De IRC Nationals kende een uitstekend lang weekend met zeilraces, waar het volledige programma kon gezeild worden onder een stralende zon met 10 à 20+ knopen wind op één van ‘s werelds meest uitdagende stukken water. Het IRC Nationaal Kampioenschap 2022 van de Royal Ocean Racing Club werd een daverend succes.
Op de Solent werd de vloot verdeeld in drie klassen. De snelste boot in IRC1 was de Ker 46 Van Uden van Volvo Ocean Race-veteraan Gerd-Jan Poortman, terwijl de laagste rating in IRC 3 werd behaald door de aangepaste Fun 23 Ziggy van Kevin Downer. Allemaal maakten ze een kans, zoals bleek in de iets lichtere omstandigheden van 10-15 knopen.
Nederlandse Van Uden wint race in IRC 1
Van Uden won een race in IRC1, terwijl aan de andere kant van de vloot de tienerbemanning van Greig City Academy op de Quarter Tonner Cote, de op één na langzaamste boot in de vloot, indruk maakte door hun eerste race van de serie te winnen tegen aanzienlijk meer ervaren concurrentie. Een betere reclame voor hoe een diverse vloot door IRC in gelijke kansen wordt omgezet, was volgens de RORC niet denkbaar.
Miniem verschil
De FAST40+ Rán van Niklas Zennström verloor bijna de eindzege toen ze in de eerste race van zondag een derde plaats noteerde, de enige smet op de verder perfecte scorelijst. In IRC 3 scoorde Rán’s rivaal voor de algemene titel, Adam Gosling’s JPK 10.80 Yes! in dezelfde race echter een vierde plaats. De berekening die vervolgens werd gebruikt om de winnaar van het IRC Nationaal Kampioenschap te bepalen, leidde ertoe dat de titel van het IRC Nationaal Kampioenschap 2022 naar Rán ging met een miniem verschil – 0,005 punt – van Yes!
“Het is fantastisch!”, aldus Zennström. “We hebben in onze klasse al eens gewonnen [op dit evenement] maar nog nooit algemeen. We hadden een geweldig weekend dus we zijn erg blij. Het was fantastisch zeilen met goede wind en goed weer en ook echt een goede wedstrijdleiding – we hebben helemaal niets te klagen.” De Skype-oprichter was ook enthousiast over de nieuwe Grand Prix Zero-klasse die alle deelnemers omvatte die meededen aan IRC One. “Het was echt cool om de andere boten – de 43 en 46, etc – door elkaar te laten varen. Het werkt heel goed – met een paar boten meer, krijg je een kritische massa op de startlijn.”
Aanstormend mannelijk en vrouwelijk zeiltalent
Rán eindigde de regatta in IRC 1 met negen punten voorsprong op de GP42 Dark N Stormy van Ian Atkins, die op zijn beurt zeven punten vòòr lag op het jonge Nederlandse team Van Uden. Hoewel het Rán-team op het hoogste niveau heeft meegedaan in de Maxi 72s, TP52s en FAST40+, met oude rotten als Zennström, Tim Powell, Steve Hayles en Justin Slattery aan boord, is het verder een mix van jong aanstormend mannelijk en vrouwelijk zeiltalent.
Zo noemt de 30-jarige Britse Match Racing-kampioen Mark Lees tactiek.
“De boot is erg goed, maar het team is het beste waar ik ooit bij betrokken ben geweest. Niklas en Catherine [Zennström] zijn fantastisch geweest in het ondersteunen van jonge zeilers en vrouwelijke zeilers. De oude garde is briljant – ze zeilen al jaren samen en zijn super ervaren. Ze hebben ons fantastisch begeleid. We racen hard, maar er is een hele goede cultuur aan boord. Ik leer elke dag bij.”
CAPE 31 boot onoverwinnelijk in IRC 2
In IRC2 zegevierde de Cape 31, die de eerste vier plaatsen voor zich opeiste. John Cooper’s Fanatic won met 12 punten van Tony Dickin’s Jubilee, die op zijn beurt vijf punten voorbleef op Lance Adams’ Katabatic.
“Dit is onze eerste overwinning, dus ik ben meer dan tevreden,” zei Cooper, die vorig jaar met zijn J/112e aan de IRC Nationals deelnam. “We hebben in de Cape 31s gemerkt dat training van de bemanning van cruciaal belang is, omdat de grote verliezen ontstaan door het maken van slechte manoeuvres.”
Fanatic heeft ook een prima bemanning waaronder Class40 zeiler Jack Trigger en Tom Cheney, één van de architecten achter het succes van Tom Kneen’s 2021 Rolex Fastnet Race en RORC Season’s Points Championship winnaar Sunrise.
“Het was goed om meer in de mix te zijn en wat consistentie te vinden, dus we zijn erg tevreden,” zei Cheney, een software engineer voor Ben Ainslie’s INEOS Britannia America’s Cup uitdaging. “Het was een drukke racebaan en IRC Two in het bijzonder is moeilijk omdat er een echte mix van boten is, van snelle planerende 31-voeters tot de zwaardere verplaatsing, symmetrische 40-ers. In de middelmatige bries, als ze teruggepoleerd zijn en recht naar de benedenwindse mark gaan, kunnen we ze niet raken en dat maakt onze strategie benedenwinds moeilijk, maar het toont aan hoe goed de IRC-regel is, met zulke verschillende boten die tegen elkaar racen en iedereen in staat stelt een goed resultaat te behalen.”
De IRC regel werkt goed
Adam Gosling en de bemanning van JPK 1080 Yes! wonnen in IRC 3 met zeven punten van John Smart’s J/109 Jukebox, in beurt vier voor de J/112e Happy Daize van James Chalmers.
Na het verliezen van de algemene titel (die Gosling eerder gezamenlijk won op deze zelfde boot in 2016): “
Rán zeilde een echt geweldige regatta en ze verdienden het volledig om te winnen,” zei Gosling. “Je hoeft alleen maar te kijken hoe ze de boot varen. Het is een masterclass….” Over de prestatie van zijn Yes! team voegde hij toe: “Het is de eerste keer dat we weer op een zeilboot zitten sinds de Cowes Week vorig jaar. We hadden eigenlijk een paar trainingsweekends moeten doen, maar in plaats daarvan wonnen de festiviteiten rond het jubileum van de koningin! Gezien het aantal verschillende boten die verschillende races wonnen, werkt de IRC regel vrij goed. En het feit dat de Cape 31’s competitief kunnen racen – wanneer hebben we voor het laatst een eenheidsklasse gehad die onder IRC competitief was?”
De volgende stap is het Europees Kampioenschap IRC dat plaatsvindt in Breskens, Nederland, van 25 tot 28 augustus.
Bron: RORC