De ORC-regels voor 2022 zijn online gepubliceerd en verbeteringen in ORC VPP zijn nu beschikbaar voor rating officers en op ORC Sailor Services.
Het Offshore Racing Congress (ORC) in Londen (GBR) heeft zijn 2022-reglementen gepubliceerd op de ORC-website op www.orc.org/rules. Dit zijn updates van de regels van vorig jaar met wijzigingen die door de ORC Congresvergadering in november 2021 zijn gemandateerd, samen met een schrapping van verouderde termen en regels uit de edities van vorig jaar.
Kleine veranderingen in ratings
Onder de veranderingen zijn verbeteringen aan de ORC VPP, zoals hydrodynamische CFD modellering voor foil-assisted boten, updates van kiel viscose drag berekeningen, verbeterde aero behandeling van cat-rigged boten, betere zeilkracht coëfficiënten voor symmetrische en asymmetrische spinnakers, nieuwe zeilkracht coëfficiënten voor voorzeilen ingezet naar lijzijde op whisker palen en de introductie van een nieuwe term – All-Purpose Handicap (APH) – die is bedoeld om GPH te vervangen als een beter gegeneraliseerde scoring en referentie term.
Deze veranderingen zullen resulteren in kleine veranderingen in ratings voor 2022 ORC certificaten, waarbij de meeste boten in de 2000+ testvloot niet meer dan 0,5% in APH ratings zullen veranderen.
De ORC kampioenschap regels bijgewerkt
De ORC Rating System regels hebben ook een aantal belangrijke updates over hoe ORC wedstrijden worden uitgevoerd in wedstrijden en regatta’s. Er is onder andere een verschuiving in de uitgifte van certificaten naar alleen digitaal, enkel geldig en beschikbaar zodra uitgegeven door een Rating Office, vervanging van GPH door APH, een eerlijkere behandeling van quadrilaterale zeilen die de International Measurement System (IMS) regels nu helpen definiëren, en een heretikettering van PCS naar Polar Curve Scoring met gebruik van de term Scoring Wind.
De ORC kampioenschap regels (aka, het Groene Boek) is ook bijgewerkt met nieuwe CDL klasse limieten op basis van de 2022 VPP, evenals richtlijnen voor Heat racing systemen wanneer de grootte van de klasse te groot wordt om alle deelnemers samen te racen.
Er is ook een nieuwe uitgave van de Race Management Guidebook verschenen, waarin de algemene beginselen worden besproken en het specifieke gebruik van APH- en PCS-scores wordt uitgelegd.
Een volledige samenvatting van deze regelwijzigingen is ook gepubliceerd op deze link hier. Nog te voltooien zijn de ORC Superyacht Rules en de bijgewerkte VPP Documentatie, die binnenkort klaar zouden moeten zijn.
Relevantie en zichtbaarheid van meetgegevens verbeterd
Ook het ontwerp van de 2022 ORC-certificaten is licht gewijzigd, waardoor de relevantie en zichtbaarheid van de meetgegevens van de boot zijn verbeterd.
Pagina 2 van elk ORC certificaat toont populaire scoring opties die relevant zijn voor de nationale wedstrijden in elk land – deze opties worden weergegeven wanneer u klikt op de afkorting van het land aan de onderkant van die pagina of standaard uitgegeven door het ratingbureau van dat land.
De 2022 VPP is nu ook verzonden naar ratingbureaus over de hele wereld, zodat zij certificaten kunnen uitgeven aan hun klanten … neem contact op met uw nationale ratingbureau voor meer informatie.
Ook de ORC Sailor Services web portal voor certificaten, software en meer is bijgewerkt met de nieuwe VPP en is klaar om 2022 test certificaten, Speed Guides en Target Speeds te produceren.
Bruno Finzi, voorzitter van ORC: “Onze medewerkers hebben dit seizoen ongelooflijk hard gewerkt om een aantal belangrijke upgrades door te voeren in de manier waarop ons systeem omgaat met offset-bestanden voor een veel breder scala aan boottypen. We kunnen nu eerlijkere en nauwkeurigere ratings geven aan meer boottypes dan ooit tevoren, en we hopen dat dit helpt om het racen in alle ORC-vloten op alle competitieniveaus te verbeteren.”