Niet alleen de nieuwe IRC klassenindeling brengt onrust onder de zeilers. Ook niets doen geeft slecht verdeelde ORC velden. Dit bewijzen de eerste 2 zeilwedstrijden van het nieuwe seizoen voor gemeten zeiljachten in Nederland: Van Uden Reco Stellendam Regatta en de Y-Toren Race. Niet dat deze wedstrijden te weinig ORC deelnemers telden. Het probleem zit echter bij de opgelegde klassenindeling van het Watersportverbond die geadviseerd werd door de Technische Commissie van de Noordzeeclub.
Hoe zagen de klassenindelingen er na 2 wedstrijden uit anno 2010 en 2011:
Van Uden Reco Stellendam Regatta 2010
- ORC 1: 1 deelnemer ORC 2: 10 deelnemers
- ORC 3-4-5: 11 deelnemers
Van Uden Reco Stellendam Regatta 2011
- ORC 1: 3 deelnemers
- ORC 2: 10 deelnemers
- ORC 3-4-5: 9 deelnemers
Y-Toren Race 2010
- ORC 1: 7 deelnemers
- ORC 2: 11 deelnemers
- ORC 3: 11 deelnemers
- ORC 4-5: 7 deelnemers
Y-Toren Race 2011
- ORC 1: 3 deelnemers
- ORC 2: 11 deelnemers
- ORC 3: 18 deelnemers
- ORC 4-5: 8 deelnemers
Wat blijkt nu, de situatie zag er in 2010 al niet rooskleurig uit. In 2011 werd het nog erger. Het ziet er dus naar uit dat de Noordzeeclub 2 x niks heeft uitgespookt om enige verbetering te brengen in de ORC klassenindeling. Met name ernaar streven om gelijke velden te creëren zodat alle deelnemers waar van hun geld krijgen tijdens de wedstrijden.
Wedstrijdorganisaties treffen geen schuld
Men had tijdens de onlangs gezeilde Y-Toren Race met 40 deelnemende ORC boten de vloot makkelijk kunnen indelen in 4 gelijke velden van 10 boten, iedereen gelukkig. Een utopie weliswaar want nu moet de wedstrijdorganisatie met kunst en vliegwerk velden bij mekaar voegen om ze nadien weer uit mekaar te trekken voor de puntentelling van de jaarlijkse ORC competitie van het Watersportverbond. Al een geluk dat in het Noorden van Nederland het woord IRC nog niet in de woordenboeken vermeld staat of de situatie had nog erger geweest. De ‘crème de la crème’ van de competities, de Verbondsbezem die onder IRC gezeild wordt, hebben ze destijds wijselijk verbannen van het IJsselmeer wegens te weinig diepgang.
Interview met de Noordzeeclub
Omdat wij met ClubRacer onze lezers zo goed mogelijk willen informeren hebben we voor u het ‘hoe en waarom’ proberen uit te zoeken. Na wat aandringen via e-mail kon ik vorige week uiteindelijk telefonisch in verbinding treden met John van de Starre, de wedstrijdcoördinator van de Noordzeeclub. De spreekbuis die mij werd aangeduid door Ab Pasman, lid van de technische commissie Noordzeeclub.
Ice: In 2010 liep het al fout met de ORC klassenindeling. Waarom werd dit niet verbeterd voor 2011?
John: “Er werd een ORC klassenindeling advies gegeven door de Technische Commissie aan het bestuur van de Noordzeeclub die het dan op hun manier doorgeven aan het Watersportverbond ten behoeve van de landelijke competities”
Ice: Ja maar wat was dan de motivatie om deze niet te wijzigen?
John: “Ik weet niet wat er in die motivatie stond, het is best geen oude koeien uit de gracht te halen maar naar de toekomst te kijken en mee te werken aan een oplossing.” Ice: Hebben de zeilers dan geen inspraak gehad in de klassenindeling?
John: “Natuurlijk wel, dat kon tijdens de meetbriefhouders bijeenkomst.”
Ice: De laatste meetbriefhoudersvergadering was in november 2010 en jullie hebben de wijzigingen pas doorgevoerd in januari 2011, waarom?
John: “Wegens de late wijzigingen van de IRC klassenindeling van de RORC en die hebben we bewust niet gevolgd.”
Ice: ORC 2 en 3 waren grote velden in 2010 en hadden dus niet te klagen. Was er enige commentaar of zelfs iemand aanwezig uit de ORC 1 vloot tijdens de meetbriefhouders bijeenkomst?
John: “Nogmaals ik heb geen kennis van de motivatie die de Technische Commissie aan het bestuur van de Noorzeeclub heeft overhandigd.” Ice: De NSR heeft in 2011 ook te kampen met zeer ongelijke ORC velden. De deelnemers betalen daar een paar honderd euro inschrijfgeld. Is het dan niet een prioriteit om iedereen een even goede competitie te geven in gelijke velden?
John: “Een competitie die eenmaal gestart is kan je niet meer wijzigingen, verbetering kan pas volgend jaar.” Ice: Zou een flexibele klassenindeling zoals bij de Spi Ouest France regatta en de Cowes Week geen oplossing bieden?
John: ”Ja misschien wel, maar dan kan je geen landelijke competities meer houden.”
Ice: Dus continu een jaar achter de feiten aanhollen ten kosten van een handvol zeilers die van Noord naar Zuid hoppen en omgekeerd?
John: “Er zijn best wel veel landelijke competitie deelnemers die het leuk vinden om bijna aan alle evenementen deel te nemen, ik vind het trouwens zelf ook heel leuk en een eer om de Verbondsbezem te winnen.”
Ice: Nog een laatste vraag John. In Zuid Nederland zie je veel goede boten in IRC zeilen terwijl dit meetsysteem onbestaand is in het Noorden. Na de North Sea Regatta in Scheveningen, de enige wedstrijd waar veel boten uit het Noorden en het Zuiden mekaar tegenkomen, zullen we dus niet weten welk de beste boot van Nederland is. Waarom dan nog steeds 2 meetsystemen gebruiken in Nederland?
John: “Je kan dit vergelijken met de strijd in België tussen de Walen en de Vlamingen.”
Ice: Een Noord-Zuid kwestie met een lang verhaal, het gaat dus in wezen om de centen? …stilte
Ik dank John van de Starre voor zijn tijd en deel hem nog mede dat ik de Noordzeeclub zal e-mailen om het advies te mogen inkijken van de ORC klassenindeling anno 2011. Wat ik onmiddellijk gevraagd heb aan Leo van Raam, de nieuwe voorzitter van de technische commissie van de Noordzeeclub. Tot op heden geen inzage of reactie gehad, Leo reageert blijkbaar erg traag op e-mail. Wordt vervolgd. Wil jezelf ook toetreden tot dit onderwerp dan kan dit heel makkelijk via het zeilforum.
Alle reacties en suggestie voor een betere klassenindeling zijn welkom.