Het Nederlandse Team AkzoNobel van schipper Simeon Tienpont start de Volvo Ocean Race 2017-18 met een gloednieuwe boot. Dat maakte de Groningse topzeiler woensdag bekend tijdens de opening van de Hiswa in de RAI Amsterdam.
Team AkzoNobel gaat de zwaarste beproeving voor zeilteams aan met de nieuwste Volvo Ocean 65. Die wordt momenteel gebouwd bij Persico Marine in Bergamo, Italië. Als alles volgens planning verloopt, zal de boot eind mei klaar zijn. Deze achtste versie van de Volvo Ocean 65 is identiek aan de rest van de huidige eenheidsvloot, die aan de editie van 2014-15 deelnam.
“Team AkzoNobel is een jong team dat vanaf de grond wordt opgebouwd, dus een fonkelnieuwe boot voelt daarbij goed”, aldus Tienpont. “Een nieuwe boot is altijd spannend, maar deze is speciaal. Het lijkt nog maar zo kort geleden dat ik thuis aan de keukentafel deze campagne begon te plannen. Dat geeft een extra mooi gevoel om onze Volvo Ocean 65 vorm te zien krijgen.”
De beslissing om opdracht te geven voor de bouw van een nieuwe Volvo Ocean 65, motiveert Tienpont als volgt: “Ons doel is om in Alicante als best voorbereide team aan de start te verschijnen. Daarom is onze eerste keuze altijd geweest om een nieuw gebouwde boot te hebben. Als je die optie hebt, hoef je er niet lang over na te denken als je rond de wereld racet.”
Tienpont is tweevoudig winnaar van de America’s Cup en hij nam tweemaal eerder deel aan de Volvo Ocean Race. Zijn zeilcarrière begon aan boord van de ABN Amro Two in 2005-06 en drie edities later keerde hij terug in de Race met Team Vestas Wind. De Groninger kreeg naar eigen zeggen vlinders in zijn buik toen hij voor het eerst zijn ogen op de nieuwe boot liet vallen. “Mijn vrouw vindt dat gek, maar ik heb altijd een speciale band met de boten waarop ik race. Net als sommige mensen zich hechten aan hun paard of hond, heb ik dat emotioneel met het jacht waarmee ik wedstrijden vaar.”
De bestaande vloot ondergaat momenteel een refit van een miljoen euro per Volvo Ocean 65. Dit gebeurt bij The Boatyard in Lissabon, Portugal. Voor de bouw van de nieuwe boot worden dezelfde materialen en mallen gebruikt als voor de andere Volvo Ocean 65’s. Binnenkort gaat het achtste exemplaar op transport naar Lissabon, waar het aan rigoureuze testen wordt onderworpen om er zeker van te zijn dat het aan de strikte one-design criteria voldoet.
“In de zomer staat de doopceremonie in Nederland gepland”, vertelt Tienpont. “Het wordt een bijzonder moment om onze Team AkzoNobel voor de eerste keer thuis te brengen en aan onze Nederlandse supporters te tonen. De Volvo Ocean Race is enorm populair in Nederland. Zoals de Fransen van de Vendee Globe houden, zijn de Nederlanders gek op de Volvo Ocean Race. Als Nederlander ben ik immens trots om schipper te zijn van een Nederlandse Volvo Ocean Race-campagne.”
Als toezichthouder op het refit proces van de bestaande Volvo Ocean 65’s is Nick Bice, Chief Technical Development Officer bij de Volvo Ocean Race, blij met de toevoeging van een extra boot. “Het is geweldig om de vloot voor de komende editie uit te breiden”, reageert Bice verheugd. “Team AkzoNobel was er vroeg bij en heeft dus tijd om een nieuwe boot te bouwen.”
Hij voegt daaraan toe: “De nieuwe boot wordt in elke opzicht identiek aan de huidige vloot. Alle Volvo Ocean 65’s werden gebouwd voor tenminste twee edities. De zeven die de Race van 2014-15 volbrachten, verkeren in fantastische staat. Verschil tussen de oude en nieuwe boten zul je niet vinden. Er is geen reden om aan te nemen dat één van de bestaande Volvo Ocean 65’s de komende Volvo Ocean Race niet kan winnen.”
De Volvo Ocean Race start op 22 oktober 2017 in het Spaanse Alicante. De uiteindelijke finish vindt in de zomer van 2018 in Den Haag plaats. De teams zullen een parcours van circa 45.000 nautische mijlen rondom de wereld volbrengen. In totaal doen ze wereldwijd twaalf gaststeden aan.