De Rolex Middle Sea Race van 2014 was een zeilrace om nooit meer te vergeten. Deze bevatte o.a. een gebroken mast, zeezieken, gebroken roeren, dolfijnen, boot op drift, mega navigatie/meteo puzzel, from hero to zero and back, geen verbroken record, vogels aan boord en vissen die vliegen, een woordje van de Nederlandstaligen, van 0 tot 63 knopen wind, gescheurde zeilen, prachtige robuuste kustlijnen, rockstars en amateurs, opgevers en doordouwers, dure vergissingen contra winstgevende gokjes en de resultaten hiervan uiteraard.
Schets van de race
Ontzettend prachtige start vanuit het oude Valletta met honderden spectator bootjes, duizenden mensen op de wallen, helikopters, drones, kanon gebulder en mmh…, de nodige shifts.
Dan de oversteek naar Sicilië en de Oost kust van Sicilië met ‘s nachts het land breeze voordeel. Gevolgd door de nauwe Straat van Messina in extreme weinig wind die uitkomt in de Tyrrhenian Sea naar Stromboli.
Van het actieve Stromboli naar Favignana met even weinig wind als Messina. Vervolgens richting Pantellaria, dan van Pantellaria naar Lampedusa. Oppassen voor roeiende vluchtelingen op (al dan niet) hun eigen koffer, Lampedusa naar Comino Channel waar je Malta rechts moet laten en dan naar de finish in Marsamxett Harbour, maar voor je naar de finish gaat, moet je eerst nog een boeike rechts laten liggen!
Niet minder dan 68 boten gaven op vanwege broks, gewonden, zeeziekte, schrik, gebrek aan voorbereiding of gewoon goed zeemanschap.
In severe conditions…
Zo staat het in de SI (sailing instructions), dat als de weer condities het te wensen overlaten, de organisatie kan beslissen de finishlijn te verplaatsen naar de ingang van Comino Channel. En dat zij er alles aan zullen doen om het de deelnemende jachten te laten weten waar de finishlijn dan wel zal zijn.
Wij hebben ze verschillende keren opgeroepen zonder antwoord, terwijl het buiten 50 knopen plus waaide met golven van om en bij de 8 meter. En na telefonisch contact wisten ze ons te zeggen dat de finish in Marsamxett Harbour was. Ik denk bij mezelf: “Wat zijn dan voor hen ‘severe weather conditions’???” Maar blijkbaar waren Esimit, Ran en Shockwave al gepasseerd, en konden ze niet anders dan laten finishen in Marsamxett Harbour.
Roerbreuk
De Ker 50 Varuna (winnaar van round Brittain and Ireland) brak haar roer halfweg van Lampedusa naar Malta. Jens Kelinghusen (nu nog eigenaar van Varuna) is een zeer voorzien man en in het bezit van jawel: een reserve roer! Alleen (klein detail), hadden de Varuna jongens het roerblad niet mee aan boord. Een telefoontje met de satphone later was er een motorboot met het roerblad onderweg naar Varuna. Het roerblad zou niet in de helikopter passen hoorde ik later… Een weetje, op dat moment waaide het 50 knopen plus en die motorboot moest min of meer upwind!!!
Het weerbeeld van Fritz
Perfect ideaal zeilweer om te vertrekken richting Sicilië, dan de volgende 2 dagen extreem licht en zéér zéér warm weer, waar investeren in de land breeze s’nachts goed opleverde. Dan de juiste kant kiezen waar de nieuwe wind zou gaan inkomen, vervolgens planeer condities gevolgd door safety and survival @ sea cursus gedoe.
Voor de race had ik met Fritz Buyl een gesprek over wat we konden verwachten, en wat hij me stuurde klopte tot op het kwartier. We konden ons ideaal positioneren voor de opeenvolgende systemen. We wisten perfect wat ons te wachten stond en konden altijd op tijd voorbereiden op het volgend weerbeeld. Thanks mate.
Een woordje van de Belgen
Koen de Smedt navigatie op Coin Coin: Man man man, wat een race! Jammer dat we zo weinig tactische middelen tot onze beschikking hadden. Enkel 3G en de AIS die eigenlijk maar een beperkt bereik heeft. Verder een paar man die wat onwel waren en jammer genoeg is ons grootzeil gescheurd toen we het grootzeil omlaag haalden. We konden dan alleen nog maar zeilen met 2 reven.
