In de 2e etappe van de Portimao Global Ocean Race heeft de Nederlander Nico Budel, solo aan boord van de Open 40 Hayai, een MayDay gelanceerd. De 69-jarige schipper vraagt onmiddellijke assistentie nadat er onherstelbare schade aan de kiel is opgetreden. Hij bevindt zich diep in de Zuidelijke Oceaan, zowat 240 zeemijlen ten noordnoordoosten van de Crozet eilanden.
Er zijn 2 rescue schepen vertrokken en ook onze landgenoot Michel Kleinjans heeft rechtsomkeer gemaakt om zijn enige concurrent ter hulp te snellen. Kerstavond was alles behalve vredelievend voor de racevloot. Aan boord van Team Mowgli noteerden ze een constante 50 knopen wind, met vlagen die net onder de 80 (!) knopen bleven.
Co-schipper Jeremy Salvesen sprak van ‘orkaan kracht’: “De zee ging geweldig te keer met monsterlijke brekers, zeker een huis hoog. 3 reven in het grootzeil en gereefd stagzeil was nog teveel. In 65 knopen wind moest ik het voordek op om het stagzeil te verwijderen. Bakken water spoelden over me heen.”
We zeilden verder met een 4e rif in het grootzeil. Genoeg voor surfsnelheden van over de 22 knopen. Maar ook genoeg om de hekstoel van de spiegel af te rukken, waardoor we een beetje water maken. Voor het eerst voelde ik me niet echt meer veilig. Er stond nog steeds 60 knopen wind op de teller in een zeer onstuimige zee. We sloegen nog maar eens plat, waarbij de schipper doorheen de kajuit vloog, gevolgd door het kooktoestel en de inhoud van enkele kastjes. Complete chaos.” Zalig kerstfeest iedereen!
Terwijl de 3 leidende boten op de poort van Kerguelen afstormden kreeg Nico Budel af te rekenen met de nodige problemen. De karren van het grootzeil waren uit de rail gevlogen, zijn communicatieapparatuur had het begeven en er was een vreemde trilling waar te nemen van de kiel. Dit was de voorbode van een zeer ernstig kielprobleem. De torpedovormige bulb staat in een hoek van 20° met de carbon fin en riskeert ieder moment af te breken, wat de Hayai zeker zou doen kenteren. Met nog maar een aankomende storm geen prettig vooruitzicht.
Ondanks de verschrikkelijke condities heeft Kleinjans dus rechtsomkeer gemaakt en zeilt hij nu tegen de wind in op zoek naar zijn vriend, die zowat 500 zeemijlen van hem verwijderd was op het moment van de noodoproep. Er zijn ook 2 commerciële schepen die hun koers hebben verlegd op zoek naar het kreupele zeiljacht. De ETA van de 17’000 ton zware CSK Radiance is echter pas rond 16u00 GMT op dinsdag 30 december.