Met het aanstellen van Nieuw Zeelander Brad Jackson als nieuwe schipper van Team AzoNobel is de pijnlijke soap die zich momenteel afspeelt tussen Simeon Tienpont en de multinational AkzoNobel op een hoogtepunt gekomen.
De Nederlandse zeiler ging een jaar geleden in zee met de chemiereus AkzoNobel om samen een Volvo Ocean Race campagne op te zetten. Simeon Tienpont omringde zich met een team van ervaren zeilers met als hoogste prioriteit het winnen van de Volvo Ocean Race. Niet veel later zat er echter een haar in de boter want Simeon zag de vele sponsorverplichtingen die het team zou moeten vervullen tijdens de tussenstops niet zitten.
En toen was er tussen Simeon Tienpont en het hoofd PR bureau in Groot Brittannië van AkzoNobel van enige communicatie plots geen sprake meer.
AkzoNobel verwachtte maximale aandacht en return on investment terug voor het geld dat werd geïnvesteerd. Simeon wilde vooral dat zijn team tijdens de tussenstops de tijd kreeg om te recupereren en zich voor te bereiden op de volgende etappe.
De multinational was er bovendien niet mee opgezet dat Simeon Tienpont met zijn Steam Ocean Racing B.V. alle sponsorgelden kon beheren zonder overleg.
AkzoNobel was er ook rotsvast van overtuigd dat twee miljoen euro extra uitgeven aan een nieuwe boot voldoende zou zijn om de overwinning te garanderen. Extra geld voor een nieuwe boot leek een betere investering dan een goed team.
Al deze feiten leidden er uiteindelijk toe dat tijdens de Volvo Ocean Race proloog van Lissabon (POR) naar Alicante (ESP), Simeon Tienpont gedumpt werd door de verfgigant.
David vs Goliath technieken
De multinational paste vervolgens een strategie toe waar grote bedrijven goed in zijn. Er werd een organische uitrookstrategie toegepast en een financiële drooglegging campagne georganiseerd om tweespalt te zaaien binnen het zeilteam van Simeon Tienpont. Onbetaalde werknemers zijn ontevreden werknemers en die zijn gemakkelijk om te kopen en te beïnvloeden zo dacht AkzoNobel.
De eerste signalen van deze uitrookstrategie kwamen dit voorjaar al aan het licht. De trainingsboot lag wegens een betalingsachterstand aan de Volvo Ocean Race organisatie een tijdlang aan de ketting. Simeon Tienpont kon niet betalen wegens een betaalachterstand van AkzoNobel aan Steam Ocean Racing B.V.
AkzoNobel dacht hiermee alle poten onder stoel van Simeon Tienpont af te zagen maar dit werd door de schipper handig opgelost door droog-trainingen te organiseren en een andere boot te huren.
Geen salarissen voor de zeilers
AkzoNobel zocht dus naar redenen die zwaarwichtig genoeg waren om het contract met Simeon Tienpont in zijn huidige vorm rechtsmatig te kunnen verbreken.
Met het inhouden van betalingen aan Steam Ocean Racing B.V. kon AkzoNobel een potje klaarzetten om nieuwe contracten aan te gaan met een nieuwe schipper en met de zeilers onder andere voorwaarden.
Nieuw Zeelandse muiterij?
Bovendien was daar een zekere Brad Jackson die van de onvrede handig gebruikt maakte om te gaan lobbyen bij AkzoNobel. De multinational zag hierin een kans om de autoriteit van Simeon Tienpont nog verder uit te hollen. Met twee Nieuw Zeelanders en één Australiër binnen het team is het ook niet zo moeilijk om een paar bondgenoten te vinden.
Op de beelden van de Inport-Race afgelopen zaterdag in Alicante zijn inderdaad enkele glunderende gezichten te zien die blaken van zelfvertrouwen. Vreemd voor een team dat juist vòòr de start moet vernemen dat het geen schipper meer heeft.
Tweespalt
Verdeeldheid in het team dus, pro en contra Simeon. Op de achtergrond een internationale reuzenkrokodil die door “stiekeme plannetjes en slimme streken” hun eigen mannetje achter het roer willen plaatsten. Moet je met zo’n bende de wereld rond? Feit is dat Simeon er niet in geslaagd is om een hecht team te creëren.
Simeon Tienpont stelt ultimatum met wellicht een kort-geding
Op maandag 16 oktober is er door de raadsman van Simeon Tienpont een kort-geding datum vastgelegd voor donderdag 19 oktober indien er niet wordt ingegaan op het ultimatum dat aan AkzoNobel werd overgemaakt. Het ultimatum is ontvangen door AkzoNobel, dat bevestigt de woordvoerder. Hij voegt er aan toe dat AkzoNobel nog geen dagvaarding heeft ontvangen.
Op vrijdag 20 oktober voor 17:00, een dag voor de start van de eerste etappe van de Volvo Ocean Race, kan een uitspraak volgen.
UPDATE 17/10/17 15:13
Een oud Whitbread deelnemer, thans internationaal jurylid vertelt: “AkzoNobel zou een Rule 69 mogen krijgen voor het in diskrediet brengen van de Volvo Ocean Race en de zeilers”.
UPDATE 17/10/17 21:31
De wethouder van de gemeente Den Haag zegt teleurgesteld te zijn als de AkzNobel-boot niet langer een “Nederlandse boot” zal zijn. Immers de gemeente is co-sponsor van de boot.
UPDATE 18/10/17 19:17
AkzoNobel woordvoerster Emily Caroe verklaart in Alicante dat het team onderling besloten heeft om Brad Jackson als schipper te benoemen. Van loyaliteit is er dus geen sprake ondanks de blablabla van de woordvoerster.
Brad Jackson vertelt in een interview met het NOS: “We moeten aan de race gaan denken. Hopelijk wordt het rond die andere zaken wat stiller”.
UPDATE 18/10/17 20:05
Sailing Illustrated schrijft op haar website dat Rome Kirby een contract heeft getekend bij Team AkzoNobel. Dit zou de negende man worden aan boord.
UPDATE 20/10/17 00:02
UPDATE 21/10/17 18:31
Simeon Tienpont in Alicante om plek als schipper terug te eisen bij Team AkzoNobel
UPDATE 22/10/17 10:19
Simeon Tienpont wil Volvo Ocean Race starten met slechts zeven bemanningsleden
UPDATE 22/10/17 11:55
Simeon Tienpont is terug schipper van Team AkzoNobel
Onderzoek en tekst door: Eddy Lekens en Kathleen Rutten.