Het 11th Hour Racing Team heeft niet alleen de etappewinst behaald, maar ook de overwinning binnen de IMOCA-vloot geclaimd. Deze onbetwiste leiders hebben laten zien dat ze in deze intense competitie een kracht zijn om rekening mee te houden.
In de VO65-klasse was het WindWhisper dat als eerste de finishlijn in Den Haag overstak. Deze aanzienlijke prestatie toont aan hoe competitief deze klasse is en hoe geduchte concurrenten deze zeilers zijn.
Met deze recente resultaten staat het 11th Hour Racing Team bovenaan in de strijd om de algemene overwinning in de Ocean Race. Tegelijkertijd heeft WindWhisper zijn leiderspositie in de VO65-klasse versterkt. Beide teams hebben duidelijk laten zien dat ze niet alleen meedoen om deel te nemen, maar om te winnen.
Zoals altijd, blijft zeilen een sport van tactiek, strategie en uithoudingsvermogen en deze editie van The Ocean Race met veel minder deelnemers als andere edities, is daar geen uitzondering op.
De race nadert zijn laatste etappe op 15 juni, en we kijken uit naar nog meer spannende momenten en indrukwekkende prestaties van deze buitengewoon getalenteerde zeilteams.
Zoals de winnaar van de etappe, Charlie Enright, in Scheveningen al zei:
“Dit was intens van start tot finish! Het was wat we hadden verwacht. We moesten hard werken om deze overwinning te verzekeren. Op een bepaald punt lag ‘Holcim-PRB’ voor ons. Drie etappe-overwinningen op rij betekenen veel voor ons. Zonder dat zouden we nu gelijk staan met Holcim in de laatste etappe. Maar ik neem mijn hoed af voor Holcim en Malizia. Ze hebben heel sterk gezeild.”
Complimenten van de concurrentie
Het Herrmann-viertal wist een tussentijdse achterstand van meer dan 60 zeemijlen binnen 24 uur tot soms minder dan een zeemijl te verkleinen, en passeerde de Zwitsers onder leiding van de nieuwe schipper Benjamin Schwartz zelfs een keer. Maar uiteindelijk wist de “Holcim-PRB”-bemanning de tweede plaats te verdedigen met een voorsprong van 1 minuut en 20 seconden.
In totaal waren de eerste drie boten in de finish slechts 13 minuten en 43 seconden van elkaar verwijderd. Vooral voor “Holcim-PRB” werd het finale duel met Malizia een zenuwslopende aangelegenheid.
Aankomst van Rosalin Kuiper in haar thuisland
Een snelle berekening toont aan dat Team Malizia’s vroege start in de zesde etappe een van de doorslaggevende factoren is geweest voor het resultaat aan de finish. Tegenover dit feit staat de indrukwekkende comeback die Boris Herrmann, Will Harris, Rosalin Kuiper en Axelle Pillain hebben gemaakt in deze etappe. Kuiper, gehuld in de Nederlandse vlag van haar thuisland, werd door het zeilenthousiaste publiek in de havenstad ontvangen met “Rosie”-gezang en luid gejuich.
Koninklijke fans aan boord van Malizia
Direct na het passeren van de finishlijn stapten Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima van Nederland aan boord van de Malizia om persoonlijk de bemanning onder leiding van schipper Boris Herrmann en “hun” lokale heldin Rosie Kuiper op het water te begroeten.
11th Hour Racing op koers voor algemene overwinning
Voor de strijd om de algemene overwinning in de 14e The Ocean Race zijn de resultaten van de zesde van de zeven etappes doorslaggevend. Team Malizia kan de race om de wereld niet meer winnen met hun 27 punten. Het leidende team is 11th Hour Racing met 33 punten, gevolgd door Team Holcim-PRB met 31 punten.
Rekenkundig hebben Boris Herrmann en zijn crew echter nog steeds de kans om “Holcim-PRB” van de tweede plaats te verdringen. Het Zwitserse team kan op zijn beurt de Amerikanen nog bedreigen op weg naar de triomf.
Alle zeilers en zeilsters zullen nu herstellen van de kortste, maar tegelijkertijd een van de meest intense etappes van de uitputtende offshore zeilwedstrijd, voordat op 15 juni het startschot wordt gegeven voor de laatste etappe.