Lees hier de laatste updates over de Route du Rhum – Bestemming Guadeloupe 2022. De twaalfde editie van de Route du Rhum – Bestemming Guadeloupe is op woensdag 9 november, om 14.15 uur voor de kust van Saint Malo in uitstekende omstandigheden van start gegaan. Verwacht wordt dat er records gaan sneuvelen.
26 november 2022: Rhum Multi en Rhum Mono klassen beslist
Loic Escoffier wint Rhum Multi, Roland Jourdain wordt een hattrick ontzegd omwille van een penalty omdat de motor niet meer verzegeld was. Jean-Pierre Dick (Notre Mediterranné-Ville de Nice) wint Rhum Mono. Jingkun Xu wordt de eerste Chinese schipper die de Route du Rhum-Destination Guadeloupe volbrengt.
Van vrijdagavond tot in de vroege uurtjes van zaterdag zag het trotse reusachtige bouwwerk van Pointe-à-Pitre gewijd aan de geschiedenis, het erfgoed en de herinneringen aan de Caribische slavenhandel de tot hiertoe drukste periode tegemoet. Dertien boten kregen een groots en hartstochtelijk welkom.
De achtste en laatste Ultim32/23 Use It Again powered by Extia (Romain Pilliard), vier IMOCA’s, twee Rhum Multi klasse boten, één Rhum Mono en vijf Class40’s – finishten achtereenvolgens op vrijdagmiddag (25/11/2022) en -avond tussen 12.40 uur UTC en 06.30 uur UTC zaterdagochtend (26/11/2022).
Saint-Malo’s Loic Escoffier (Lodigroup) kwam dan wel 46 minuten en 23 seconden na Roland Jourdain (We explore) over de finish, maar het was Escoffier die de Rhum Multi klasse won nadat op Jourdain’s boot een kapotte motorafdichting was aangetroffen en hij aldus de voorgeschreven 90 minuten straf kreeg.
Jourdain’s straf maakt van Escoffier de winnaar met 43 minuten en 37 seconden.
Loic Escoffier zei in de haven: “Gilles heeft een geweldige race gereden. Hij was degene die duidelijk had moeten winnen. En ik weet hoe het is, want ik kapseisde vier maanden geleden in de Ierse Zee. Dus ik weet hoe dat voelt en dat hebben we altijd in ons achterhoofd. Er zijn veel emoties nu, want zeilen zoals dit is zeer stressvol. Toen ik hoorde van Gilles’ kapseizen, was dat niet gemakkelijk om mee om te gaan. En in deze klasse van verlichte amateurs hebben we laten zien dat er een race te winnen valt. We pushen onszelf zoals iedereen en langer. Dat is wat de Route du Rhum zo boeiend maakt. Er wordt gestreden in alle klassen.
Jourdain reageerde grootmoedig en zei dat het belangrijkste voor hem was om de duurzaamheid van de vlasvezelconstructie van zijn catamaran te bewijzen en op het podium te eindigen.
Op het ponton herinnert hij zich: “Eerder, na de finish, zagen we dat het plastic lood kapot was. Maar eigenlijk vraag je je af waarom we deze bullshit ideeën opleggen. Het is vrij verschrikkelijk. Het lukt ons om een Vendée Globe te doen met een beëdigde verklaring dat we dingen respecteren. Een beetje gezond verstand zou geen kwaad kunnen, maar hé…ik ben superblij. Ik had nooit gedacht een podium te halen met mijn linnen baby. De proof of concept is bereikt. Ze is sterk ze is in orde. We hebben niets gebroken en het ging goed. Ik ben echt super blij. Eerste, tweede of derde het maakt niet uit de fles als je maar dronken wordt. Ik had een geweldig gevecht met Loïc
24 november 2022: Vrolijke verhalen overheersen met af en toe een donkere wolk
Op de 16de dag van de 12de Route du Rhum moeten er nog zeven IMOCA-soloschippers finishen, terwijl er op 24 november, tegen de middag zeven Class 40’s zijn gefinisht. 30 zitten nog op het parcours. De leider van de Rhum Multi klasse zou morgen moeten finishen en de winnaar van de Rhum Mono overmorgen. Er is nog maar één Ultim 32/23 op zee, de Use It Again van Romain Pilliard door Extia.
Class40
Het Class40-podium werd gisteren laat vervolledigd toen de Franse voormalige Figaro-coryfee en solo offshore elitekampioen Corentin Douguet (Quéguiner-Innoveo) derde werd. Door problemen met het opladen van de motor kon hij geen gelijke tred houden met de snelle Italiaan Ambrogio Beccaria (Alla Grande-Pirelli), die tweede werd.
Douguet, die uitgebreid heeft getraind met Yoann Richomme, zei dat de geur van zijn race uiteindelijk “geen rum maar diesel” was, terwijl hij Richomme beschreef als “de Djokovich van het offshore racen”. De Zwitsers-Duitser Simon Koster (Banque de Léman) werd vanochtend vroeg vierde, gevolgd door een Frans trio bestaande uit Antoine Carpentier (Redman), Xavier Macaire (Groupe SNEF) en Luke Berry (Lamotte – Module Creation). De volgende zou Alberto Bona (IBSA) moeten zijn op de achtste plaats, met opnieuw een geweldig resultaat voor zijn geboorteland Italië, ondanks verschillende technische problemen in de afgelopen week.
IMOCA
In de IMOCA-klasse was de Duitse Boris Herrmann (Malizia-Seaexplorer) teleurgesteld dat hij zijn nieuwe boot niet naar een competitief niveau kon tillen en bracht de tweede helft van de race door in ‘delivery modus’ nadat de bouten in zijn folielagers het begaven. Hij eindigde als 24ste en kwam gisteravond om middernacht aan.
“We hebben twee of drie technische problemen gevonden,” zei Herrmann. “Het ene is de folielagers, die met het juiste gereedschap aan land relatief gemakkelijk te repareren zijn. Op zee zou het moeilijk geweest zijn, misschien zelfs onmogelijk. Maar het is geweldig om het nu allemaal te vinden en niet tijdens de lange etappe van The Ocean Race.”
Hij besloot: “Dichter bij het front van de vloot komen is een lang proces nodig. We hadden deze zomer geen tijd om te trainen, het was er ons meer om te doen om de inbedrijfstelling en deze boot te leren kennen. Dat we deze race hebben gedaan en de problemen hebben gevonden, is een grote bonus. Beter nu dan tijdens The Ocean Race. Het is allemaal goed zoals het is.”
Overal records
In alle vier de klassen tot nu toe zijn tijdens deze editie nieuwe records gevestigd. Charles Caudrelier (Maxi Edmond de Rothschild) vestigde een nieuw Ultim 32/23 record op 6 days 19hours 47minutes 25 secs vergeleken met 7days 14hours 21seconds in 2018 door Francis Joyon.
In de OCEAN FIFTY-klasse zette de overwinning van Erwan Le Roux een nieuwe benchmark neer voor de klasse die voorheen bekend stond als de Multi 50s. Le Roux’ tijd van 10 dagen 21 uur 35 minuten overtrof zijn vorige beste tijd in 2014 van 11 dagen 5 uur, 13 minuten.
In de IMOCA versloeg Thomas Ruyant (LinkedOut) de tijd van François Gabart (2014) van 12 dagen 4 uur en 38 minuten met zijn winnende tijd van 11 dagen 17 uur 36 minuten 25 seconden.
In de class40 is Yoann Richomme een andere schipper die zijn eigen record heeft verbeterd. Hij had 14d 03h 08m 40s nodig om zijn tijd van 2018 van 16 dagen, 03 uur, 22 minuten en 44 seconden te verbeteren.
23 november 2022: Italië’s Ambrogio Beccaria (Alla Grande-Pirelli) pakt historische tweede plaats in class40 op Route du Rhum-Destination Guadeloupe
De Italiaanse schipper Ambrogio Beccaria bracht zijn 100% Italiaanse Alla Grande-Pirelli over de finishlijn van de 12de Route du Rhum-Destination Guadeloupe om 20.38 uur UTC en veroverde zo een zwaarbevochten tweede plaats in de zeer competitieve 55 boten tellende Class40.
Bravissimo Ambrogio! De 31-jarige Milanees finishte in een tijd van 14d 7h 23m, zo’n 4 uur en 15 minuten achter de dominante, klassewinnende Franse schipper Yoann Richomme (Paprec-Arkea).
23 november 2022: Rhum Multi Klasse Leider Gilles Buekenhout (JESS) is gekapseisd en veilig aan boord
De wedstrijdleiding van de 12e editie van La Route du Rhum ontving op woensdag 23 november om 19.20 uur een bericht van CROSS Antilles dat Gilles Buekenhout (JESS) zijn noodbaken had geactiveerd. Buekenhout was lange tijd leider van de Rhum Multi Klasse op de door Martin Fischer-Benoit Cabaret ontworpen 12m trimaran.
