Amper 24 uur voor de eerste inport-Race van de Volvo Ocean Race moet Simeon Tienpont van boord bij Team Akzonobel, contractbreuk volgens de woordvoerder. Zal het daarbij blijven?
Simeon Tienpont had Team Akzonobel onlangs nog naar een derde plaats geleid in de proloog wedstrijd naar Alicante, aan de prestaties zal het dus niet gelegen hebben.
We spraken met Peter van Boeschoten, de woordvoerder van Team Akzonobel en het gaat om contractbreuk:
“Na het plegen van contractbreuk is Simeon Tienpont sinds 13 oktober geen schipper meer van Team Akzonobel. Als titelpartner van Team Akzonobel bevestigt AkzoNobel dat het volledig is toegewijd om met het team in de Volvo Ocean Race te racen. Een nieuwe schipper kondigen we op termijn aan.”
We kunnen uit deze mededeling niet afleiden of het nu Simeon Tienpont is die contractbreuk heeft gepleegd of Team Akzonobel.
De laatste weken is er veel rumoer ontstaan op sociale media rond het aanblijven van Simeon Tienpont als schipper. Het plotse vertrek van Annemieke Bes heeft hier hoogstwaarschijnlijk aan meegeholpen.
Geruchtenmolen op volle toeren
De geruchtenmolen draait natuurlijk op volle toeren in Ailcante, de startplaats van deze 13de Volvo Ocean Race.
Enkele teamleden zouden vannacht hebben verklaard dat als Simeon Tienpont niet opnieuw in functie wordt geplaatst er een aantal zouden stoppen.
Brad Jackson (NZL) zou in de lijn staat om de rol over te nemen als schipper. Hij heeft er al zes Volvo Ocean Races opzitten waarvan drie gewonnen en twee als tweede gefinisht. Brad is momenteel de Watch Captain en Head of Boat Performance.
Geen Nederlanders aan boord
Met het ontslag van Simeon Tienpont is er nu geen enkele Nederlander meer aan boord de Nederlandse boot.
- … – schipper (…)
- Brad Jackson – wachtleider (AUS)
- Brad Farrand – voordekker / trimmer (AUS)
- Luke Molloy – stuurman / trimmer /zeilmaker (AUS)
- Jules Salter – navigator (GBR)
- Joca Signorini – wachtleider (BRA)
- Emily Nagel (BER)
- Nicolai Sehested – stuurman / trimmer / bootkapitein (DEN)
- Martine Grael – trimmer (BRA)
De Volvo Ocean Race show start vandaag
Vandaag 14 oktober start de eerste In-Port race. De race begint om 12:00 UTC. We zijn benieuwd met welke schipper Team Akzonobel boven water zal komen voor de In-Port race en volgende week bij de start van de eerste etappe van Alicante naar Lissabon.
UPDATE 14/10/2017 om 9:46:
Peter van Boeschoten (PR AkzoNobel): “Het is Simeon Tienpont die contractbreuk heeft gepleegd.”
UPDATE 14/10/2017 om 10:25:
Simeon Tienpont aan het NOS: “Ik ben zeer verbaasd over het besluit, dat ik via de media moest vernemen”
UPDATE 14/10/2017 om 10:39:
Simeon Tienpont heeft AkzoNobel uitgenodigd om vanmiddag in gesprek te gaan. Het is nog niet bekend of AkzoNobel daarop zal ingaan.
UPDATE 14/10/2017 om 12:37:
Er zit een olifant in de kamer maar blijkbaar heeft het AkzoNobel PR team het nog niet in de gaten of is hun marketing automation tool op hol geslagen.
39 minuten geleden publiceerde ze onderstaand goed-weer-show-bericht op Facebook:
UPDATE 14/10/2017 om 16:01:
De Engelse zeiler Jules Salter (viervoudig deelnemer) stond tijdens de In-Port race aan het roer van Team AkzoNobel
UPDATE 14/10/2017 om 16:23:
Duidelijk is dat AkzoNobel zichzelf in een lastig parket heeft gebracht. Dit vanwege het feit dat de nieuw te benoemen schipper de juiste certificaten en opleidingen moet hebben behaald die door de Volvo Ocean Race verplicht zijn gesteld.
Bouwe Bekking (NED Team Brunel) na de In-Port race: ,,Om die te verkrijgen, ben je normaal gesproken een paar weken bezig’’.
Bouwe vertelt verder: ,,Simeon Tienpont is een hele goede zeiler, maar leidde nog nooit een team. Dat is wel even wat anders. Hij selecteerde prima zeilers, maar ook mannen die met hun ellebogen kunnen werken. Het is, zo vlak voor de start, een bizarre situatie. Een slechte zaak voor het Nederlandse zeilen.’’
UPDATE 14/10/2017 om 16:31:
Annemieke Bes (NED & ex AkzoNobel): “Het is een drama. Simeon en ik waren het onlangs niet met elkaar eens, maar dit gun ik hem zeker niet”.
