Op 14 augustus is het weer zover en start de 44ste editie van de 608 zeemijl lange Rolex Fastnet Race. Het maximum aantal deelnemers ooit dateert van 1979 en telde 303 deelnemende jachten. Dit jaar zullen 350 schepen van 20 verschillende nationaliteiten het tegen elkaar opnemen! En ook deze keer doen er weer een deftig aantal Nederlanders en Belgen mee. Maar we kijken in dit bericht ook welke “rockstars” er mee doen en welke speciale schepen er aan de start zullen verschijnen.
Wat moet ik doen om zo’n ‘horlogeke’ te winnen?
Eigenlijk simpel. Je hebt een competitieve boot nodig tussen de 30 en de 100 voet, en een team welke je boot sneller kan doe zeilen dan de rest (dat laatste is niet onbelangrijk). Elk teamlid moet offshore wedstrijd ervaring hebben, en de schipper plus minstens de helft van de bemanning moeten ofwel 1300 zeemijl het jaar voor de desbetreffende wedstrijd op de boot gevaren hebben, ofwel een offshore race volbracht hebben van minstens 75 zeemijl waarvan een nacht en een dag op zee doorgebracht waren.
30% van de bemanning inclusief de kapitein moeten binnen de 5 jaar een ‘safety en survival at sea’ opleiding gevolgd hebben, en minstens 1 bemanningslid zal de trotse eigenaar zijn van een Senior First Aid papiertje of een equivalent daarvan. Vervolgens moet je zien dat je boot categorie 2 (of hoger) in orde is betreft de veiligheid voorschriften.
Het prijskaartje van het inschrijvingsgeld om mee te mogen doen ligt tussen de 215£ en 3750£ afhankelijk van de grootte van uw bootje. Vervolgens start je (niet te vroeg!) op de Solent voor Cowes in Westelijke richting, rond Lands End, je steekt dan de Ierse Zee een beetje over, laat de Fastnet Rots en de Pantaenius boei (soort spreader mark) links liggen, en knalt dan als het goed is die Ierse zee terug over richting de Scilly’s waar je deze keer rond moet (links laten liggen dus). Let hierbij op voor de windschaduw! En dan is het richting Plymouth om daar te finishen en die zoute smaak weg te spoelen.
Rockstars om naar uit te kijken
Er doen 5 Volvo 70’s mee, waaronder 3 teams die ook aan de komende Volvo Ocean Race zullen deelnemen. We hebben het hier dan over de VO70 Abu Dabi met Ian Walker als schipper, Groupama 4 onder leiding van Franck Cammas, en Team Sanya met David Duff en Mike Sanderson als regerend management aan boord. En, er doet ook een VO70 mee onder Nederlands zeilnummer, en dat is de, eh,… Ierse Chieftain onder leiding van Dee o’Rourke, maar waarschijnlijk met Nederlander Jochem Visser aan boord.
Niet onaardig om naar te kijken zijn ook de gigantische trimarans zoals de 140ft Banque Populair, gevaren door Loïck Peyron en Brian Thompson. Mega favoriet om de line honours te pakken en het record wat scherper te stellen. Met hun snelheden van dik over de 30kn ligt het record van 1 dag 20u en 18min, momenteel op naam van Mike Slade met zijn 100ft ICAP Leopard 3, voor het grijpen. Verder zijn ook niet onaardige scheepjes Veolia Environnement met Roland Jourdain, Gitana 11 met Dardashti Cyril, Race for Water met Nicolas Pichelin en Dee Caffari.
Bij de monohull’s krijgt Mike Slade’s ICAP Leopard het dan weer aan de stok met een andere 100 voeter, namelijk met Rambler 100 van George David. En als de naam Rambler je niets zegt, dan zal de naam Speedboat misschien wel een belletje doen rinkelen. Dat wordt een leuk onderonsje.
De IMOCA 60’s zijn met z’n zessen, en boten zoals Vibrac Paprec 3 met Jean-Pierre Dick, Hugo Boss met Alex Thompson (al dan niet in kostuum), Cheminees Poujoulat van Bernard Stamm en Safran met Marc Guillemot zullen elkaar weinig slaap gunnen tijdens deze editie.
Wie doet er zoal mee?
Laat ons beginnen met de Class 40 klasse die 22 deelnemende jachten telt, en waar we Michel Kleinjans met zijn nieuwe door Farr getekende Kiwi 40FC Roaring Forty 2 als enige Belg terug vinden. Veel wordt verwacht van de Antwerpenaar welke de Fastnet niet alleen mee doet om te winnen, maar ook ter voorbereiding van de Global Ocean Race. De enige Nederlander in deze klasse is Adriaan van Oord en Roeland Franssens op de Pogo 40 Moonpalace.
De underdogs maar niettemin rockstars in deze klasse zijn zonder twijfel Ross Field en zoon Campbell Field. Benieuwd hoe ze het er vanaf gaan brengen. Ross heeft al 5 wedstrijden om de wereld gevaren waaronder 3 Whitbreads en 2 Volvo’s waarvan hij er 2 won (op Steinlager en op Yamaha).