De schipper nam zeven minuten later contact op met de Race Direction om te zeggen dat hij 225 mijl ten noordoosten van de Tête à l’Anglais was gekapseisd. De Belgische schipper is aan boord en meldde dat hij niet gewond is.
Na een gesprek met de schipper vertelde de JESS-technicus om 19.50 uur aan de wedstrijdleiding dat de 60-jarige schipper in orde is. Zijn reserve Iridium telefoon werkt. Twee vrachtschepen zijn omgeleid door de CROSS Antilles Guyane, evenals de concurrenten Loïc Escoffier (Lodigroup) en Roland Jourdain (We Explore), zoals gevraagd door de wedstrijdleiding.
23 november 2022: Richomme wint tweede keer Route du Rhum-Destination Guadeloupe Class40
De Franse schipper Yoann Richomme voegde zich vandaag bij de zeer elitaire groep van solo oceaanracers die twee keer in hun klasse de Route du Rhum-Destination Guadeloupe hebben gewonnen. De nieuw gebouwde Lombard Lift 40 V2 Paprec-Arkea ging woensdagmiddag om 16:23:40 UTC door de finishlijn van deze 12de editie en won in de Class40 van van 55 boten.
Richomme herhaalt zijn succes van 2018 met gemak. Na de lancering van zijn nieuwe boot in hetzelfde seizoen als de race, optimaliseerde hij de boot in een recordtempo om vervolgens comfortabel te winnen.
Belangrijke verschillen dit jaar zijn dat de 39-jarige in Southampton (UK) opgeleide scheepsarchitect op zondag 9 november te vroeg over de startlijn ging voor Saint-Malo en een verplichte straf van vier uur moest nemen. Hij schatte later in dat zijn nettoverlies meer dan tweeënhalf uur was en zakte onmiddellijk naar de 50ste plaats met een achterstand van 19 mijl op de leiders. Maar met zijn karakteristieke gedrevenheid en slimme, onberispelijke strategieën, trok hij door de vloot en nam opnieuw de leiding vlak voor de Azoren.
Richomme’s voorsprong liep op tot 120 mijl in de snelle passaatwinden die hem de luxe gaven van een relatief serene passage rond het westen van het eiland Basse Terre vandaag.
Met een verstreken tijd van 14d 03hrs 08mins 40s verbreekt Richomme zijn eigen parcoursrecord voor zijn klasse met twee dagen. Zijn winnende tijd in 2018 was 16 dagen, 03 uur, 22 minuten en 44 seconden. Hij wordt ook de eerste schipper die de Class40 in opeenvolgende edities wint.
Richomme’s viering op het dok was ook een herhaling van de vorige keer. Een echte perfectionist in alle opzichten en een meester meteostrateeg, zelfs zijn aankomst in het dok was – toevallig – perfect getimed voor de media deadlines thuis in Frankrijk.
“Ik ben echt trots,” zei Richomme enthousiast, “Er zijn zoveel ingrediënten nodig om deze race te winnen. Ik heb mijn tijd besteed aan het analyseren van het weer en we hadden een aantal heftige systemen. Ik was de hele tijd bang dat ik een breuk zou krijgen. Zelfs bij het ronden van Guadeloupe was ik daar bang voor. Het was een echte uitdaging.”
“Natuurlijk had ik thuis kunnen blijven om mijn Imoca voor te bereiden, maar dit was een uitdaging voor mij en het team. Dus ik ben echt tevreden. Het was moeilijk om de race in goede banen te leiden. Ik moest de boot voor het eerst afremmen. Het is echt moeilijk en je moet alles geven. Corentin met zijn elektrische problemen en Ambrogio op zijn leeftijd… Gefeliciteerd. Ik ben trots op dit resultaat.”
Zijn aanpak is, zoals gewoonlijk, op zichzelf gericht: “Ik deed mijn ding en bij elk front won ik. Ik bestudeerde nooit wat er gebeurde. Ik zat in mijn race en bestudeerde de rest niet. De start was fantastisch onder gennaker voor twee dagen zoals in de handleidingen. Daarna was het wild met enorme golven. Bagdad! Ik moest de boot afremmen toen ze 25 knopen haalde. De laatste twee dagen zat ik volledig in mijn eigen wereld om mijn race te doen.”
Hij herinnert zich dat hij soms dicht achter de IMOCA’s zat: “Het vierde front zei ik dat ik mijn strategie zou veranderen en naar het zuiden zou gaan, in plaats van met de anderen mee te gaan. De anderen maakten fouten. Toen was ik aan het genieten. Ik had al een tijdje niet zo geracet, dus ik was blij dat het lukte. De IMOCA’s? Ik volgde Justine en Isabelle. Het was fantastisch om hen te kunnen volgen.”
Richomme reflecteert: “Ik ben toch uitgeput. Ik was een paar keer ten einde raad, maar aan boord ging alles goed. Ik ben anders met mijn slaap omgegaan dan vroeger. Het was moeilijk om te proberen te slapen. Het is gelukt om twee projecten tegelijk af te handelen. Mijn sponsors zijn me gevolgd. Aanvankelijk was het niet zo gepland, maar nu ben ik klaar om het Imoca project aan te pakken. Je kunt dit niet vergelijken met de Vendée Globe.”
Gesteund door de Franse recyclinggroep Paprec en bankgroep Credit Mutuel Arkea heeft de teamleiding Richomme uitgekozen om hun nieuwe IMOCA, die wordt gebouwd voor de Vendée Globe van 2024 en die begin volgend jaar te water wordt gelaten, te schipperen.
Richomme is een van de beste zeilers en technici van zijn generatie. Hij is tweevoudig winnaar van La Solitaire du Figaro, met winst in 2016 en opnieuw in 2019, het eerste jaar dat de Beneteau Figaro 3 in de race werd geïntroduceerd – toen hij alle Franse legendes achter zich liet.
22 november 2022: De Zwitserse schipper Justine Mettraux (Teamwork.net) is zevende geworden in de IMOCA-klasse toen ze vanochtend, 22 november, om 02:41:35 UTC over de finish kwam van de 12de Route du Rhum-Destination Guadeloupe. Mettraux (35 jaar) is de eerste niet-Franse schipper die finisht in de IMOCA-klasse én de eerste vrouw.
De verstreken tijd voor de 3.542 mijl van Saint-Malo naar Guadeloupe is 12 dagen, 13 uur en 26 minuten en 35 seconden. Ze finisht 19 uur 50 mn 10 sec na IMOCA-winnaar Thomas Ruyant (LinkedOut).
Op haar eerste grote solo transoceanische IMOCA race is Mettraux, die de goed geoptimaliseerde VPLP ontworpen voormalige Charal zeilt, bij de kopgroep van boten sinds Cape Finisterre. Ze ging het verst naar het westen bij de Azoren, tussen de eilanden door, en is sindsdien zevende gebleven, afgezien van het feit dat ze even Maxime Sorel passeerde voor de zesde plaats terwijl de schipper van V&B Mayenne stuurproblemen had.
Het multitalent Mettraux is in de IMOCA klasse terechtgekomen via multihullraces op meren en in de Figaroklasse, waar ze in 2017 zevende en in 2018 elfde werd in La Solitaire du Figaro. Ze werd zesde in de Volvo Ocean Race met Team SCA in 2015, en won de race in 2018 met Route du Rhum Ultim klasse winnaar Charles Caudrelier aan boord van Dongfeng Race Team. De afgelopen twee jaar heeft ze duizenden trainings- en wedstrijdmijlen gevaren op de IMOCA’s van 11th Hour Racing met wie ze binnenkort The Ocean Race gaat varen.
Mettraux werd verwelkomd in het dok van Pointe-à-Pitre’s Memorial ACTe iets voor middernacht lokale tijd door een sterke Zwitserse delegatie van familie en vrienden, maar zag er moe uit na het overwinnen van enkele grote stortregens afgewisseld met lichte wind tijdens de laatste mijlen rond het eiland.
“Ik ben er nu behoorlijk kapot van,” verklaarde Mettraux, die vier broers en zussen heeft die allemaal professionele zeilers zijn en allemaal hebben leren zeilen op het meer van Genève. “Nu weet ik waarom iedereen praat over het einde van deze race. Dit is een van de grootste races die je kunt doen met een groot verhaal eraan vast en zelfs deze keer hoor je over alle dingen die gebeuren, mensen die gered worden, er zit veel geschiedenis achter en deze voegt daar nog iets aan toe. Ik denk dat het eerste stuk met de fronten ongeveer was wat ik verwachtte, maar de tweede helft was moeilijker, zwaarder in de passaatwinden.
“Het resultaat is erg positief en ik zie dat er nog dingen zijn om aan te werken om vooruitgang te boeken en meer met de jongens vooraan te spelen, wat erg bemoedigend is.”
Als eerste vrouw leidt Mettraux een uitzonderlijke prestatie van de topvrouwen in de IMOCA-klasse, met Isabel Joschke (MACSF) op de negende plaats die dinsdagochtend vroeg, lokale tijd, moet finishen en de Britse tiende Pip Hare (Medallia) die in de vroege namiddag wordt verwacht.