Albert Pierrard voordekker van Azawakh (windhond): we vaarden onder OCR (soort high aspect) en dubbel rif en het was net aan het toenemen naar een goede 50kn. Toen we beslisten om het grootzeil naar omlaag te halen kwam de jib ineens omlaag. De nieuwe stopper met dat touwtje (al lachend) ging blijkbaar maar tot 50kn. We hebben die ORC dan maar ineens vervangen met de stormjib, maar dat bleek nog te veel power. Dan beslisten we om de main dan ook maar omlaag te halen en enkel onder storm jib verder te varen. Toen we het grootzeil omlaag haalden is het grootzeil beginnen scheuren op het achterlijk. Toen hebben we beslist om Panteleria binnen te varen.
Frederick de Mezel Grey Goose Swan 82: Ik heb nu toch al best veel op de Med gevaren, maar een zee zoals deze heb ik hier nog nooit mee gemaakt. Ik hou van de light stuff en voor mij mag het ook wel eens wat harder blazen, maar wat we tussen Lampedusa en Malta hadden waren boat breaking conditions. Als je dan een crew hebt die niet weet waar ze mee bezig zijn doe je ongelukken. Alles is gelukkig heel gebleven en niemand was er bij ons zeeziek.
Een woordje van de Nederlanders
Timo Haggort crew op Neo Carbon 400: We hebben een goede race gevaren. Op een bepaald moment varen we Monster Projects (Volvo 70) langs lij voorbij, en ik dacht: “hey, dat is speciaal”. Ik ben alleen benieuwd hoe de uitslag er gaat uitzien, we waren 6u corrected voor jullie, maar de tracker verteld een raar verhaal man, die zegt dat we de laatste boei niet genomen hebben? Die we uiteraard wel genomen hebben. De tracker zegt ook dat we een stuk over land zijn gegaan, en (al lachend) dat hebben we ook niet gedaan he.
Rogier Van Overveld Coin Coin Sydney GTS43: (als hij me ziet aankomen) Hey daar heb je de Belgen! Heb je al gezien dat we de beste Nederlanders overall zijn? Ik zei hem, ik dacht dat Jochem Visser de beste Nederlander was? Nou nou, dat telt niet echt mee eh. Wij zijn een volledig Nederlands team eh. Maar dat is dan buiten onze eigen Koen De Smedt gerekend dacht ik even bij mezelf… Toch hebben ze knap gevaren.
Een woordje van de rockstars
Joan Navarro (boat captain van Baleares): I had a boat full of active Russians in the beginning, and in the end I had a boat full of not so active Russians lying all over in the cockpit. But we did well, didn’t break anything, finished the race and the Russians are happy. Ik bedank hem voor zijn tijd en als ik weg wandel roept hij me terug en vraagt:”hey Yan you are writing an article eh? Yes. Did I told you the boat is for sale?” Ik moet lachen, draai me om en vind dat het tijd is voor lunch.
Christian Ripard skipper van Artie: you guy’s had a good race? Yes. So did we (ze wonnen overall). Op mijn vraag of ze broks hadden? Well, we lost the jib. We had the jib nicely bagged, and we were putting a reef in the main. While we were putting a reef in we broached, and after the broach we said (met zijn typische Maltese accent, gefronste wenkbrauwen en open handen opgeheven):”where ise tze jib?” Vervolgens maakt hij een ‘oeps’ gebaartje. What was your topspeed vraag ik hen? 19 knots was zijn antwoord en trakteert me op een extra espresso.
Resultaten
Overall van top af
1. Artie J122 van Lee Satiriano, 1ste in IRC 4 en 1ste in ORC 4 en 1ste ORC overall
2. XP-act XP44 Bank Sails Racing van Josef Schultheis (met Jochem Visser NL) 1st in IRC 3 en 1ste in ORC 3
3. Neo Bank Sails Racing Neo 400 Carbon van Paolo Semeraro (met Timo Haggort) 1ste in IRC 2 en 2de in ORC 3
16. Coin Coin Sydney GTS43 van Bastiaan de Voogd 7de in IRC 3, 6de in ORC 3
18. Sjambok RP48 van Jens Kuehne (met Bram Verbist en mezelf) 2de in IRC 2
19. Montrachet Swan 48 van Robert Schuijt 9de in IRC 3,
21. Iskareen M34 van Christiane Dittmers en Soenke Bruhns (met Mark Roth)10de in IRC 3
43. Tulip Classic 88 sloop van Melle Boersma 16de in IRC 2
Volgend jaar terug? Tja…, wie weet?
Bedankt voor de hulp Bram!