De gewaagde zet van Team Brunel heeft vruchten afgeworpen. Vijf dagen geleden besloot Brunel om zich los te maken van het peloton. Samen met Team SCA kozen ze voor de meest Noordelijke of de de Taiwanese route
Ze hadden het bij het rechte eind. Door de Noordelijke koers te varen wisten ze een voorsprong af te dwingen die volgens Ian Walker, schipper van de Abu Dhabi, weleens zou kunnen oplopen tot 100 zeemijl. En daarmee heeft de race naar Auckland een nieuwe leider. Proficiat Team Brunel!
Ondanks de goede gok kon Team SCA het voordeel niet verzilveren Ze liggen nog steeds op een 6de (lees laatste) plaats.
Abu Dhabi behoudt voorlopig zijn voorsprong in het Zuidelijk peloton. Er heerst een hardnekkige strijd om de koppositie bij de Zuidelijke groep. Abu Dhabi liep vanmorgen een kleine breuk op maar ligt desondanks nog steeds vooraan.
Volgens Ian Walker was het vermoeiend zeilen met een constant harde wind. Ondertussen is deze wat afgenomen. Er is dus gelukkig ook minder belasting op schip en materiaal.
Vandaag ook pech voor de algemene leider in de race. Dongfeng brak de sluiting van het valsysteem. Ze verloren zo de J1 (Genua 1) en het duurde zeven uur alvorens ze deze weer konden hijsen.
Leg 4 (5264 zeemijl) Positie rapport (van 21:40 UTC)
1. Team Brunel , Bouwe Bekking ( NED ) , 3388,4 nm Afstand tot Finish
2. Abu Dhabi Ocean Racing , Ian Walker ( GBR ) , 53,0 nm Afstand tot Lead
3. MAPFRE , Xabi Fernandez ( ESP ) , 58,3 nm DTL
4. Dongfeng Race Team , Charles Caudrelier ( FRA ) , 65,5 nm DTL
5. Team Alvimedica , Charlie Enright (USA ) , 66,9 nm DTL
6. Team SCA , Sam Davies ( GBR ) , 105,4 nm DTL
Foto: Stefan Coppers / Team Brunel / Volvo Ocean Race