Mettraux zei: “Dat is cool. Pip zit er niet ver achter en het is mooi om te zien dat we allemaal goed zeilen en het goed doen.”
Haar zevende plaats is des te indrukwekkender omdat ze slechts drie maanden solovoorbereiding heeft gehad met de voormalige Charal van Jérémie Beyou, die traint onder de paraplu van zijn Beyou Racing.
“Voor mij is deze race de volgende stap, na deelgenomen te hebben aan La Solitaire en The Ocean Race is dit een andere race, maar voor mij met een zeer korte voorbereiding was het een beetje speciaal. Ik dacht: ‘Oké, als je het haalt en finisht is dat een grote mijlpaal’. Voor het korte seizoen dat ik heb gehad en ook voor het programma dat ik had met 11th Hour Racing is het geweldig om aan de start te staan, het te doen en goed te finishen. Het is een behoorlijk druk jaar geweest en het wordt alleen maar drukker.”
Haar succes vandaag compenseert de teleurstelling op de Transat Jacques Vabre van vorig jaar, toen zij en co-schipper Simon Fisher hun mast verloren bij het NW van Spanje.
“Ik dacht daar veel aan, als je in je eentje zeilt en de omstandigheden zijn hetzelfde, dan kun je niet anders.”
21 november 2021: Thomas Ruyant (LinkedOut) wint in IMOCA-klasse Route du Rhum met nieuwe recordtijd
Thomas Ruyant heeft in de IMOCA-klasse de 12de Route du Rhum-Destination Guadeloupe gewonnen toen hij maandag 21 november om 06:51:25 uur UTC over de finishlijn kwam bij Pointe-à-Pitre. Zijn verstreken tijd van 11 dagen 17 uur 36 minuten 25 seconden verslaat het parcoursrecord dat 12d 04h 38min 55s was, in 2012 gezet door François Gabart met 11 uur 02 min 30 sec in de IMOCA klasse.
De 41-jarige Duinkerkenaar voegt de felbegeerde solo Route du Rhum overwinning toe aan de doublehanded Transat Jacques Vabre triomf die hij een jaar geleden behaalde met Morgan Lagravière op een vergelijkbaar parcours van Le Havre naar Martinique.
Ruyant werd getipt als solide podiumkandidaat in Saint-Malo en velen zagen hem als de solozeiler die de dominante Charlie Dalin (Apivia) zou kunnen verslaan.
Hoewel Dalin de race vanaf de start leidde en 90 mijl voor lag tijdens de passage van een zone met weinig wind na de Azoren, stak Ruyant op vrijdagochtend door naar het westen, verschalkte Dalin en nam de leiding die hij vanmorgen tot aan de finish vasthield.
Ruyant won in de grootste en meest competitieve IMOCA-vloot ooit voor een Route du Rhum, met 38 boten en zeven nieuwbouwboten vanuit Saint-Malo. Hij breidt zijn uitstekende staat van dienst uit door nu solo over de Atlantische Oceaan te racen. Hij begon met een overwinning in de Mini Transat van 2009 naar Salvador de Bahia, Brazilië en won ook de Transat AG2R in 2018 met Adrien Hardy in de Figaro.
“Ik maak er geen geheim van, ik ben hier alleen om te winnen. Dat is het enige wat me interesseert. Ik heb een van de beste boten van de vloot. Er liggen nieuwere boten op de startlijn, maar ons Verdier-ontwerp van 2019 is volledig geoptimaliseerd tot topniveau”, zei Ruyant in Saint-Malo. Deze overwinning is een passend afscheid voor Ruyants boot die hij in de aanloop naar de Vendée Globe van 2024 vervangt door een nieuwe IMOCA.
Tijdens de laatste Vendée Globe was hij Dalins meest verbeten rivaal en streed hij om de leiding totdat Ruyant zijn bakboordfoil brak in het begin van de Zuidelijke Oceaan en daardoor slechts als zesde eindigde. Dalin lag vanmorgen iets meer dan zeventien mijl achter toen Ruyant over de finish kwam en de grootste overwinning uit zijn carrière behaalde.
18 november 2022: Legendarische Francis Joyon (66) vierde in Route du Rhum
De legendarische Franse schipper Francis Joyon zeilde naar de vierde plaats in de 12de editie van de Route du Rhum – Bestemming Guadeloupe toen hij deze vrijdagochtend om 02:56:40 uur UTC (22:56 uur donderdag lokale tijd) over de finish kwam bij Pointe-à-Pitre, Guadeloupe.
De opmerkelijke 66-jarige zeiler, die de editie van 2018 won, had 8 dagen, 13 uur, 41 minuten en 40 seconden nodig om de 3.542 mijl lange koers tussen Saint-Malo en Pointe-à-Pitre af te leggen, met een gemiddelde van 17,22 knopen op de theoretische grote cirkel (directe route). In werkelijkheid heeft hij 4.588 mijl gevaren met een gemiddelde snelheid van 22,31 knopen. Hij finisht 1 dag 17 uur, 54 minuten en 15 seconden na winnaar Charles Caudrelier (Maxi Edmond de Rothschild).
Met zijn 105 voet Ultim 32/23 IDEC Sport, die in 2006 als Groupama 3 te water werd gelaten en toen Banque Populaire VII werd, voltooide Joyon deze vierde Route du Rhum-Destination Guadeloupe. Hij won de race drie keer achter elkaar: in 2010 met Franck Cammas, in 2014 en met Loick Peyron en die Joyon vier jaar geleden naar een verbazingwekkende overwinning bracht. De boot won ook de Trophée Jules Verne in 2010 en 2012 opnieuw met Joyon en een vijfkoppige bemanning in 2017.
Toen hij Saint-Malo verliet, schatte Joyon dat hij “10% kans had om te winnen”. De sluwe Franse schipper werd alleen verslagen door drie snellere, modernere Ultims die allemaal een draagvleugel hebben. Hij hield vanmorgen ook Yves Le Blevec achter zich, die met de voormalige Macif 100 vaart.
Zijn achterstand op winnaar Caudrelier van 1 dag en 17 uur is een directe weerspiegeling van de voortschrijdende foilingtechnologie en het Ultim-ontwerp.
Joyon heeft een goede race gehad. Dit is Joyons achtste Route du Rhum-Destination Guadeloupe en hij zegt dat zijn relatie met deze race nog niet achter de rug is.
Dit zijn de eerste woorden toen hij aankwam aan het ponton:
“We beleven een heleboel avonturen om tot hier aan de finish te komen. We doen ongelooflijke dingen die we in het normale leven niet zouden doen. We komen hier mensen tegen die we bij eerdere edities ook al hebben ontmoet. Dat is de charme van deze race. Het was een moeilijke transatlantische, niet vanwege het slechte weer maar omdat er veel meer manoeuvres waren dan normaal en de Idec Sport is een zeer moeilijk te manoeuvreren boot. Voor mij was het bijna gemakkelijker geweest om op zondag te vertrekken, naar het westen van Ierland te gaan om daarna terug te keren naar het zuiden, in plaats van al die tacks en gybes te maken.”
“Ik ben erg moe, maar dat is het resultaat van een close race met Yves. Deze twee boten hebben al veel tegen elkaar geracet Op het einde dacht ik dat zijn boot een soort herinnering had en wraak wilde nemen op de mijne. Ik hield haar strak tot aan de finish, zodat die boot de mijne niet kon aandoen wat ik vier jaar geleden deed.”
“Charles (winnaar Caudrelier) had een zeer goede race, de eerste drie finishers zeilden zeer goed. Ik had een beetje voorkeur voor François, die de moed had om zich door heel wat moeilijkheden heen te slaan. Hij verloor een sponsor, vond een andere, slaagde erin de bouw van een half afgebouwde boot te voltooien. Dan waren er de moeilijkheden tegen zijn concurrenten. Ik denk dat François een zeer, zeer grote winnaar zou zijn geworden. Ik heb gezien dat de nieuwe boten in ideale windomstandigheden, bij 20 knopen wind, 10 knopen sneller gaan dan onze traditionele boten. En het weersysteem gaf het voordeel aan de boten vooraan die op een vlakke zee zeilden. Achteraan konden we niet veel doen. We passeerden de fronten harder dan de eerste boten met meer zeegang. Ik twijfelde aan mijn vermogen om deze boot te besturen bij de start. Ik deed dingen die ik niet meer dacht te kunnen, zoals een derde van de mast inklimmen om een val te ontwarren in een enorme deining waar het hard klotste. Je moet jezelf overtreffen om een transat te doen op deze boten.”
“Ben ik hier over 4 jaar nog? Over 4 jaar, over 8 jaar, over 12 jaar! Dit was misschien niet mijn laatste shot rum. Ik hou van alleen zeilen. Ik heb veel geleerd op deze Route du Rhum, ook al varen we al vijf jaar op de boot. Slechts de helft van mijn lieren werkt dus ik heb geleerd om het zonder te doen!”
