Dag 82 van de Golden Globe Race, staat in het teken van een bizarre storm. Er wordt meer dan 70 knopen wind en golven van meer dan 15 meter gemeld. Mark Slats laat via een tekstbericht weten: ‘ongelooflijke wind en zeeën maar tot nu toe alles goed, survivalmodus’. Korte tijd later volgt het bericht: ‘Net deur kapotgeslagen, boot staat vol water en brand aan boord gehad. Ik kan het meeste repareren maar ik wil eerst de storm vooruit zijn en overleven’. Gedurende meerdere knock downs (boot maakt een helling van 90 graden of meer waardoor de mast onder water komt te staan) heeft zijn boot, de Ophen Maverick, schade opgelopen.
Twee deelnemers, waarvan 1 serieus gewond, verliezen mast
Dezelfde middag werd duidelijk dat Gregor McGuckin zijn bezaan verloor tijdens een knock down. Een paar uur later ondergaat de Ier een 360-roll waarbij hij zijn mast verliest en uitgeschakeld is. Kort daarop volgt het bericht dat ook Abhilash Tomy uit India een 360-roll heeft gemaakt en zijn mast verloor en een rugblessure opgelopen heeft. Hoe ernstig de gemelde rugblessure is, is op dat moment niet duidelijk. Het lukt de organisatie niet om contact te leggen met Abhilash. In de nacht van vrijdag op zaterdag volgt, na bijna 15 uur radiostilte, de verlossende berichtgeving; ‘kan de bunk niet uit, zal telefoon en mast bij dag checken’. Omdat Abhilash later meldde zich slecht tot niet te kunnen bewegen, dat hij waarschijnlijk een brancard nodig heeft en dat hij niet in staat is zijn reserve communicatieapparatuur en tracker te pakken, geeft de organisatie van de Golden Globe Race code rood af. Internationale hulpdiensten worden ingeschakeld.
Op het moment van de zware storm bevindt Abhilash zich halverwege Zuid-Afrika en Australië op zo’n 1900 zeemijl ten zuidwesten van Perth, Australië. Het zal lange tijd (dagen) duren alvorens hulpdiensten ter plekke kunnen zijn. De resterende deelnemers van de race worden door de organisatie ingelicht en spannende uren/dagen breken aan. Gregor McGuckin, die eerder die dag zijn mast verloor, kan na alle waarschijnlijk als eerste Abhilash bereiken. Daarvoor moest hij eerst een noodtuig opzetten. Wat op dag 82 van de race zijn dieselvoorraad nog was wist niemand. Slats’ achterban in Nederland werd vrijdagnacht benaderd door een vriend en sponsor van de Indiase schipper. Gevraagd wordt of Slats richting Abhilash kan varen en hulp kan bieden. Slats vaart op bijna 400 mijl afstand van Abhilash en kan wegens de opgelopen schade aan zijn radio niet bereikt worden.
Mark Slats slaat over boord.
Op zaterdagmorgen belt Slats met de raceorganisatie. Hij vaart op dat moment nog steeds in 40 knopen wind en heeft te maken met 15 meter hoge golven. Hij heeft meerdere knock downs te verduren gehad en de deur waarmee hij zijn kajuit afsluit is ingeslagen door het geweld van water. Zijn boot stond tot aan de kaartentafel vol met water en er is elektronica gesneuveld door waterschade. In de storm is Slats, die aangelijnd was, over boord geslagen. Een enorme golf heeft hem ook weer terug aan boord gezet van zijn slechts 36 ft lange boot. Slats meldt kneuzingen maar is verder ongedeerd. Hij is gefrustreerd dat zijn radio niet meer werkt en dat zowel het weer als zijn positie het onmogelijk maken om Abhilash van hulp te gaan voorzien. In het kader van zijn eigen veiligheid raadt de raceorganisatie van de Golden Globe Race Slats ten strengste af om het te gaan proberen.
Foto’s beschadigde schip Thuriya
Zondagmiddag worden foto’s van Abhilash’ boot Thuriya vrijgegeven. Een Indiaas militair vliegtuig, P-8 Orion, vloog eerder over de plek des onheils voor inspectie en maakte foto’s van de situatie. Op de foto’s is een rustigere zee te zien. Abhilash heeft de vliegtuigen gehoord en schakelde zijn EPIRB korte tijd uit om vervolgens weer aan te zetten om zijn locatie kenbaar te maken. Een EPIRB is een noodradiobaken dat alleen gebruikt mag worden wanneer de communicatie via marifoon, midden- of kortegolfzender of satellietverbinding niet meer mogelijk is. De mast van de Thuriya ligt in het water en fungeert als drijfanker. De boot drijft zo westwaarts.
Verwachting situatie gewonde Abhilash
De reddingsactie is nu in handen van de JRCC (Joint Rescue Coordination Center) in Canberra Australië . De JRCC werkt nauw samen met Indiase en Franse autoriteiten. De SAR (Search And Rescue) officiers coördineren ernstige situaties zowel op het water als in de lucht. Naar verwachting bereikt Gregor McGucking maandag de boot van Abhilash. De Ier kan zijn motor niet starten en vaart met een noodtuig richting Abhilash. De organisatie van de Golden Globe Race geeft updates met betrekking tot positie en afstand tot Abhilash. McGucking kan het verzoek krijgen van de JRCC om zijn eigen schip te verlaten en bij Abhilash aan boord te gaan. Doktoren van MSOS in Groot-Brittannië kunnen dan via de satelliettelefoon van Gregor met Abhilash praten en Gregor ondersteunen bij het bieden van eerste hulp. Een Frans visserschip met medische support is onderweg maar verwacht niet voor 10:00 uur UTC bij Abhilash aan te komen. OP zondag vlogen later nog twee vliegtuigen over het gebied waar Abhilash en Gregor zich bevinden. Het lukte om contact te leggen met Gregor McGucking.
De midden vloot
Eerder in de week liet Slats via een wekelijks satelliettelefoongesprek met de race organisatie weten erg blij te zijn met de Ier Gregor McGuckin, de Indiase Abhilash Tomy and Uku Randma uit Estonia. De vier zeilers vormden ‘de midden vloot’ achter de Franse koploper Jean Luc van den Heede. De vier spraken elkaar dagelijks meerdere malen over de radio. Ze deelden de weersvoorspellingen, bespraken welke zeilen ze voerden en pushte elkaar in de onderlinge race en survivalmodus. Slats vaart nu zonder deelnemers in zijn nabije omgeving in de richting van Hobart, Australië.
Nog maar 8 deelnemers in de race
Oorspronkelijk zouden 18 deelnemers mee doen aan de Golden Globe Race, een solo non-stop race rond de wereld zonder het gebruik van moderne communicatie –en navigatieapparatuur. Op 1 juli jl. was echter de Italiaanse deelnemer Fransesco Cappelletti nog niet gereed voor vertrek. Op dag 82 van de race, waar uiteindelijk 17 deelnemers van start gingen, zijn nog 8 deelnemers in de race. Meer dan de helft viel uit wegens persoonlijke redenen, schade aan de boot en/of materiaal. De laatste drie deelnemers vielen uit wegens het verliezen van de mast. Slats ligt nog altijd op tweede positie.
Tekst en foto: Karen Hogenbrik