Team Sun Hung Kai/Scallywag met de Nederlandse Annemieke Bes aan boord vecht zich een weg naar de eindstreep in thuishaven Hong Kong, waar een historische overwinning wacht. Schipper David Witt noemt de komende 24 uur cruciaal voor de vierde etappe. Met nog ongeveer 840 zeemijl te gaan, heeft SHK/Scallywag een voorsprong van ruim 68 nm op Vestas 11th Hour Racing in tweede positie.
Ondanks het grote gat is het nog altijd 36 uur racen tot de finish in Hong Kong. Om daar te komen, moeten ze over circa 400 zeemijl eerst tussen Taiwan en de Filippijnen door varen. Daar komen enkele lichtweer gebieden voor die vermeden dienen te worden. Volgens Witt wordt het etmaal voorafgaand aan dit punt beslissend voor hun koppositie.
“Mijn grootste zorg is van hier tot de bovenkant van de Filippijnen”, zei Witt. “Zodra we rond de Filippijnen zijn en richting Hong Kong koersen, wordt het makkelijk. Ik denk niet dat we dan nog ingehaald kunnen worden. Het grootste gevaar ligt op het stuk van hier tot daar, dus de komende 24 uur zijn het belangrijkste.”
Hij gaat verder: “Als we de volgende drie positierapporten zonder verlies doorkomen, hebben de anderen te weinig ruimte om ons terug te pakken. We gaan de aanstaande 24 uur heel hard pushen en hopelijk de ‘deal ondertekenen’. Eigenlijk kunnen we alleen verliezen als we stil komen te liggen, maar ik zal ervoor zorgen dat dit niet gebeurt.”
Er was sprake van enige paniek toen Scallywag vaart verloor in een strook van minder wind. Gelukkig voor hen viel de voorspelde bries later ook echt in. Om 13 UTC waren ze weer op snelheid. “Ik denk niet dat iemand echt kan begrijpen hoe groots het is als we dit kunnen afmaken”, aldus Witt. “Er zijn zoveel ‘eerste keren’: eerste Hong Kong team ooit, eerste keer in Hong Kong…Hopelijk hebben we genoeg tijd in Hong Kong om het bij een biertje te laten bezinken, maar eerst moeten er komen.”
Vestas 11th Hour Racing heeft de tweede plek stevig in handen met een gat van zo’n 75 nm ten opzichte van team AkzoNobel. Het Nederlandse team van schipper Simeon Tienpont zeilt in derde positie. Het was echter Dongfeng Race Team dat op die derde plek lag voordat het in Stealth Mode ging. Op dat moment voeren ze 50 nm achter Vestas.
De positie van schipper Charles Caudrelier en zijn bemanning, onder wie de Nederlandse Carolijn Brouwer, wordt om 19 UTC weer zichtbaar. Dan pas weten de andere teams welke strategie het Chinees/Franse team heeft gevolgd en of die lucratief was.
De aanvoerder van het totaalklassement, MAPFRE, bevindt zich zestig mijl achter team AkzoNobel. Het Nederlandse Team Brunel vaart op de vijfde en Turn the Tide on Plastic op de zesde plek. Brunel-schipper Bouwe Bekking gaf toe dat zij moeite hebben om de juiste snelheid in de boot te krijgen. “Iedereen geeft 100 procent, laat daar geen twijfel over bestaan. Dat is echter momenteel niet voldoende”, zei Bekking. “We hebben tweemaal een fout gemaakt. Eenmaal in het begin van de etappe en een keer in de Doldrums. Met lagere windsnelheden en als we hoger aan de wind varen, gaan we goed. Maar als het is zoals nu, dus met meer wind van achteren, kunnen we de rest van de vloot nauwelijks bij houden. Dat is frustrerend. Het enige dat we kunnen doen, is positief blijven en de boot zo goed als we kunnen sturen en trimmen.”
Ondertussen is op woensdag de eerste Volvo Ocean Race Hong Kong stopover ooit, officieel geopend.
De meest recente verwachte aankomsttijd van de leidende boot– SHK/Scallywag – is de vroege vrijdagmiddag UTC (vrijdagavond in Hong Kong).
Etappe 4 – Positierapport – woensdag 17 januari (dag 16) – 13:00 UTC
- Sun Hung Kai/Scallywag
- Vestas 11th Hour Racing, 68,27 nm achter de leider
- Team AkzoNobel, 143,73 nm achter de leider
- MAPFRE, 212,10 nm achter de leider
- Team Brunel, 241,87 nm achter de leider
- Turn the Tide on Plastic, 267,42 nm achter de leider
Dongfeng Race Team in Stealth Mode