De Sevenstar Round Britain and Ireland Race gaat zijn 9de dag tegemoet. De bemanningen op de verschillende boten beginnen het nu helemaal gewoon te worden om aan boord te leven. De boot en alles erop en erin, is al wat ze hebben. Gedurende dagen is hun gaan en laten gelimiteerd tot de railing van hun zeiljacht. Zaken die in het normale leven niet echt enige vorm van aandacht zouden krijgen, worden nu als uitermate belangrijk aanzien. Zelfs het verliezen van een handschoen kan een enorm effect hebben op de zeilers. De teams varende aan de westkust van Ierland hebben al dagen geen land of ander schip gezien. De bemanning en hun boot worden hun eigen kleine wereld.
Tonnerre overall winnaar?
Tonnerre van Piet Vroon wordt voor 01:54u woensdag morgen verwacht. Het is te zeggen, als zijn team er in slaagt de Ker 46 voor dat tijdstip over de finish te varen, is er geen ander team mathematisch in de mogelijkheid hen de overall IRC overwinning op gecorrigeerde tijd te ontnemen. Op het moment van dit schrijven liggen ze nog een kleine 60nm van de finish (warme maal en bier) verwijderd.
Verdere posities:
· De Class 40 Consise is nu Bishop Rock voorbij. Nog 175,4nm te gaan.
· Winsome heeft terug de leiding genomen in IRC 2 en nadert de Noord Westkust van Ierland. Nog 642nm te gaan
· Beluga ligt 8.5nm ten zuiden van Winsome. Nog 635,5nm te gaan.
· Hull and Humber 46nm ten westen van Fastnet Rock nog 416nm te gaan.
· Change of Course ten Noorden van Ierland. Nog 674nm te gaan.
· Groupama Volvo 70, thuis voor tv
Vorige nacht hebben de jongens aan boord van de Clipper 68 Hulland Humber een klein beetje een stormpje gehad.
Een bemanningslid vertelt:
“Down with the 1, on with 2, on with a reef, off with 2 and on with 3, on with another reef. All the while with starboard watch on the foredeck, pitching in a steep Atlantic sea. Loads of cold water, some of it green, giving us a refreshing Jacuzzi. Even Al Duns, he of Norwegian and Arctic sailing, said he had never been quite so wet before… It was a tired starboard watch that tumbled into their bunks at 2 a.m. to be relieved by port watch, to take us on to St Kilda’s, then some 30 miles distant. Never a watch to do things by halves, port watch not only rounded St Kilda’s, but simultaneously passed our arch-nemesis John B.”
Ten Westen van Ierland gaan ze binnen de 24u de wind (en we spreken hier dan over een kleine 23kn met een Atlantische swell) op de neus krijgen. Het saaie horizontale leventje zonder wind zal dan plaats moeten maken voor een iets schuinere versie met wat meer druk.
http://sevenstar.rorc.org/