze op 3300 km van de bewoonde wereld liggen, maar ook omdat ze zo onherbergzaam zijn.
Krachtige winden en een koud oceanisch klimaat maken permanente bewoning onmogelijk. De eilandengroep –het grootste eiland is zo groot als Corsica- kende in het verleden enkele mislukte kolonisatiepogingen.
Ijsblokjes
Zeehonden- en walvisjagers kozen deze eilanden tot begin twintigste eeuw als een goede uitvalsbasis, waarmee ze in één klap alle fauna uitroeiden. De natuur heeft intussen toch de tijd gevonden om zich te herstellen. Door de Franse overheid zwaar gesponsorde wetenschappers houden die evolutie nauwgezet in de gaten.
Een groot veld ijsschotsen ten oosten van de Kerguelen-eilanden heetft Loick Peyron intussen doen besluiten om wat meer noordelijk water in zijn oostelijke wijn te doen. Niet dat de snelheid van de boot daar onder leidt, want Peyron & co tellen intussen bijna 1900 zeemijl voorsprong op de recordtijd van de Groupama 3.
Recordvoorspelling
De vooruitzichten voor de record-race blijven intussen rooskleurig: in de nacht van vrijdag op zaterdag zou de trimaran bij Kaap Leeuwin zijn. De eerste langetermijnprognoses gewagen intussen van een mogelijke record-chrono van 40 dagen. Van Brest naar Brest in 40 dagen… dat is dubbel zo snel dan Jules Verne het ooit gedroomd heeft.
http://www.voile.banquepopulaire.fr