17 november 2022: een rematch tussen Ultim rivalen Joyon en Le Blevec, terwijl Dalin & Richomme terugkomen in IMOCA
Het Ultim 32/23 podium voor de 12de Route du Rhum-Destination Guadeloupe werd gisteren (woensdag) vervolledigd toen Thomas Coville de Sodebo Ultim 3 finishte voor Pointe-a-Pitre om 19.52 uur UTC (15.42 uur lokale tijd) 10 uur en vijftig minuten na winnaar Charles Caudrelier.
Deze prestatie verlengt Coville’s opmerkelijke geschiedenis met de solo transatlantische race. Hij is nu vijf keer op het podium geëindigd in zijn zeven ‘Rhums’. Hij won in de IMOCA-klasse in 1998, toen hij Yves Parlier verving die voor de start gewond raakte bij een deltavliegongeval, en werd vervolgens derde in de multihull- of Ultim-klasse in 2006, 2010 en 2018.
Coville volgde François Gabart (SVR Lazartigue) zeven uur en 34 minuten na de runner up, nadat hij wat tijd had doorgebracht in visnetten ten westen van het eiland. Hoewel zowel Gabart als Coville op dezelfde posities eindigden als de vorige editie vier jaar geleden, was het voor beiden een heel andere, betere race en verbeterde Coville zelfs het parcoursrecord van 2018.
Gabarts verstreken tijd op zijn allereerste race met zijn nieuwe SVR Lazartigue was 6 dagen, 23 uur, 3 minuten en 15 seconden, 3 uur 15 minuten en 50 seconden na klassewinnaar Charles Caudrelier (Maxi Edmond de Rothschild).
Op de kade leek Gabart ontspannen, wetende dat hij was verslagen door het benchmarkteam dat sinds de laatste race in 2018 hun Ultim heeft geoptimaliseerd en bijgewerkt. “Deze keer als tweede eindigen is anders omdat dit een nieuwe boot is, terwijl het de vorige keer de laatste race met de oude boot was”, zei Gabart. “Dit ziet er veelbelovend uit voor de toekomst. Ik ben teleurgesteld om niet te winnen, maar blij om als tweede te eindigen. De boot heeft vooruitgang geboekt sinds vorig jaar. Charles verdiende te winnen. Het is de boot en het team. We benaderen Gitana qua prestaties en misschien zijn we in sommige weersomstandigheden beter. Felicitaties voor Charles, een geweldige solozeiler. Hij heeft veel vooruitgang geboekt met Franck Cammas. Voor de start was hij de favoriet en dat heeft hij waargemaakt.”
Coville voegde eraan toe: “Het was een fantastische strijd, dus goed gedaan voor Charles en François. Ik denk dat we de wedstrijd hadden die we verwachtten tussen de boten van Ultim. Iedereen probeerde iets en durfde zijn eigen slag te slaan. Er kwam veel hard fysiek werk bij kijken. Ik heb alles gegeven. Uiteindelijk ben ik blij dat ik een goede race heb gevaren, een goede Route du Rhum-Destination Guadeloupe. Dit was misschien niet mijn doel, want ik hoopte te winnen, maar gevechten als deze zijn zeldzaam, dus ik ben tevreden.”
Wat volgt:
In de Ultim-klasse ligt Francis Joyon (IDEC Sport) donderdagmiddag vierde en net geen 80 mijl voor op Yves Le Blevec (ACTUAL Ultim 3). De sluwe veteraan Joyon bereidt zich dit keer voor om te proberen de boot die hij in 2018 de overwinning afsnoepte, in bedwang te houden.
Joyon, aan boord van zijn trouwe IDEC SPORT, gebouwd in 2006, is deze keer goed gepositioneerd om de race rond het eiland te beginnen met een voorsprong op zijn rivaal. De boten liggen nek aan nek met een gemiddelde snelheid van 27 knopen, maar Joyon heeft met zijn traditionele boot de aanvallen van de vliegende trimaran afgeweerd. “Met Bernard (Stamm) en Christian (Dumard) hebben we ons gericht op twee gybes waardoor ik aan lijzijde van Actual kon passeren. We vechten al sinds de start met Yves. Het zou fijn zijn om voor hem te finishen. Ik denk dat ik Guadeloupe altijd bij nacht heb gerond.”
Dalin gaat naar het zuiden
In de IMOCA-klasse heeft Charlie Dalin (APIVIA), lange tijd leider, 24 mijl achter de rug en zet in op een koers naar het zuiden, terwijl de hevige strijd in Figaro-stijl achter hem de tweede geplaatste Thomas Ruyant (LinkedOut) en zijn naaste rivalen naar het westen voert.
Ruyant zei vanmorgen: “Voorlopig is het vrij rustig, maar later op de dag komen er veel wolken opzetten met grote rukwinden. Dat verandert de hoek en de snelheid van de wind en ‘s nachts kunnen we niets zien. Je moet het geluk aan je zijde hebben. Er is een globale strategie om het hoog te omzeilen, maar we moeten die rukwinden aanpakken en dat zijn er veel. Het is moeilijk om tijd te vinden om te slapen. Ik heb meer zeilwissels op komst, omdat de wind zal aantrekken. Charlie (Dalin) is erg snel. Zijn foils zijn krachtiger dan die van de rest van de vloot. Dat verschil is echter minder merkbaar benedenwinds. Jérémie (Beyou) zit ons dicht op de hielen, Maxime (Sorel) komt dichterbij en ook Paul (Meilhat), Kevin (Escoffier) en Justine (Mettraux). We zitten in een kleine groep die hard werkt. We wisten vanaf het begin dat het met 38 IMOCA’s close zou worden.”
De superconsistente Zwitserse Mettraux
De Zwitserse schipper Justine Mettraux (Teamwork.net) zeilt een ongelooflijke solodebuutwedstrijd in de IMOCA is in topvorm en ligt op de zevende plaats. Vandaag meldde ze: “Ik probeer het juiste tempo en de juiste koers te vinden. Ik heb vannacht wat terrein verloren. Momenteel is er wat wind en de zeeën zijn goed. s Nachts kunnen we niets zien, dus het is een beetje willekeurig met die rukwinden. Het kost me wat tijd om te gijpen. Ik ben blij dat ik in dit peloton zit. Verder naar achteren ziet het er moeilijker uit. We gaan nu voor de wind richting Guadeloupe. Ik zit in een goede groep en leer van hen. De omstandigheden zijn aangenaam en het is warm, dus je zweet veel als je manoeuvres uitvoert. Ik ken mijn boot goed en kom nooit voor verrassingen te staan. In twintig knopen wind voelt het alsof ik de controle heb.”
Mettraux heeft ruim 270 mijl voorsprong op de Frans-Duitse Isabelle Joshcke (MACSF) die achtste staat. De Britse Pip Hare (Medallia) blijft vastberaden na het scheuren van haar grootzeil aan de voorkant, maar is gestegen naar de 12de plaats nadat ze haar vertrouwen in het westen heeft gesteld, dicht bij de loxodroom. De Nieuw-Zeelander Conrad Colman (Imagine) is 17de na een solide race. Seb Marsset (Mon Courtier Energie-Cap Agir Ensemble) ligt op de negende plaats, ook hij ligt net als Hare ver ten westen van Colman.
Rookies gaan uit hun dak met de grote versnelling
Hongarijes rookie Szabi Weeores heeft een goede race met de jonge Brit James Harayada (Gentoo Racing). Beiden vinden geleidelijk hun weg, gaan snel en genieten van het zeilen in de zon met de ‘grote versnelling’ voor de eerste keer. Szabi is 20ste en Harayda 21ste.
Harayda, 24, vertelt enthousiast: “We zijn nu een beetje op dreef en gaan snel in de goede richting. Dat is een goed teken op elke zeilrace. Het voelt goed om snel vooruit te gaan. Ik heb een beetje het gevoel dat ik het verdien. Het is een lastige eerste week geweest. Nu is dit mijn langste tijd solo op zee. Ik had niet gedacht dat ik dit gevoel zou krijgen, want ik ben meestal een vrij ontspannen, rustig persoon, maar als je hier bent en hoort van boten die incidenten hebben, is het alsof ik hier een beetje alleen ben. Het is geen eenzaam gevoel, maar je voelt je geïsoleerd, niet op een slechte manier, maar ik heb het nog niet eerder gevoeld.”
China’s ‘Jackie’, Jingkun Xu maakt ook grote vooruitgang in zijn allereerste IMOCA-race. Hij was verheugd vandaag foto’s te krijgen van Fabrice Amedeo, van een schilderij op de Azoren dat de schipper uit Qingdao had gemaakt aan het einde van zijn rondreis twee jaar geleden. Amedeo moest zijn IMOCA verlaten toen deze eerder in de race in brand vloog en zonk. Gered door een vrachtschip werd hij bij de Azoren afgezet.
