De nieuwe Grand Prix Zero klasse nodigt deelnemers uit om mee te doen met dit op IRC-rating gebaseerde initiatief op de Solent. High-performance boten met een IRC rating van 1.192 tot 1.394 en een DLR max van 105 komen in aanmerking.
Het doel van GP Zero is om een competitieve race serie te creëren op bestaande evenementen voor krachtige boten die varen onder IRC.
Het inaugurele evenement voor de nieuwe IRC Racing Class, Grand Prix Zero (GP Zero) zal plaatsvinden tijdens de Royal Ocean Racing Club’s Vice Admiral’s Cup van 20-22 mei. De 2022 GP Zero Series laat teams racen op vijf gevestigde regatta’s in de Solent van mei tot oktober.
Toekomstplannen
De vorming van het GP Zero racen ook op regatta’s buiten de Solent met inbegrip van internationale evenementen.
De klasse zal ook actief het samenzijn na de race promoten. Deze borrels zullen niet alleen heel leuk zijn, maar ook een goede plek om nieuwe ideeën uit te wisselen en plannen te maken voor toekomstige GP Zero-evenementen.
2022 GP Zero Circuit
- 20-22 mei RORC Vice Admirals Cup
- 10-12 juni RORC IRC Nationals
- 30 juli tot 06 augustus Cowes Week
- 01-02 oktober HRSC Herfstkampioenschap
- 08-09 oktober HRSC Herfstkampioenschap
“In het licht van de recente verschuiving in race-activiteiten van IRC-kielboten naar One-Design, hebben veel eigenaren van competitieve IRC-ontwerpen, vooral die met hogere ratings, gediscussieerd over manieren om prestatiegerichte boten tegen elkaar te laten strijden in de Solent en daarbuiten,” aldus Ian Atkins, GP Zero klassevoorzitter. “De conclusie is om een nieuwe klasse te creëren die speciaal voor deze groep is bedoeld – Grand Prix Zero. Met de steun van de RORC en verschillende Solent Yacht Clubs, stellen we een rating band voor van 1.192 tot 1.394 en een DLR max van 105. Deze ratingband omvat IC37’s tot en met TP52’s, deze eerste overweging kan worden uitgebreid als de meerderheid van de GP Zero eigenaren hiermee instemt.”
GP Zero klasse voor RORC Vice Admiral’s Cup
Er worden vijf teams verwacht voor de RORC Vice Admiral’s Cup. Er zijn blijken van belangstelling ontvangen van meer dan een dozijn internationale teams voor toekomstige regatta’s.
- Ker 43 Baraka GP
Harmen Jan de Graaf’s (NED) Baraka GP zal worden geschipperd door zijn zoon Olivier de Graaf met een bemanning voornamelijk uit Nederland en België. Baraka GP heeft een winnend profiel offshore, waaronder de Round Ireland Race. In de kustwateren was de Baraka GP een van de sterkste in de FAST40+ klasse voordat de regels veranderden en de boot niet meer mee kon. Baraka GP heeft de langste waterlijn lengte in GP Zero voor de Vice Admiral’s Cup, maar ook de hoogste IRC Rating (1.276)
- Carkeek 40+ Rán
Niklas Zennström’s Carkeek 40+ Rán is de meest geoptimaliseerde IRC-boot ooit gebouwd. Rán 7 werd in april 2018 te water gelaten en veroverde de FAST40+ vloot stormenderhand. Rán won de klasse voor het IRC Nationaal Kampioenschap van 2021 en de Vice Admiral’s Cup. Rán Racing Project manager is Tim Powell en de bemanning is een mix van topklasse professionals en getalenteerde jonge zeilers. Voor de RORC Vice Admiral’s Cup heeft Rán de op één na hoogste rating. Het radicale ontwerp presteert schitterend in medium tot zware wind maar kan zwakker zijn in licht weer.
- Botin 42 Dark ‘n’ Stormy
Voorzitter van de GP Zero klasse Ian Atkins kocht Dark ‘n’ Stormy (voorheen Peter Morton’s Jean Genie) eerder dit jaar. Atkins bewonderde de snelheid van de boot op de Solent, vooral toen hij tweede werd na Rán met één punt verschil in de IRC Nationals van 2021. Ian heeft altijd met topzeilers gevaren met de juiste instelling en met Dark ‘n’ Stormy is dat niet anders. Ian Walker, de winnende schipper van de Volvo Ocean Race en tweevoudig zilveren Olympische medaillewinnaar, zal de tactiek voor zijn rekening nemen. Admiral’s Cup winnaar Mark Chisnell is navigator, en de zeer ervaren Nick Bonner doet het grootzeil.
- HH42 INO XXX
RORC Commodore James Neville voert sinds 2016 campagne met de HH42 INO XXX inshore en offshore. INO XXX werd tweede overall in de 2021 Rolex Fastnet Race en heeft een geweldige start gemaakt in 2022. Hij won de RORC Cervantes Trophy Race overall. Dit zal het tweede inshore evenement zijn nadat het schip deelnam aan de RORC Easter Challenge. Met dubbele roeren en een innovatieve zeilconfiguratie is de INO XXX heel anders dan de GP Zero boten die meedoen aan de Vice Admiral’s Cup. De bemanning van James Neville racet al jaren samen en bestaat uit Coriolan Rousselle als navigator, Mike Henning als trimmer en de MOD70 Powerplay-combinatie van Martin Watts en John Hunter-Hamilton. INO XXX heeft tien punten minder dan Baraka GP en heeft een IRC gecorrigeerde tijdvoorsprong van ongeveer 30 seconden/uur.
- IC37(MOD) Fargo
Bertie Bicket’s gemodificeerde IC37 Fargo komt van de tekentafel van Mark Mills en is de kleinste en laagst geklasseerde boot in GP Zero voor de Vice Admiral’s Cup. Baraka geeft Fargo ongeveer 5 minuten per uur in IRC tijdcorrectie en alle GP Zero boten geven meer dan 4 minuten in gecorrigeerde tijd. Hoewel Fargo niet dezelfde topsnelheid heeft als de concurrentie, hebben alle GP Zero boten de mogelijkheid om downwind op snelheid te komen en ook upwind de VMG te maximaliseren. Hoewel Fargo misschien niet de vuurkracht heeft op de startlijn, zullen de boten voor ons een goede indicatie zijn van de beste druk tijdens de race. Fargo’s bemanning met Bicket aan het roer omvat enkele van de scherpste jonge talenten in Nick Robins en Dan Budden, beiden GBR Olympische 49er ploegleden, en de sluwe meervoudig wereldkampioen Mark Heeley.
Bron: https://www.afloat.ie/sail/sailing-clubs/royal-ocean-racing-club