De voorbije week was er een belangrijke ISAF (International Sailing Federation) meeting in St Petersburg. De grote bazen van de ISAF vergaderden er samen met een aantal atleten en afgevaardigde van alle zeilfederatie ter wereld in een luxueus hotel. Ze namen belangrijke beslissingen over de toekomst van de zeilsport.
Het was op zo’n conferentie dat ISAF destijds besliste dat de Tornado (olympische catamaran) niet langer een Olympische klasse zou blijven na de Olympische Spelen van 2008. Dit veroorzaakte een golf van verontwaardiging binnen de zeilwereld, want op de Spelen heb je 8 andere monohull klasses en dus in 2012 geen enkele multihull.
Deze belangrijke branche van de zeilsport werd ten onrechte van de Olympische Spelen verbannen, na een politieke beslissing die een stap achteruit betekende voor de zeilsport.
In St Petersburg werd over een hele pak zaken beslist. Maar alle ogen waren vooral gericht op de beslissing voor de Olympische disciplines van 2016. Er waren veel scenario’s mogelijk, en op zo’n vergadering kan werkelijk alles gebeuren.
Hoe wordt de beslissing genomen?
Het stemsysteem van de ISAF is heel ingewikkeld, zeker voor outsiders. Ik probeer het even simpel uit te leggen.
ISAF stelde eerst zelf een programma voor de Olympische Spelen 2016 voor. Dit gebeurde in 2010. Het voorbije jaar kregen tal van instanties de kans om via zogenaamde “Submissions” aanpassingen voor te stellen aan dit programma van ISAF. Klassenorganisaties, Nationale Federaties, en zelf botenbouwers dienden Submissions in. Er werden een vijftig tal Submissions ingediend.
In St Petersburg werd eerst een preselectie van 7 Submissions gekozen. Uit die 7 zou dan de uiteindelijke winnaar het programma voor 2016 kunnen bepalen.
Bij de selectie van de eerste 7 Submissions was er al een enorme verassing. De 49er, die slechts in 1 Submission niet opgenomen was, zou er alsnog kunnen uit gaan, want de Submission van Puerto Rico werd in de preselectie gestemd. Daar was geen plaats voorzien voor de 49er. Omdat deze te progressief zou zijn!
Na de preselectie wordt er opnieuw gestemd en van zodra1 van de 7 Submissions meer dan 50% van de stemmen krijgt, wordt deze definitief aanvaard.
In 1 ronde werd de Submission van de Japanse zeilfederatie aanvaardt en deze voorziet een gezonde mix van klassieke boten, en progressieve klasses voor 2016.
Maar voor een aantal klasses werd de definitieve beslissing eigenlijk naar een nog later tijdstip uitgesteld.
Welke klasses komen aan de start in Rio?
Hieronder vindt u de officiële lijst van geselecteerde klasses voor 2016:
Men’s Board and/or Kiteboard – evaluation
Women’s Board and/or Kiteboard – evaluation
Men’s One Person Dinghy – Laser
Women’s One Person Dinghy – Laser Radial
Men’s 2nd One Person Dinghy – Finn
Men’s Skiff – 49er
Women’s Skiff – Evaluation
Men’s Two Person Dinghy – 470
Women’s Two Person Dinghy – 470
Mixed Two Person Multihull – Evaluation
Wat valt meteen op?
Ten eerste is er opnieuw een Multihull. Maar wel met de ingrijpende verandering dat er in een mixte bemanning moet gevaren worden. Man en vrouw verplicht samen, een nieuwigheid op de Spelen, in België kenden we al zo’n team, maar die hadden destijds vrij gekozen om dit te doen. Nu wordt dit dus verplicht.
Plus, men weet nog niet welke boot het zal worden. Dit zal later beslist worden, waarschijnlijk na tests op het water.
Ten tweede komt er een Skiff klasse voor de vrouwen. Dit is een logische evolutie als men kijkt naar het succes van de Skiff klasses in de jeugd en bij de mannen. 29er- RS alle soorten, Musto Skiff- 49er- International 14- 18ft Skiff, het zijn maar een paar van de skiff klasses die een boost kennen. De toekomst va het zeilen ligt, wat monohulls betreft, bij de Skiff en het lijkt dan ook super om een Skiff te voorzien voor de vrouwen. Welke boot het wordt, zal later bepaald worden, net zoals voor de Multihull.
Ten slotte blijft de optie open om Kiteboarding te krijgen op de Olympische Spelen van 2016 in Rio. Er zal een evaluatie zijn om te bepalen of het windsurfen of kiteboarding wordt. Hier denk ik dan wel dat het bijzonder jammer is dat hierover nog geen definitieve beslissing is genomen. Want het is de bedoeling dat alle Events, na deze conference, bekend zouden zijn voor 2016. Hier is dit niet het geval.
Rest de grote verliezers van deze stemronde: de Star, en de Eliot. Deze komen in Rio niet meer in actie. Zeer jammer voor deze boten. Dat de Matchrace eruit zou gaan was voor niemand een verassing. Als landen zoals Engeland moeten toegeven dat dit extreem duur is, dan kan eigenlijk geen enkel land zich dit veroorloven. Plus er bestaat een mooi circuit naast het Olympische circuit voor het Matchracen.
De echte verliezer lijkt dan ook de Star te zijn. Na jaren (ik heb het niet opgezocht) Olympische klasse te zijn, lijkt het over en uit te zijn voor de Star. Of dit echt het laatste woord is van de Star is niet zeker, want de klasse heeft ontzettend veel invloedrijke vrienden, en bovendien varen de 2 grote Braziliaanse zeillegendes in de Star: Scheidt en Grael! We zullen zien hoe dit verder loopt.
http://www.sailing.org/35891.php
Tekst: Matthieu Janssens / Manta Sailing