Jackie schreef vandaag, “Vandaag lijkt mijn geluksdag. Ik kreeg een prachtig cadeau van Bretonse kinderen, ze stuurden me een prachtige video vol zegeningen in het Frans en Chinees, zo mooi, en tegelijkertijd kreeg ik veel prachtige zegeningen uit verschillende landen, zelfs een 80-jarige dichter schreef enkele gedichten voor me, zo ontroerend. En zo staat de poort naar de passaatwind bijna voor me open, de temperatuur wordt hoger en het lijkt erop dat de Caribische zon al in aantocht is.”
Classe 40 Richomme wordt rijker
In de Classe 40 heeft leider en titelverdediger Route du Rhum-Destination Guadeloupe kampioen Yoann Richomme (Paprec-Arkema) zijn voorsprong op tweede klasser Corentin Douguet (Quéguiner Innoveo) verdubbeld tot meer dan 40 mijl. De Zwitser Simon Koster (Banque de Leman), vierde, rijdt op minder dan twee mijl van de Italiaan Ambrogio Beccharia (Allagrande-Pirelli), vijfde.
Op de vraag of hij blij zou zijn met zijn twaalfde plaats, lachte de Amerikaanse soloracer Alex Mehran (Polka Dot): “Ik zou blij zijn met een 55e plaats, ik had nooit gedacht dat ik in de bovenste helft van deze race zou eindigen. Ik geniet ervan en als er een resultaat in zit, alles beter dan 55ste, zal ik blij zijn. Ik heb thuis een gezin en een baan en heb niet zoveel kunnen zeilen en dus had ik niet veel verwachtingen, echt niet.”
16 november 2022: Droom van Caudrelier in vervulling door triomf solo Route du Rhum-Destination Guadeloupe
Opgegroeid in Bretagne met posters aan zijn muur van winnaars van de mythische solo-transatlantische race, kwam de droom die de Franse schipper Charles Caudrelier al sinds zijn jeugd koestert op woensdag 16 november uit. De 48-jarige schipper ging in de vroege ochtenduren als eerste over de finish van de 12de editie van de Route du Rhum-Destination Guadeloupe.
Caudrelier bracht een onberispelijk voorbereide en uitgevoerde race tot een triomfantelijk einde toen hij de Ultim 32/23 Maxi Edmond de Rothschild van het Gitana racing team om 05:02:05 uur plaatselijke tijd (09:02:05 UTC) over de finishlijn zeilde voor Pointe-à-Pitre, Guadeloupe.
Nadat Caudrelier en de Maxi Edmond de Rothschild afgelopen woensdag in Saint-Malo aan het hoofd van een recordvloot van 138 boten in zes klassen waren gestart, voltooiden zij de 3.542 zeemijl in een nieuwe recordtijd van 6 dagen 19 uur 47 minuten en 25 seconden, waarmee zij de 7 dagen 14 uur 21 markering die Frances Joyon in 2018 neerzette, met 18 uur 34 minuten en 22 seconden verbeterden.
Gesteund door een droomteam van weer-en routeringspecialisten die de klok rond aan wal werken – bestaande uit Cammas en de Amerikaanse topschipper Stan Honey en de gebruikelijke navigator Erwan Israel van de Gitana multi en voormalig Figaro en IMOCA racer Morgan Lagraviere – beschreef Caudrelier zichzelf als “gewoon de bestuurder, zoals in een motorrace team”. Bij de Azoren werd hij even gepasseerd door zijn naaste rivaal François Gabart op SVR Lazartigue, maar hij reageerde door snel naar het noorden door de eilandengroep te varen en zijn voorsprong uit te breiden tot meer dan 110 mijl.
Na zijn finish, In de vroege ochtendzon bij de zegekade glimlachte Caudrelier: “Dit is een race die veel voor me betekent. Toen ik drie jaar geleden te horen kreeg dat ik als schipper zou deelnemen, was ik dolblij. De Rhum winnen aan boord van een multihull is een geweldig moment voor een zeiler. Beelden van Laurent Bourgnon en deze Route du Rhum-race hebben mij altijd geïnspireerd, veel meer zelfs dan de Vendée Globe.”
Hij vervolgt: “In het begin was het zo’n gevecht met de boot vanwege het weer en de grootte van deze boten. Dan de strijd met François Gabart, omdat hij zo goed zeilde. Ik kon goed eten en vond het juiste ritme, maar bij de start had ik krampen in mijn armen en een echte maagkramp of allergie.”
“Met deze boten is het eerder een sprint dan een lange race. Ik heb de gereedschapskist niet tevoorschijn hoeven halen. De boot was zo goed voorbereid. Ik ben gewoon de zondagsbestuurder. En ik associeer deze overwinning met Franck. Zonder hem zouden we deze overwinning niet hebben. We delen deze overwinning samen.
Hij beleefde enkele nerveuze momenten, zoals alle leiders van de Route du Rhum-Destination Guadleoupe gewoonlijk doen wanneer ze finishen. Dit komt door de grillige, lichte bries in de uren van duisternis en in de luwte van de vulkanische bergen van Basse Terre. Nadat hij in 2018 tweede werd in een nagelbijtende laatste slow motion matchrace met Joyon, kon Gabart, Caudrelier gisterochtend niet meer inhalen. Hoewel hij een voorsprong van 90 mijl terugbracht tot minder dan 30, eindigde hij nog steeds 3 uur, 15 minuten en 50 seconden achter Caudrelier.
16 november 2022: Een organisatie in rouw: Op woensdagochtend 16 november, toen de eerste boot de 12e Route du Rhum-Destination Guadeloupe in de baai van Pointe-à-Pitre op Guadeloupe aan het finishen was, sloeg een motorboot met 11 personen aan boord om.
De omstandigheden van het ongeluk zijn nog niet bekend, maar twee opvarenden, beiden werknemers van OC Sport Pen Duick, het bedrijf dat de vierjaarlijkse transatlantische zeilrace van Saint-Malo naar Gaudeloupe organiseert, zijn op tragische wijze om het leven gekomen.
“Al onze gedachten gaan uit naar de families van onze twee medewerkers en naar alle zwaar getroffen leden van onze teams”, aldus Hervé Favre, voorzitter van OC Sport Pen Duick.
De teams van OC Sport Pen Duick, de belangrijkste partners van het evenement – de regionale raad van Guadeloupe, de stad Saint-Malo en de agglomeratie Saint-Malo, de regio Bretagne, de CIC – en alle belanghebbenden van de organisatie delen het immense leed van de families en betuigen hun diepste en oprechte medeleven.
16 november 2022: Charles Caudrelier wint Route du Rhum-Destination Guadeloupe en verbreekt parcoursrecord
In het donker van een Caribische nacht en na een typisch uitbundig onthaal, kwam de Franse solo schipper Charles Caudrelier op de Ultim 32/32 Maxi Edmond de Rothschild vanmorgen om 05:02:05 uur lokale tijd (09:02:05 UTC) over de streep bij Pointe-a-Pitre, Guadeloupe. Hij was de eerste boot die de 12de Route du Rhum-Destination Guadeloupe, de legendarische transatlantische solorace van 3.542 zeemijl, die afgelopen woensdag om 14.15 uur van start ging bij Saint-Malo in Noord-Bretagne, heeft voltooid.
Caudrelier, een 48-jarige tweevoudige winnaar van de Volvo Ocean Race met bemanning – eerst als bemanning in de race van 2011/12 en daarna als schipper in 2017/18 – vestigde een nieuw record voor het parcours met een verstreken tijd van 6 dagen 19 uur 47 minuten en 25 seconden, waarmee hij de benchmark van 7 dagen 14 uur 21 minuten die veteraan Francis Joyon in 2018 had neergezet, met 18 uur 34 minuten en 22 seconden verbeterde.
Bij het overschrijden van de finish bracht Caudrelier hulde aan zijn team en familie: “Ik ben niet eens moe. De eerste 24 uur waren zwaar. Ik wilde zo graag de race winnen voor het team. Ik droom er al van jongs af aan van. Het is voor de familie Rothschild. Het leek een gek idee om een boot te bouwen die kon vliegen. Het is voor Franck Cammas, omdat hij de ervaring had. Zonder hem zou ik hier niet zijn. Hij liet me de plaats voor de Rhum na. Hij had hem zelf kunnen winnen. Het is een Formule 1 team en ik rij gewoon in de race. Dit is een teamprestatie en er is ook Guillaume Verdier, de ontwerper. Ik heb onlangs mijn moeder verloren en ze is er niet om dit moment te delen. Bedankt aan iedereen om in mij te geloven.”
De zeer ervaren Caudrelier, die zijn eerste solo multihullrace ooit op een gigantische Ultim 32/23 voer, hield het hoofd koel tijdens een nerveuze laatste nacht op het parcours, waarin hij lange periodes vertraagde tot twee of drie knopen terwijl hij in de luwte van het vulkanische Basse Terre-eiland van Gaudeloupe door windstilte voer.
