De beide offshorewedstrijden van de Delta Lloyd North Sea Regatta, de Vuurschepenrace en de R.O.R.C. North Sea Race, kenden een perfecte mix van weersomstandigheden. Tijdens de overtocht van Scheveningen naar Harwich hadden de zeilers rustig weer en zelfs een aantal uren windstilte. De terugtocht startte met een stevige wind en fikse buien.
Geleidelijk aan werden de omstandigheden beter, alhoewel het venijn nog in de staart zat. De laatste tientallen mijlen naar Scheveningen moesten de deelnemers opboksen tegen wind en stroom. In beide races kwam Pleomax, de Volvo 60 van schipper Harm Prins, als eerste over de streep.
De Baraka GP (Ker40) won de Vuurschepenrace in de IRC1, Tonnere de Breskens 3 (Ker46) de North Sea Race (IRC1 en IRC overall). In de ORC1 klasse was de IJsvogel met de Haagse wethouder Karsten Klein aan boord de beste in de Vuurschepenrace, in de North Sea Race de Soulmate (B&H41). De overall prijs in de ORC ging naar Antares (Trintella 53). Het beste resultaat in de doublehanded klasse over beide wedstrijden was voor de Xcentric Ripper (J111) van John van der Starre.
Windstilte
Tijdens de start van de Vuurschepenrace op dinsdagavond 7 mei stond er meer wind dan verwacht door een aantal overtrekkende buien. Dat was een geluk voor de zeilers die pas bij de Engelse kust in een windstilte terechtkwamen. Van de 52 gestarte schepen zijn er 50 reglementair gefinisht, twee schippers gaven het op door gebrek aan wind. De North Sea Race kent traditioneel meer inschrijvingen, omdat er ook Engelse deelnemers zijn. Van de 74 gestarte boten zijn er 64 gefinisht. Voor de terugtocht naar Scheveningen zagen de weerberichten er ernstiger uit. De voorspelde windkracht 8 is echter niet gekomen, alhoewel de omstandigheden voor de Engelse kust met 25 knopen wind, vlagen en regenbuien pittig waren.
Haagse ambitie
De Haagse wethouder van Jeugd, Welzijn en Sport Karsten Klein zeilde voor het eerst mee met de Delta Lloyd North Sea Regatta. Hij zat aan boord van de IJsvogel, de Maxi 1300 van schipper Marcel Schuttelaar. Klein kwam enthousiast terug in de haven van Scheveningen: ‘Ik wist wel dat het mooi was, maar ik kan nu uit eigen ervaring spreken. Het is ook zeker niet de laatste keer. Bovendien is de Haagse ambitie om de ISAF wereldkampioenschappen 2018 naar Den Haag te kunnen halen hierdoor extra versterkt.”
Baraka GP is een familieschip
De Baraka GP (IRC1), een Ker 40, van Harmen de Graaf heeft in beide races goed gevaren en werd overladen met prijzen, waaronder de IRC1 voor de Vuurschepenrace en de Hans Horrevoets Memorial Trophy. Deze wordt uitgereikt aan de gemiddeld jongste bemanning met de beste resultaten in beide offshores. ‘Dat was wel een verrassing”, vertelt De Graaf. ‘Twee jaar geleden hadden we die ook al, maar ondertussen zijn we allemaal twee jaar ouder. De Baraka GP is een familieschip. We varen met familie en vrienden van de kinderen.”