Het incident dat Jeff MCFarlane vorige week donderdag overkwam tijdens zijn 1000 mijl kwalificatie ter voorbereiding voor de Mini Transat tart werkelijk alle verbeelding. Om 11:00 u lokale tijd is Jeff bijna halverwege. Er staat 35 knopen wind. Jeff vaart met zwaar gereefde zeilen als plots in een snel tempo, dek, spanten, kielbox en mast het begeven.
De boot rolt twee maal op de golven en wordt daardoor als een kurk uiteen geschroefd. Tijdens deze beweging scheurt de structuur die de kielbox met de romp verbindt los en verplettert Jeffs hand. Jeff activeert zijn EPIRB en tracht om hulp te krijgen van andere schepen in het gebied. Tevergeefs, als single handed zeiler is hij op zichzelf aangewezen.
Binnen is het een puinhoop. Hij weet dat zijn kans op overleven bij het vallen van de avond drastisch zal verminderen en gaat op zoek naar de vuurpijlen. De fakkels die werden vastgezet in het achterste hoekje van de boot vindt hij uiteindelijk in de voorpunt. Het reddingsvlot, ingeklemd op het achterdek wordt klaargezet.
Vervolgens gaat Jeff over tot het wegsnijden van het tuig, het opzetten van een noodtuig en het verbinden van de verschillende stukken van de boot om hem maar enigszins drijvende te houden.
Als de avond valt heeft Jeff de hoop op redding opgegeven. Ondertussen staat de boot vol water. De batterijen zijn onbruikbaar. De mogelijkheid om de marifoon te gebruiken valt weg. Op dat moment vliegt een helikopter van de Spaanse kustwacht over en Jeff besluit wijselijk om zijn schip achter te laten.
Op vrijdagochtend wordt het schip op ongeveer 15 mijl van het eiland Menorca door de kustwacht gevonden en naar de wal gesleept, daar zal beslist worden of Jeff zijn droom om de legendarische Mini Transat te winnen voorlopig moet opbergen.
Bron: Sailing Anarchy