De Maxi Edmond de Rothschild van 2017 is het vlaggenschip van het Gitana-team van de Franse bankiersfamilie en wordt erkend als de meest ontwikkelde en betrouwbare boot in de Ultim 32/23-klasse. Caudrelier voegt nu de felbegeerde Route du Rhum-Destination Guadeloupe-titel toe aan een winnend record in alle belangrijke Ultim 32/23 offshore- en oceaanraces.
François Gabart, die in 2018 tweede werd en in de laatste mijlen van de race door Joyon van de overwinning werd beroofd, ligt op koers om als tweede te finishen en lag ongeveer 30 mijl achter toen Caudrelier over de finish kwam.
16 november 2022: Maxi Edmond de Rothschild nadert de finishlijn
15 november 2022: Dominante Route du Rhum-Destination Guadeloupe leider Caudrelier blijft bedreigd door underdog Gabart
Als er één ding is dat de editie van de Route du Rhum-Destination Guadeloupe van 2018 ons heeft geleerd, dan is het wel dat deze trans-Atlantische solorace van 3.542 zeemijl pas voorbij is als hij voorbij is.
In de vorige editie leek François Gabart – de gouden jongen van de Franse zeilsport, die eerder de Vendée Globe en de IMOCA-klasse in de Route du Rhum had gewonnen en het solo wereldrecord in handen had – op weg om de eer van de Route du Rhum aan zijn lange lijst van prestaties toe te voegen. Maar in de donkere uren, toen de wind onvermijdelijk afnam tot een handvol knopen kwam de stoutmoedige 61-jarige Francis Joyon terug van zijn achterstand van 150 mijl en kaapte zo de titel voor zijn neus weg.
Dit jaar is Gabart de underdog en dit is zijn eerste volledige oceaanrace met de nieuwe door VPLP ontworpen Ultim 32/23.
De sterk geoptimaliseerde Maxi Edmond de Rothschild van de Volvo Ocean Race-winnaar Charles Caudrelier domineert daarentegen elk Ultim-evenement sinds 2019.
Momenteel vliegt de top drie van de Ultim 32/23 multihulls met een gemiddelde snelheid van dertig knopen richting Guadeloupe en leider Caudrelier lijkt het best geplaatst om uiteindelijk ook te winnen. Niettemin wordt hij nog steeds bedreigd door Gabart en Thomas Coville (Sodebo Ultim 3), die hem sinds het vertrek uit Saint-Malo op de hielen zitten. Vanmiddag, met minder dan 400 mijl tot de finish, heeft Caudrelier slechts 64 mijl achterstand op Gabart.
ETA Tête à l’Anglais boei, Ultim32/23 klasse
Maxi Edmond de Rothschild: Woensdag 15 november, 22.30 uur plaatselijke tijd (2.30 uur UTC).
SVR Lazartigue: Donderdag 16 november, 2:30 uur lokale tijd (6:30 uur UTC)
Sodebo Ultim 3: donderdag 16 november, 6:00 uur plaatselijke tijd (10:00 uur UTC)
15 november 2022: Kroatische schipper Ivica Kostelic (ACI) trekt zich terug uit Route du Rhum-Destination Guadeloupe
De Kroatische zeiler Ivica Kostelic (ACI), die deelnam aan de Class40 van de trans-Atlantische race Route du Rhum-Destination Guadeloupe, is op weg naar Cascais in Portugal en kampt met veel technische problemen, waaronder het verlies van zijn windmolen.
Na een korte pitstop in La Coruña op zaterdag en gezien de moeilijkheden waarmee hij nu wordt geconfronteerd, heeft de olympisch en wereldkampioen skiën de pijnlijke beslissing genomen zich uit de race terug te trekken.
Als topsporter, die hard heeft gewerkt om deel te nemen aan de Route du Rhum – Bestemming Guadeloupe, is Ivica duidelijk erg teleurgesteld. Om 1000 uur op dinsdagochtend zeilde de Class40 ACI met een snelheid van 7,5 knopen 120 mijl ten westen van Porto.
14 november 2022: Route du Rhum-Destination Guadeloupe: Toch een sprintfinish?
ULTIM
Na vijf dagen en nachten van zware, fysieke races, zijn er nog maar 1100 zeemijlen directe baan over om naar de finishlijn van Pointe-à-Pitre te varen voor de leiders van de Route du Rhum-Destination Guadeloupe.
Charles Caudrelier (Maxi Edmond de Rothschild) heeft zijn voorsprong op de achtervolgende François Gabart (SVR-Lazartigue) vergroot tot meer dan 100 mijl nu de leiders eindelijk een eindsprint kunnen overwegen van snellere, gemakkelijker te bereiken passaatwinden. De leider kan morgenavond het zuiden van het eiland bereiken. Caudrelier sprak vanochtend over mogelijk nog twee dagen koers, een schema dat hem ruim binnen het parcoursrecord zou kunnen brengen dat in 2018 door Francis Joyon op 7 dagen, 14 uur en 21 minuten werd gezet.
Gabart had gisteravond een technisch probleem dat hem op net het verkeerde moment kilometers kostte aan de leider. “Gisteravond brak de lijn die de bakboordfoil omhoog en omlaag trekt. Ik heb twee of drie uur verloren om die te repareren. zo verloor ik heel wat mijlen.”
Hij vat samen: “Het tempo is vrij intens. Sinds de start hebben we aan de wind gevaren, het eerste front was er één met veel zeilwissels, dan aan de andere kant aan de wind, dan wat reachen, een tweede front in de Azoren en nog wat reachen, en nu aan de wind. Dat is exact wat je kunt verwachten in de Route du Rhum. Ik vraag me zelfs af of ik nu echt in de passaatwind zit, want de wind gaat nog steeds op en neer tussen 13 en 20 knopen en er staat nog steeds een restdeining uit het NW.”
IMOCA
Ongeveer 250 mijl ten zuiden van de Azoren leidt Charlie Dalin op Apivia de 34-boot IMOCA-vloot in de lichtere wind van de Azoren-hogedrukzone. Hij is op zoek naar een kleine corridor van wind die hem naar zijn mening in de passaatwinden kan brengen om zo zijn marge aanzienlijk te vergroten. Achter hem, ten noorden van de Azoren, kreeg een compacte groep te maken met een vervelend front dat 35-40kts wind produceerde. Prudence zag gisteravond een paar overstag gaan in zuidelijke richting om hun blootstelling aan de harde wind en de grote zeeën te beperken, maar vanmiddag was er verlichting te verwachten nu de wind naar NW draaide.
“We kunnen nog steeds snel aan de wind zeilen aan stuurboord,” zei Dalin vanmorgen. “Het doel voor de komende 24 uur is een kleine opening te vinden om onder dit hogedrukgebied door te glippen en de passaatwinden op te pikken. We zullen heel voorzichtig moeten zijn met onze route en moeten letten op lokale windverschuivingen om door dit deel te komen zonder al te veel vertraging op te lopen. Eenmaal in de passaatwind, is er nog 1500 mijl te varen. De boot is in goede conditie. Ik heb niet hoeven af te remmen voor technische problemen. Het is fijn om te zeilen op een boot die ik goed ken, want dat betekent dat ik me kan ontspannen en me kan concentreren op mijn strategie.”
Kiwi Conrad Colman staat zestiende op zijn Imagine uit 2007. Hij ligt ongeveer 40 mijl achter op Tanguy le Turquais (Lazare), die zijn eerste grote IMOCA-oceaanrace vaart met het Finot-Conq-ontwerp waarmee Damien Seguin tijdens de laatste Vendée Globe naar de zevende plaats zeilde.
Een vastberaden, geconcentreerde Colman zei vandaag: “Tot nu toe gaat het goed. Ik heb slechts 35kts aan de wind gezien op dit moment, en meestal 28-30, dus het is redelijk gematigd en het gaat goed. Ik denk dat ik nog vier of vijf uur de tijd heb om via de Azoren naar het zuiden te gaan.”
De debuterende Chinese racer Jingkun Xu, bekend als ‘Jackie’, boekt een gestage vooruitgang in wat een moeilijke eerste doop in de IMOCA-klasse blijkt te zijn op een boot waarop hij eigenlijk alleen maar had gevaren voor zijn kwalificatiemijlen. Hij meldt: “De start van mijn eerste RDR is voor mij zwaar, geen slaap, moeilijk eten, visnetten,verschillende koudefronten, en in 24 uur verandert de wind van 5 naar 50 knopen. Ik stop bijna nooit. Dit is de drukste race die ik ooit heb gedaan. Maar ik geniet er zo van, om deel uit te maken van deze legendarische race is gewoon geweldig.”
Misschien wel het meest opvallende solodebuut tot nu toe in de IMOCA-vloot is Justine Mettraux. De Zwitserse schipper die met 11th Hour Racing vele duizenden mijlen volledig bemand trainde, staat op de zevende plaats op de beproefde Teamwork.net, voorheen Charal.