Annemieke Bes (NED & ex AkzoNobel): “Het zal wel om geld gaan. Dit is natuurlijk niet goed voor de uitstraling van het Nederlandse zeilen. En loyaliteit binnen dat team? Geen commentaar.”
Gerd-Jan Poortman (NED): “Zonde, enorm zonde, Simeon was, met Bouwe, ons uithangbord. Dit ontslag is pijnlijk. Slecht voor de race en slecht voor het imago van de sport in ons land. Sponsoren zullen zich nu wel twee keer bedenken om in te stappen.”
UPDATE 14/10/2017 om 18:06:
Uit goede bron vernemen we dat het sponsorgeld van AkzoNobel in een door Simeon Tienpont opgerichte BV is gestoken. Daar kon Simeon Tienpont dus niet worden ontslagen. Zijn BV had ook alle bemanningsleden in dienst. AkzoNobel zou nieuwe contracten hebben opgesteld met de rest van het team om er zo zeker van te zijn dat de In-Port Race kon gezeild worden.
UPDATE 15/10/2017 om 00:54:
Simeon Tienpont vertelt dat AkzoNobel contractbreuk zou hebben gepleegd en klopt het verhaal van AkzoNobel niet. Simeon Tienpont noemt iets opmerkelijks in zijn verklaring. Het hele team zou tijdens de proloog van Lissabon naar Alicante zijn ontslagen zodat AkzoNobel de touwtjes weer in handen kon krijgen. Dit feit bevestigt de update van 14/10 om 18:06.
Tot slot vertelt Simeon Tienpont: “Dit is schadelijk voor mijn reputatie. Ik vermoed dat ze vinden dat ik te veel geld heb uitgegeven, maar ik kan vertellen dat ik honderd procent transparant ben geweest. AkzoNobel is altijd op de hoogte geweest van alle uitgaven. Ik schend het contract niet, dat doen zij.”
UPDATE 15/10/2017 om 13:46:
Peter van Boeschoten (PR AkzoNobel) meldt ons per e-mail en telefoon:
- Simeon Tienpont’s managementbedrijf STEAM Ocean Holding B.V. kwam afspraken met AkzoNobel niet na i.v.m. de leiding van Team AkzoNobel in de Volvo Ocean Race 2017-18
- De feiten waren volgens AkzoNobel zwaarwichtig genoeg om het contract onmiddellijk te beëindigen. AkzoNobel nam toen het volledige management van het team over.
- Simeon Tienpont werd tijdens onderhandelingen op donderdag 12/10/17 en vrijdag 13/10/17 de mogelijkheid aangeboden om toch verder te gaan als schipper van Team AkzoNobel en niet meer met STEAM Ocean Holding B.V.. Simeon Tienpont heeft dit geweigerd.
Op onze vraag aan Peter van Boeschoten wat nou de precieze reden is die zwaarwichtig genoeg was wilde hij ons geen antwoord geven.
UPDATE 16/10/2017 om 12:30:
Simeon Tienpont zwijgt niet meer en vertelt ons: “AkzoNobel kwam zijn verplichtingen niet na en ik kon daarom de lonen van de zeilers niet betalen“
UPDATE 16/10/17 20:05
Brad Jackson wordt nieuwe schipper Team AkzoNobel
UPDATE 17/10/17 15:13
Een oud Whitbread deelnemer, thans internationaal jurylid vertelt: “AkzoNobel zou een Rule 69 mogen krijgen voor het in diskrediet brengen van de Volvo Ocean Race, de zeilsport en de zeilers”.
UPDATE 17/10/17 20:48
AkzoNobel orkestreerde zelf verdeeldheid binnen zeilteam Simeon Tienpont
UPDATE 17/10/17 21:31
De wethouder van de gemeente Den Haag zegt teleurgesteld te zijn als de AkzNobel-boot niet langer een “Nederlandse boot” zal zijn. Immers de gemeente is co-sponsor van de boot.
UPDATE 18/10/17 19:17
AkzoNobel woordvoerster Emily Caroe verklaart in Alicante dat het team onderling besloten heeft om Brad Jackson als schipper te benoemen. Van loyaliteit is er dus geen sprake ondanks de blablabla van de woordvoerster.
Brad Jackson vertelt in een interview met het NOS: “We moeten aan de race gaan denken. Hopelijk wordt het rond die andere zaken wat stiller”.
UPDATE 18/10/17 20:05
Sailing Illustrated schrijft op haar website dat Rome Kirby een contract heeft getekend bij Team AkzoNobel. Dit zou de negende man worden aan boord.
UPDATE 20/10/17 00:02
UPDATE 21/10/17 18:31
Simeon Tienpont in Alicante om plek als schipper terug te eisen bij Team AkzoNobel
UPDATE 22/10/17 10:19
Simeon Tienpont wil Volvo Ocean Race starten met slechts zeven bemanningsleden
UPDATE 22/10/17 11:55
Simeon Tienpont is terug schipper van Team AkzoNobel