De Delta Lloyd North Sea Regatta 2010 eindigde met een lastige, laatste zeildag. De lichte zuidwestenwind liet het in de middag afweten, waardoor veel klassen nauwelijks of niet meer tegen de sterke stroming op konden boksen. De ORC en IRC jachten voeren de Fjellstö semi-langeafstandsrace. De ORC 2 ging vanochtend met de grootste vloot van start (25), waarbij Harry Amsterdam met zijn Arcona op handicap won. Checkmate (foto) won de overall in IRC 1.
‘De Delta Lloyd North Sea Regatta hoort bij Scheveningen en Scheveningen hoort bij de Delta Lloyd North Sea Regatta”, sprak de Haagse wethouder Henk Kool tijdens de prijsuitreiking. ‘Ik heb gezien dat de derde haven nog niet in orde is, maar dat gaan we voor volgend jaar verbeteren”, zo beloofde de politicus. Harry van der Zwan, directeur sales & marketing Delta Lloyd, sprak voorafgaand aan de prijzenregen lovende woorden uit: ‘Wij vinden het belangrijk om de zeilsport toegankelijker te maken. De Delta Lloyd North Sea Regatta is voor ons als sponsor en jullie als zeilers één van de parels.”
IRC – Checkmate trekt aan het langste einde
Eind van de middag konden voor de grote boten de totaalklassementen over de inshores en offshores worden opgemaakt. De Checkmate Swan 45 van Peter de Ridder liet de overige 22 jachten in de IRC 1 achter zich. De Ridder: ‘Aan het begin van het seizoen hebben we de boot voor IRC geoptimaliseerd, dus met kleiner grootzeil en masttop spinnakers. Uiteindelijk hebben we zonder aftrek ook van de Charisma [Swan 45] gewonnen. Dit was een goede generale voor het WK in september. Dan mogen we de No Limits lenen om mee te kunnen doen.” In de IRC 2-3 ging de eindzege naar de Xcentric Ripper J-109 van John van der Starre.
ORC – Champagnebad voor Moshulu
In de ORC 1 ondervond de Who’s neXt X-46 van Ploos van Amstel, met Volvo Ocean Race-zeiler Gerd-Jan Poortman aan boord, weinig weerstand. Het succesteam scoorde zes paaltjes op rij, gevolgd door twee tweetjes. Poortman: ‘We hebben veel getraind en er worden grote stappen gezet. Je ziet dat we boven het ORC-niveau uit stijgen. Nu moeten we bekijken wat de beste vervolgkeuze voor het team is.” In de grootste klasse voor jachten, de ORC 2, ging het Scheveningse Moshulu met overmacht over de baan. De eindzege werd uitnbundig met veel Champagne gevierd. De Lucifer van Ilya van Marle pakte de ORC 3-overwinning en Bram van der Hout stuurde zijn Celestine naar opnieuw een zege.
Laser, J-22, Yngling en MaxFun
Op de Laser-baan zeilde de Radial-vloot één race, waar na de bries te zwak werd om nog tegen de stroming op te boksen. Uiteindelijk keerden de zeilers onverrichter zaken terug naar de haven. Wouter Sonnema eindigde als eerste in de Laser 4.7, Ben Koppelaar in de Radial en Douwe Broekens in de Standard. Door de sterke tegenstroom kreeg de J-22 klasse het voor elkaar om eindelijk zonder algehele terugroep te starten (dus niemand te vroeg). John den Engelsman en zijn team pakken uiteindelijk toch de eindzege in de J-22. Maarten-Jamin en zijn bemanning wonnen in de Yngling-klasse. Walter Geurts en zijn mannen mochten eveneens de hoofdprijs ophalen.