Class40 frontale aanval
Tegenover een bijzonder heftig front splitste de Class40-vloot zich de afgelopen uren in tweeën. Aan de ene kant zijn er de leiders met het ongelooflijke duel dat plaatsvindt tussen 2018 Class40 race winnaar Yoann Richomme (Paprec Arkéa) en Corentin Douguet (Queginer-Innoveo), met slechts 100 meter tussen hen in het begin van de middag.
Aan de andere kant zijn er degenen die voor een zuidelijke optie zijn gegaan en hopen voorbij de Azoren te komen. Zowel de boten als de zeilers hebben het zwaar te verduren. Italiaanse schippers met nieuwe boten zitten goed in de kopgroep. Ambrogio Beccaria op Alla Grande-Pirelli ligt vierde op slechts 22 mijl achter het leidende duo op zijn volledig in Italië ontworpen en gebouwde boot die pas in april te water werd gelaten. Als eerste Italiaan die ooit de MiniTransat heeft gewonnen, heeft Beccaria tot nu toe een uitstekende race gezeild en het zal spannend zijn om te zien hoe snel de boot gaat in de passaatwinden.
Ocean 50
Quentin Vlamynck blijft rustig aan de leiding van de Ocean Fifty-vloot op Arkema, met 50 mijl voorsprong en zijn belangrijkste rivalen. Erwan Le Roux die op de derde plaats ligt verklaarde vandaag: “We zouden morgenmiddag in de passaatwinden moeten komen. Het zal nog 24 uur duren om het hogedrukgebied te omzeilen. Daarna moeten we een groot deel van de Atlantische Oceaan oversteken. Ik zit 60 mijl achter Arkema en zij vaart snel benedenwinds, dus het is niet makkelijk om het gat te dichten. Er zijn nog bijna 2000 mijl te gaan, en er kan nog veel gebeuren.”
Samenvatting belangrijkste punten
Technische problemen die vandaag werden aangekondigd:
Guirec Soudée heeft (Freelance.com) het grootzeil van zijn IMOCA gescheurd. Het is te moeilijk te repareren bij zware zee en de schipper is daarom van plan te schuilen op de Azoren.
Matthieu Perraut, schipper van Inter Invest (klasse 40), is begin deze middag (maandag) in aanvaring gekomen met een UFO. Hij beschadigde de kuip van zijn kiel, een deel van het bakboordroer en de onderkant van de romp delamineerde rond de crashbox (het gebied dat de schokken opvangt om schade aan de structuur van de boot te voorkomen bij een aanvaring). Matthieu raakte niet gewond, maar de boot liep te veel schade op om verder te kunnen varen. De schipper is momenteel op weg naar het eiland San Miguel in de Azoren, ongeveer 250 mijl ten zuiden van zijn huidige positie.
François Jambou, de Mini Transat winnende schipper van de Class40 A l’Aveugle – Trim Control, is vanmiddag ontmast. Hij zal proberen de kust te bereiken onder jurytuig.
François Guiffant, schipper van de IMOCA Kattan heeft de verstaging van zijn J2 gebroken. De schipper, die 500 mijl ten oosten van de Azoren vaart, wijkt uit naar Lissabon om reparaties uit te voeren.
Jean-Pierre Balmes, schipper van Class40 FullSave kondigde zijn terugtrekking aan wegens problemen met zijn ballasttanks en stagzeilhaak. Hij is op weg naar Cascais in Portugal.
De Franse schipper Fabrice Amedeo werd gered door het vrachtschip M/V MAERSK BRIDA nadat er brand was uitgebroken aan boord van zijn Imoca, Nexans – Art & Fenêtres. Amedeo moest zijn boot verlaten en zonk spoedig daarna. Hij heeft geen verwondingen opgelopen. Hij zal aan land worden gebracht in Ponta Delgada, aan de zuidkant van het eiland São Miguel op de Azoren.
Er varen nog 118 boten, waarvan er 20 deze 12de editie van de Route du Rhum-Destination Guadeloupe hebben verlaten.
14 november 2022: Brand aan boord van IMOCA Nexans – Art & Fenêtres, Fabrice Amedeo geborgen door vrachtschip
Om 11.32 uur UTC vanmorgen, terwijl de Franse schipper Fabrice Amedeo onderweg was naar Cascais in Portugal na schade opgelopen te hebben tijdens de Route du Rhum-Destination Guadeloupe solo transatlantische race, was er een explosie aan boord van zijn Imoca, Nexans – Art & Fenêtres. Dit leidde tot een brand aan boord die zich uitbreidde, waardoor Amedeo zijn boot moest verlaten, die kort daarna zonk.
Er werd onmiddellijk een reddingsoperatie opgezet. Na door de wedstrijdleiding te zijn ingelicht, nam het Portugese maritieme reddingscentrum contact op met schepen in de buurt van het ongeval. Het vrachtschip M/V MAERSK BRIDA was in dit gebied en werd onmiddellijk omgeleid. De reddingsoperatie verliep goed en om 14.21 uur UTC vanmiddag werd Amedeo, 44 jaar, veilig aan boord van het vrachtschip gebracht. Hij heeft geen verwondingen opgelopen. Hij zal aan land worden gebracht in Ponta Delgada, aan de zuidkant van het eiland São Miguel op de Azoren.
13 november 2022: Thibaut Vauchel-Camus is vanochtend gered nadat zijn schip kapseisde.
De Franse schipper Thibaut Vauchel-Camus, die gisteravond rond 20.00 uur kapseisde terwijl hij de OCEAN FIFTY-klasse van de solorace Route du Rhum-Destination Guadeloupe aanvoerde, is vanochtend gered uit de omgeslagen Solidaires En Peloton – ARSEP, ongeveer 240 mijl ten noorden van de Azoren.
Vauchel-Camus, 42 jaar, zou in goede gezondheid verkeren. Een gecharterde reddingsboot, de Merida, bestuurd door de Franse Figaro racer Adrien Hardy, die bergingsexpert is, is ter plaatse en het doel is de OCEAN FIFTY naar de Azoren te slepen.
12 november 2022: Guadeloupe Ocean Fifty klasse leider Solidarité en Peloton – ARSEP is gekapseisd, de schipper is veilig in de hoofdromp
De Franse schipper Thibaut Vauchel-Camus, leider van de Route du Rhum – Bestemming Guadeloupe in de Ocean Fifty-klasse, is vanavond tijdens een race in moeilijke omstandigheden tussen Portugal en de Azoren gekapseisd. De solo-schipper is niet gewond en schuilt in de centrale romp van zijn trimaran.
Vauchel-Camus, 43, die gisteravond om 20.00 uur de leiding had genomen in het klassement, was net door het tweede koufront sinds de start van de race heen en zeilde weer naar het zuidwesten aan stuurboord toen Solidaires En Peloton – ARSEP kapseisde.
12 november 2022: IMOCA Bureau Vallée verliest mast en moet opgeven.
De Franse schipper Louis Burton (Bureau Vallée) is op de Route du Rhum-Destination Guadeloupe ontmast terwijl hij op de negende plaats lag in de solorace van Saint Malo naar Guadeloupe. Hij meldde het ongeluk om 17.00 uur vanmiddag. Hij is ongedeerd en zijn team heeft contact met hem.
12 november 2022: Gabart leidt Azorengevecht voor Ultims
De twee leiders van de Route du Rhum-Destination Guadeloupe, Charles Caudrelier (Maxi Edmond de Rothschild) en François Gabart (SVR Lazartigue), varen met verschillende strategieën door de Azoren, op minder dan 15 mijl van elkaar en op convergerende sporen terwijl ze de eilandengroep doorkruisen, op zoek naar het volgende koufront dat hen sneller naar Guadeloupe kunnen brengen.
Gabart soms de leiding en nadert het eiland Sao Miguel aan de loefzijde, waar hij sneller zeilt dan Caudrelier. Vanavond en morgen kan een belangrijke fase van de race worden.
Als derde is Thomas Coville op Sodebo nog niet uit de wedstrijd, op zo’n 45 mijl achterstand. “Charles en François zijn erin geslaagd iets beter te zeilen dan ik. De strategie was om naar het westen te gaan om tussen de twee systemen door te varen. Gezien onze positie zagen we niet hoe we het anders konden doen.” De verwachting is dat hij in de komende uren het front zal passeren, maar de wind is al opgelopen tot 30 knopen en dus vaart hij met één rif en stagzeil.
In het zuiden, waar Charles Caudrelier en François Gabart dicht bij elkaar liggen, is de wind waarschijnlijk iets zwakker. De komende uren zullen ze hun weg moeten vinden door het front dat zich uitstrekt vanaf het Azorenhoog, maar ze kunnen zich verheugen op de passaatwinden van morgenavond.
Als Coville verder naar het westen trekt, zal Sodebo Ultim 3 een betere hoek om naar het zuiden te gaan hebben maar met minder wind, om zo toch nog steeds achter de koplopers kunnen te komen liggen, die bij sterkere wind hun voorsprong zouden moeten vergroten.