IRC CK (CK staat voor canting keel), 6 boten
Slechts 6 boten zullen deelnemen in deze klasse, maar niet zomaar de eerste de beste. De boot die wij in het oog zullen gaan houden is de Coockson 50 Jazz van Nigel King. De enige Belg die deel uitmaakt van deze Australische boot is Bert Schandevyl. De jongens van Jazz wonnen niet lang geleden nog de Trans Atlantic Race met deze boot en zullen het nu weer mogen gaan opnemen tegen boten als Rambler 100. Rambler 100 heeft de hoogste handicap in deze klasse zijnde 1.877. Rambler 100 en ICAP Leopard zijn de 2 enige 100 voeters in deze klasse en zullen een klein match race’ke ondernemen.
IRC Zero, 18 boten
Ook hier zien we een vloot professionalisme zoals de 80ft Beau Geste (foto) uit Hong Kong van Karl Kwok en Jim Swartz, de J/V 72 Rán van Nikolas Zennstrom die de vorige Fastnet op zijn naam mocht schrijven. De nieuwe Humphreys 54ft Oystercatcher XVIII van Richard Matthews zal het mogen gaan opnemen tegen de 2 TP52’s Pace en Near Miss van respectievelijk Johnny Vincent en Franc Noel. In deze klasse zullen Bart Van Pelt en ikzelf deel uitmaken van de crew op Reichel Puch 48 Sjambok van Jens Kuehne. Op papier zijn we de op 1 na traagste boot, dat wil zeggen: het zal knokken worden…
IRC 1, 47 boten (3 Belgen, 2 Nederlanders)
De snelste boot op de lijst zou de Belgische Open 45 Ice Black van Jean-Patrick Smal zijn. Net onder Ice Black staat de blauwe Ker 46 Tonnerre de Breskens van zeillegende Piet Vroon (NED). Piet heeft er trouwens al 25 Fastnets op zitten. Volgende op het lijstje is de Class 40 Merena van Belg Alex Guillaume, en waarom Alex niet mee doet in de Class 40 klasse is voor ons ook een vraagteken? In het midden van de lijst staat de Club Swan 42 Baraka GP van Piet de Graaf. De jongens varen al lang samen en ik denk dat ze het er goed vanaf gaan brengen. Vervolgens vaste waarde in IRC 1 is de Belg Francois Goubau met zijn First 47.7 Moana.
IRC 2, 72 boten (3 Nederlanders)
3 Nederlanders in deze klasse, zijn John Van der Starre met zijn nieuwe J/111 J-Xcentric. John zal samen met R. Verhoef de Fastnet double handed varen in deze klasse. Andere Nederlander welke ook double handed zal varen is de X-43 Lady of Avalon van Patrick van de Ven. Jammer genoeg weten we niet met wie hij zal deelnemen. 3de Nederlander in het rijtje is de Dehler 39 SQ Greyhound van Gerard Schalkwijk
IRC 3, 69 boten (3 Belgen, 7 of 8 Nederlanders?)
Erik van Campenhout zal wederom met zijn JPK 110 Rackham deelnemen in de IRC 3 klasse. 2de Belg in deze klasse is de JOD 35 Black Pig van Sebastien de Liedekerke. Vervolgens zien we als 3de Belg Vincent Willemart staan met zijn JPK 10.10 Wasabi is hij de traagste boot van deze klasse. Wellicht zal hij bewijzen, dat dit verre van waar is.
De Belgen krijgen de concurrentie van heren Nederlanders Dennis-Patrick Maijer welke een Northern Comfort 43 bezit en onder de naam Generations vaart, en de Sweden 42 Mistaya, welke eigendom van Firmin Wagemans is. Chris Schram zal deelnemen met zijn First 35 Rebellion. Of dit een kleine (lees: grote) match race zal worden met landgenoot P. Hadjidakis en E. Cammeraat die ook een First 35 hebben die Marlijn noemt hangt af van de “drive 2 win” van beide teams… Volgende Nederlanders zijn Joost Nederkoorn op zijn Dehler 36JV Joost en Vrolijk, en Kees Mijs op zijn J109 Arethusa.
En dan komen we aan een klein mysterie… Ofwel zijn er 2 heren Pieter Visser die beide een Bavaria 38 Match hebben, maar met een verschillende naam van de boot (Grace O’Malley en Jeanne D’Arc)? Ofwel is meneer Pieter Visser er nog niet uit wat de naam van zijn boot zal gaan wezen? De einduitslag zal het ons uitwijzen…
IRC 4, 67 boten (3 Nederlanders)
In deze klasse gaan we ook een dubbele strijd zien, namelijk Atse Blei met zijn Pinta M tegen Harry Heist met zijn Winsome. Beide heren varen met een S&S 41 en beide heren hebben ervaring zat. Het zal interessant zijn om te zien wie er waar eindigt… Verder staat er op het lijstje nog Henk Zomer met zijn Standvast 43 Blue June. Henk staat eigenlijk vrij hoog op het lijstje met 4 boten sneller dan hem, maar onderschat de S&S 41’s niet Henk…
http://fastnet.rorc.org/