Coville meldde vanmiddag: “Er waren veel manoeuvres tijdens de nacht en dat heeft veel energie gekost. Gisteravond wilden we zo ver mogelijk naar het zuiden om het tweede front op een gunstigere breedtegraad te kruisen. De winst die je op dit punt in het zuiden boekt, beïnvloedt de rest van de race. Ik hoop dat mijn positie me toelaat om naar beneden te varen, reikend naar het hogedrukgebied. Ik weet niet hoe het zal uitpakken voor het tweede front. In theorie is het nooit zo.”
Ondertussen heeft Armel Le Cléac’h 1000 mijl achter de leiders de race vanmiddag hervat op zijn gerepareerde Maxi Banque Populaire XI met een origineel zwaard ter vervanging van het gebroken daggerboard.
11 november 23.18 uur: Jonas Gerckens geeft op.
Enkele uren na zijn vertrek begon Jonas Gerckens (Volvo 164 BEL) te lijden aan griepachtige symptomen (vooral constant hoesten, stemverlies en intense vermoeidheid). De situatie is in de loop der uren verder verslechterd. Het gebrek aan slaap van de eerste dagen heeft de situatie niet beter gemaakt.
Jonas, die met zijn nieuwe boot de VOLVO 164 op de top 10 richtte, had nochtans een goede start gemaakt (in het lot van de eerste 20 van de 55 boten), maar toen volgden de tegenslagen elkaar snel op.
Deze vrijdagmiddag is het zeil J1 (Genua) gescheurd waardoor Jonas het moest oprollen om de boot veilig te stellen. Jonas heeft zich herhaaldelijk moeten herpakken omdat de operatie zo moeilijk was, vooral vanwege de achteruitgang van zijn gezondheid. “Ik was uitgeput na deze manoeuvres, die op zich niet uitzonderlijk zijn. Ik heb geen reserve meer, ik ben uitgeput”, zei hij nog voordat hij ging rusten om op krachten te komen.
Zonder het zeil J1 was de oversteek van de Atlantische Oceaan nog steeds mogelijk, maar met minder kans op goede prestaties. Na een beetje uitrusten (30 minuten) aan het einde van de dag, kon Jonas zijn eerste warme maaltijd sinds het begin van de race tot zich nemen. Uitgeput is hij terug in een micro-slaap gesukkeld die plotseling werd onderbroken door een storing van de automatische piloot.
Na een analyse van de situatie ontdekte Jonas dat de enige manier om de automatische piloot te herstellen enkel op te lossen was door in de mast te klimmen. Daartoe voelde hij zich niet in staat gezien zijn gezondheidstoestand.
De gezondheidstoestand, het gescheurde zeil J1 en de falende automatische piloot zijn dus drie elementen die Jonas overtuigden om de zware beslissing te nemen de race op vrijdag 11 november te laten verlaten: “Ik had verder kunnen gaan dan mijn gezondheid toeliet, maar ik voelde me veiliger met een zeil J1 bij het overkomen van het volgende grote front. In dat geval had, zonder J1 de situatie veel erger kunnen zijn voor mijn boot en voor mijzelf. Bovendien was mijn automatische piloot defect, waardoor ik mijn minimale veiligheid niet meer kon garanderen”.
11 november 11.00 uur: Jonas Gerckens is ziek maar gaat door ondanks grote vermoeidheid.
Jonas leed enkele uren aan een zware droge hoest en grote vermoeidheid. De gezondheidstoestand van Jonas was niet zorgwekkend maar verminderde duidelijk zijn prestaties. Ondertussen gaat al wat beter, hij heeft vannacht meer kunnen rusten. Hij heeft echter geen stem meer, maar zoals hij zelf zegt “dat is minder erg in een solo race “. Zijn ritme blijft zeer goed ondanks zijn gezondheidsproblemen.
11 november 2022 03. 30 uur: IMOCA Groupe APICIL van Damien Seguin geraakt door vrachtschip en is ontmast
Damien Seguin’s IMOCA Groupe APICIL is vanmorgen rond 0330 uur (Franse tijd) door een vrachtschip geraakt en ontmast
De Franse schipper racet op de Route du Rhum Destination Guadeloupe solorace over de Atlantische Oceaan en lag op de 14e plaats in de IMOCA-klasse toen het incident gebeurde. Hij racete in een matige wind en een beheersbare zee. Hij bracht onmiddellijk Jean-Charles Monnet, zijn technisch directeur en de wedstrijdleiding van de Route du Rhum-Destination Guadeloupe op de hoogte. De schipper zou in orde en ongedeerd zijn. Hij probeert momenteel de mastresten van zijn boot weg te snijden en heeft lichten opgezet om gezien te worden. Hij zoekt geen hulp. Hij bevond zich op het moment van ontmasting ongeveer 250 mijl ten westen van Les Sables d’Olonne.
10 november 2022 12.00 uur: Armel Le Cléac’h één van de favorieten in de Ultim klasse is op weg naar Lorient na het breken van één van de daggerboards van de Maxi Banque Populaire XI.
Zijn team meldde dat Le Cléac’h ‘s middags, terwijl hij in 20 knopen wind voer, een scheur hoorde zonder dat er sprake was van een duidelijke schok. Hij merkte de breuk van het zwaard onder de romp van de boot op en zou onderweg zijn naar de technische basis van de Maxi Banque Populaire XI in Lorient. Hij zal deze over ongeveer tien uur zal bereiken. Alle oplossingen zullen daar met Team Banque Populaire worden bestudeerd voor de rest van deze Route du Rhum.
“Armel vertelde ons over deze breuk waardoor hij naar Lorient moet terugkeren om de situatie te analyseren. Armel is veilig, de weg naar onze technische basis zal in beheersbare omstandigheden zijn”, aldus Ronan Lucas, directeur van Team Banque Populaire.
10 november 8.03 uur: De Volvo 164 van Jonas Gerckens ligt aan de leiding in zijn klasse: van de 40ste naar de 2de plaats.
Jonas besloot ‘s nachts om het eiland Ouessant via het noorden te omzeilen. Een groot deel van de andere concurrenten verkoos de optie zuidoost. Nu moeten hij dit tempo aanhouden en voorkomen dat er schade wordt veroorzaakt.
9 november 2022 14.15 uur: Tijdens de startfase raakte de Britse solo-racer Sam Goodchild, de 32-jarige schipper van Leyton, één van de favorieten in de Ocean Fifty-klasse gewond en moest worden geëvacueerd naar het ziekenhuis in Saint Malo. Hij had verwondingen aan zijn armen en gezicht.
Een verklaring van het Leyton-team vanavond: “Tijdens het trimmen van de zeilen van zijn Ocean Fifty Leyton tijdens de startfase liep Sam Goodchild verwondingen op aan zijn armen en gezicht. Door een technisch probleem ging de lier van het voetstuk achteruit en werd hij hard geraakt door de hendels. Hij werd uit de boot geëvacueerd en door artsen naar het ziekenhuis gebracht. Hij kon zijn familie zien. Met diepe droefheid wordt hij gedwongen de Route du Rhum – Bestemming Guadeloupe te verlaten.”
Maar liefst 138 boten, een recordaantal, gaan van start in de 12de editie van de Route de Rhum-Destination Guadeloupe. De solo transatlantische race is daarmee onder ideale omstandigheden vertrokken vanuit Saint Malo voor een race van 3542 mijl
9 november 2022 14.15 uur: De twaalfde editie van de Route du Rhum – Bestemming Guadeloupe is vanmiddag, woensdag 9 november, om 14.15 uur voor de kust van Saint Malo in uitstekende omstandigheden van start gegaan. Ary Chalus (président van de regio Guadeloupe) en Gilles Lurton (burgemeester van Saint-Malo) gaven het startschot voor de landtong van Grouin.
De 138 monohulls en multihulls, verdeeld over zes klassen en categorieën, zetten koers naar Kaap Fréhel onder uitzonderlijke weersomstandigheden: een westenwind van 15-20 knopen, een lichte zee en een stralende zon. Het was een magisch moment voor een historische editie met de grootste inschrijving ooit, waarvan de start sinds zondag was uitgesteld vanwege het stormachtige weer.
Op de 3,5 mijl lange startlijn stoven de 138 boten (8 Ultim 32/23, 8 Ocean Fifty, 38 IMOCA, 55 Class40 en 29 Rhum) weg en boden een ongelooflijk panorama terwijl de enorme armada koers zette naar Guadeloupe.
Met tegenwind vanaf Kaap Fréhel gingen de schippers aan de wind varen. Ze moesten al snel overstag om de CIC-boei voor Kaap Fréhel te kunnen passeren, die de Ultim 32/23-boten al 75 minuten na de start zouden bereiken, gevolgd door de Ocean50 multihulls nog eens dertig minuten later, vervolgens de IMOCA’s, Rhum Mono en Multi boten en tenslotte de Class40 monohulls vier uur later.
De twaalfde Route du Rhum – Bestemming Guadeloupe is onderweg. Voor de vloot ligt nu een uitdagende race van 3542 mijl.
Volg hier de race via de tracker live
Foto: Alexis Courcoux